Sprzedaż komputerów do pracy po raz kolejny spadła
Według najnowszych danych firmy analitycznej Canalys, całkowita sprzedaż komputerów PC w Europie Zachodniej spadła o 22% w trzecim kwartale 2022 roku, ponieważ popyt komercyjny, który jest zwykle odporny w tym regionie, spadł o 20%.
Największy spadek odnotowano w przypadku laptopów — o jedną czwartą, bo zaledwie 10,4 mln sztuk. Sprzedaż komputerów stacjonarnych spadła jedynie o 6%, do czego przyczynił się popyt ze strony dużych przedsiębiorstw, nawet biorąc pod uwagę przesunięcie w kierunku pracy hybrydowej od czasu pandemii wirusa Covid-19, natomiast sprzedaż tabletów spadła o 13% (6 mln sztuk), ponieważ nie udało się osiągnąć oczekiwanego wzrostu w okresie nowych semestrów szkolnych.
Od początku 2020 roku sprzedaż laptopów systematycznie rosła, kulminując wzrost dokładnie rok później. Jednak w 2. kwartale 2021 roku nie odnotowano prawie żadnego wzrostu rok do roku, ponieważ zaczęły się pojawiać efekty pandemii — i choć w kolejnym kwartale odnotowano pewien wzrost, w 4. kwartale nastąpiła dalsza stagnacja. W pierwszym kwartale 2022 roku rynek zaczął się kurczyć, notując spadek o -3% rok do roku, po czym w drugim kwartale nastąpił gwałtowny spadek do -18%, a w trzecim kwartale -22%.
„Małe i średnie firmy znacznie ograniczyły zakupy komputerów, bardziej niż większe organizacje, ponieważ czynniki ekonomiczne zmniejszyły przepływy pieniężne, a wzrost stóp procentowych sprawił, że opcje finansowania stały się bardziej kosztowne.” – zauważył analityk Canalys, Kieren Jessop.
Jessop wyjaśnił dalej, że na popyt konsumencki wpłynęła inflacja w regionie i rosnące koszty energii. Ponieważ inflacja najbardziej dotyka osoby o niższych dochodach, dostawy komputerów klasy low-end spadły bardziej niż produktów klasy średniej i wyższej, choć Jessop spodziewa się, że te ostatnie również spadną, ponieważ dochody nadal się kurczą, co zmusza takich klientów do przejścia na systemy klasy low-end. Niski popyt na komputery PC nieuchronnie doprowadził do nagromadzenia zapasów, gdzie 38% partnerów handlowych posiada zapasy na cztery tygodnie, w porównaniu do 25% w poprzednim roku, według ankiety przeprowadzonej przez Canalys.
Patrząc w przyszłość, nie oczekuje się, że IV kwartał 2022 roku będzie lepszy, ponieważ pomimo silnych wyprzedaży w Czarny Piątek w listopadzie, wydatki na nadchodzące święta będą najniższe od dekady, jako że obawy ekonomiczne nie ustają. Jessop powiedział, że „sprzedawcy będą musieli nadal oferować promocje, aby pobudzić popyt i oczyścić zapasy w tym, co zapowiada się na mroźną zimę dla rynku”. W dłuższej perspektywie Canalys spodziewa się jednak ponownego wzrostu, zauważając, że wiosna 2023 roku na rynku powinna odnotować pewien wzrost, ponieważ ludzie uaktualniają urządzenia kupione podczas pandemii, chociaż wielu wstrzyma się do 2024 roku.
Od końca 2023 do 2026 roku oczekuje się regularnych wzorców sezonowych, przy stałym poziomie popytu na poziomie około 25% tego sprzed pandemii.