Sprzedaż tabletów ma wzrosnąć w drugiej połowie 2023 roku

Analitycy z Canalys twierdzą, że tablety, które po pandemicznym boomie, sprzedają się obecnie wyraźnie słabiej, zaczną już niedługo ponownie zyskiwać na popularności. 

Według najnowszych danych Canalys, globalna sprzedaż tabletów spadła o 18% rok do roku w pierwszym kwartale 2023 r. do 31,7 mln sztuk. To najniższy wynik sprzedaży od pierwszego kwartału 2020 r., kiedy podaż i dystrybucja mocno ucierpiały. Chociaż w krótkim okresie sprzedaż utrzyma się na poziomie zbliżonym do sprzed pandemii, dostawcy skorzystają z możliwości w segmencie konsumenckim premium i zwiększonego wdrażania w środowiskach biznesowych i edukacyjnych.

„Spadek popytu na tablety po Bożym Narodzeniu jest zawsze spodziewany, ale cięcia wydatków konsumpcyjnych w związku z wysoką inflacją były poważne” – powiedziała Himani Mukka, kierowniczka ds. badań w Canalys – „Ponadto następuje bardziej strukturalna korekta, ponieważ czynniki napędzające masowy popyt podczas pandemii w dużej mierze znikają. W rezultacie dostawcy i detaliści traktują priorytetowo redukcję wysokich poziomów zapasów”.

Globalna baza uruchomionych, aktywnych tabletów ogromnie wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat, więc istnieją znaczne możliwości przeniesienia użytkowników w górę łańcucha wartości dzięki przyszłym aktualizacjom. Sprzedawcy zaczęli prezentować produkty, które zapewniają użytkownikom lepsze, bardziej responsywne działanie, czy to dzięki innowacyjnym chipsetom, lepszym wyświetlaczom, czy ulepszonym funkcjom zwiększającym produktywność. To właśnie ma napędzić powrót popularności tych urządzeń. Oprócz konsumentów, dostawcy tabletów widzą również przyszłe możliwości rozwoju we wdrożeniach w przedsiębiorstwach i placówkach edukacyjnych.

„Nastąpiła stagnacja w przejęciach przedsiębiorstw i sektora publicznego w związku z wyzwaniami gospodarczymi, ale budżety ponownie się zmaterializują” – twierdzi Himani Mukka. „Ogólny popyt na tablety ma stopniowo rosnąć w drugiej połowie 2023 r. i przyspieszyć w 2024 r., przy utrzymaniu sprzedaży powyżej poziom sprzed pandemii”.