Stellantis prezentuje STLA AutoDrive – system autonomiczny poziomu 3 SAE

Stellantis STLA-AutoDrive-L3

Stellantis zaprezentował swoją pierwszą autorską technologię jazdy autonomicznej – STLA AutoDrive. System oferuje funkcjonalność Hands-Free i Eyes-Off (poziom 3 SAE), pozwalając kierowcom oderwać ręce od kierownicy i wzrok od drogi przy prędkościach do 60 km/h, nawet w nocy i trudnych warunkach pogodowych. STLA AutoDrive ma także zdolność działania w trybie Level 2 i Level 2+.

Nowa technologia redukuje obciążenie kierowcy, szczególnie w warunkach miejskich i korkach. W praktyce oznacza to, że użytkownicy mogą wykorzystać czas spędzony w samochodzie na oglądanie filmów, czytanie książek czy pracę na laptopie, bez konieczności ciągłego nadzorowania drogi.

„Pomagamy kierowcom lepiej wykorzystywać swój czas” – powiedział Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer Stellantis.
„Dzięki STLA AutoDrive prowadzenie samochodu stanie się bardziej efektywne i komfortowe”.

STLA AutoDrive działa intuicyjnie – gdy warunki na drodze na to pozwalają, system informuje kierowcę o dostępności trybu autonomicznego. Po jego aktywacji samochód samodzielnie kontroluje prędkość, utrzymuje dystans i kieruje pojazdem, płynnie dostosowując się do ruchu.

Zaawansowane sensory i adaptacyjna architektura

Technologia bazuje na rozbudowanym systemie sensorów, zapewniających precyzyjne monitorowanie otoczenia – nawet w nocy oraz podczas opadów deszczu czy we mgle. System potrafi też automatycznie czyścić czujniki, gwarantując ich stałe działanie.

Inżynierowie Stellantis zaprojektowali STLA AutoDrive tak, by jego reakcje były płynne i przewidywalne, zapewniając użytkownikom poczucie naturalności podczas jazdy. System potrafi inteligentnie zarządzać przestrzenią wokół pojazdu, sprawnie dostosowując się np. do włączającego się do ruchu innego auta.

STLA AutoDrive jest zintegrowane z chmurą, co pozwala na ciągłe aktualizacje over-the-air oraz optymalizację działania systemu w czasie rzeczywistym.

 

 

Ewolucja w stronę wyższych poziomów autonomii

Stellantis zapowiada dalszy rozwój STLA AutoDrive. W kolejnych wersjach system może oferować:

  • Hands-Free i Eyes-Off do 95 km/h – rozszerzenie funkcji autonomicznych na wyższe prędkości.
  • Zdolności off-road – wybrane modele mogą uzyskać możliwość autonomicznej jazdy w trudnym terenie.

Regulacje i dostępność

STLA AutoDrive spełnia przepisy obowiązujące na rynkach, na których będzie oferowany. Pomimo wysokiej autonomii, wymaga obecności kierowcy w fotelu oraz gotowości do przejęcia kontroli w razie potrzeby. System uwzględnia też lokalne regulacje, np. dotyczące używania telefonu podczas jazdy.

Dzięki modularnej architekturze, STLA AutoDrive może być wdrażane w różnych markach Stellantis i dostosowane do specyfiki poszczególnych rynków. Firma nie podała jeszcze dokładnej daty premiery, ale technologia jest gotowa do wdrożenia.