Stellantis prezentuje STLA AutoDrive – system autonomiczny poziomu 3 SAE

Stellantis zaprezentował swoją pierwszą autorską technologię jazdy autonomicznej – STLA AutoDrive. System oferuje funkcjonalność Hands-Free i Eyes-Off (poziom 3 SAE), pozwalając kierowcom oderwać ręce od kierownicy i wzrok od drogi przy prędkościach do 60 km/h, nawet w nocy i trudnych warunkach pogodowych. STLA AutoDrive ma także zdolność działania w trybie Level 2 i Level 2+.
Nowa technologia redukuje obciążenie kierowcy, szczególnie w warunkach miejskich i korkach. W praktyce oznacza to, że użytkownicy mogą wykorzystać czas spędzony w samochodzie na oglądanie filmów, czytanie książek czy pracę na laptopie, bez konieczności ciągłego nadzorowania drogi.
„Pomagamy kierowcom lepiej wykorzystywać swój czas” – powiedział Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer Stellantis.
„Dzięki STLA AutoDrive prowadzenie samochodu stanie się bardziej efektywne i komfortowe”.
STLA AutoDrive działa intuicyjnie – gdy warunki na drodze na to pozwalają, system informuje kierowcę o dostępności trybu autonomicznego. Po jego aktywacji samochód samodzielnie kontroluje prędkość, utrzymuje dystans i kieruje pojazdem, płynnie dostosowując się do ruchu.
Zaawansowane sensory i adaptacyjna architektura
Technologia bazuje na rozbudowanym systemie sensorów, zapewniających precyzyjne monitorowanie otoczenia – nawet w nocy oraz podczas opadów deszczu czy we mgle. System potrafi też automatycznie czyścić czujniki, gwarantując ich stałe działanie.
Inżynierowie Stellantis zaprojektowali STLA AutoDrive tak, by jego reakcje były płynne i przewidywalne, zapewniając użytkownikom poczucie naturalności podczas jazdy. System potrafi inteligentnie zarządzać przestrzenią wokół pojazdu, sprawnie dostosowując się np. do włączającego się do ruchu innego auta.
STLA AutoDrive jest zintegrowane z chmurą, co pozwala na ciągłe aktualizacje over-the-air oraz optymalizację działania systemu w czasie rzeczywistym.
Ewolucja w stronę wyższych poziomów autonomii
Stellantis zapowiada dalszy rozwój STLA AutoDrive. W kolejnych wersjach system może oferować:
- Hands-Free i Eyes-Off do 95 km/h – rozszerzenie funkcji autonomicznych na wyższe prędkości.
- Zdolności off-road – wybrane modele mogą uzyskać możliwość autonomicznej jazdy w trudnym terenie.
Regulacje i dostępność
STLA AutoDrive spełnia przepisy obowiązujące na rynkach, na których będzie oferowany. Pomimo wysokiej autonomii, wymaga obecności kierowcy w fotelu oraz gotowości do przejęcia kontroli w razie potrzeby. System uwzględnia też lokalne regulacje, np. dotyczące używania telefonu podczas jazdy.
Dzięki modularnej architekturze, STLA AutoDrive może być wdrażane w różnych markach Stellantis i dostosowane do specyfiki poszczególnych rynków. Firma nie podała jeszcze dokładnej daty premiery, ale technologia jest gotowa do wdrożenia.