Strategia optymalizacji kosztów w bankowości na 2023 rok
Rosnące oczekiwania klientów, coraz więcej regulacji oraz intensywne działania konkurencji w sektorze finansowym sprawiają, że optymalizacja i modernizacja działań stają się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Automatyzacja i cyfryzacja procesów pomagają bankom w dostosowaniu się do zmian organizacyjnych i gospodarczych, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka.
Cyfryzacja i automatyzacja procesów pozwalają łączyć systemy i redukować zadania wykonywane ręcznie. Zmniejsza to koszty operacyjne instytucji finansowych oraz obciążenie pracowników, którzy, wyposażeni w dane i czas, mogą skupić się na innych zadaniach.
– Gospodarka, a wraz z nią sektor finansowy, od trzech lat przechodzą przyśpieszony kurs „nowej normalności”. Banki muszą stać się bardziej zwinne, by móc szybko adaptować zmiany rynkowe, a co za tym idzie – muszą również zaufać swoim danym, jeśli chcą utrzymać swój rozwój na konkurencyjnym i coraz bardziej regulowanym rynku. Projekty realizowane w GFT pokazują, że automatyzacja procesów obniża koszty operacyjne nawet o 60-70% – podsumowuje Wojciech Mach, CEO, GFT Poland.
Co można poddać digitalizacji i automatyzacji?
Procesy biznesowe w bankowości to szereg powtarzalnych zadań, które dodatkowo muszą być wykonywane precyzyjnie. Nie bez powodu banki oraz instytucje finansowe korzystają z automatyzacji. Wśród najczęściej spotykanych rozwiązań można wymienić podpisywanie umów z klientami czy udzielanie i rozliczanie kredytów.
Przez ostatnie trzy lata digitalizacja była skierowana głównie na bezpośrednie rozwiązania dla klientów. W miarę przystosowania do nowych warunków społecznych i gospodarczych cyfryzacja dociera również do serca organizacyjnego firm, czyli procesów back office, na które składają się administracja i pracownicy nie mający kontaktu z klientami. Od strony operacyjnej w ramach back-office znajduje się szeroki zakres obowiązków niezbędnych do utrzymania i funkcjonowania organizacji. Wśród wykonywanych działań można wymienić m.in. rozliczenia, utrzymywanie dokumentacji, nadzór nad zgodnością z przepisami, księgowość czy usługi IT.
Automatyzacja sprawdza się również w zapobieganiu nadużyciom oraz utrzymywaniu zgodności z procedurami i pozwala na ich szybki audyt. Cyfrowe i automatyczne wykonywanie zadań dostarcza także danych, które pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby klientów i rozszerzać ofertę zgodnie z oczekiwaniami.
– Wyeliminowanie powtarzalnych czynności poprzez digitalizację procesów przynosi nie tylko redukcję kosztów utrzymania i poprawę jakości danego procesu, ale przede wszystkim zwiększa satysfakcję, zarówno pracowników z wykonywanych obowiązków, jak i klientów, którzy są odbiorcami usług dostarczanych przez firmę. Dobrze wdrożona automatyzacja procesów przy wsparciu odpowiedzialnego partnera działa bez przerw i nie popełnia ludzkich błędów. Ewentualne nieprawidłowości są wykrywane natychmiastowo – mówi Alicja Kozłowska, Senior Business Analyst w GFT Poland.
Optymalizacja struktur instytucji finansowych i ubezpieczeniowych
Zautomatyzowane procesy, AI, personalizacja obsługi czy nowoczesne aplikacje na nowo definiują możliwości banków i instytucji finansowych, które coraz częściej są zmuszone do wprowadzania innowacji przy jednoczesnym obniżaniu kosztów operacyjnych. Jakie rozwiązania technologiczne pomogą w optymalizacji?
Jednym z kierunków rozwoju banków jest sztuczna inteligencja (AI), która analizuje duże zbiory danych i dostarcza wartościowych informacji służących usprawnianiu procesów. Jak wskazuje raport IDC, „Worldwide Artificial Intelligence Systems Spending Guide 2019”, wydatki na systemy AI sięgną w 2023 r. 97,9 mld dolarów.
W tym miejscu warto wspomnieć również o Machine Learning (ML): rodzaju AI służącemu rozwiązywaniu problemów poprzez uczenie się z danych. ML może pomóc bankom i instytucjom finansowym w zarządzaniu ryzykiem. Dla przykładu, firmy mogą używać uczenia maszynowego do przewidywania prawdopodobieństwa niespłacania kredytu. Rozwiązanie to pomoże sprawić, że bankowość będzie bardziej wydajna, efektywna i bezpieczna.
– Konsumenci produktów i usług finansowych oczekują również wysoce spersonalizowanych interakcji cyfrowych. Korzyścią dla nich jest odpowiedni poziom usług, który tworzy lojalność poprzez rozpoznawanie poprzednich interakcji i przewidywanie przyszłych potrzeb. Hiperpersonalizacja to kolejny sposób zwiększenia zaangażowania klientów, sprzedaży, a ostatecznie przychodów – mówi Marcin Myszkowski, Head of Banking Practice, GFT Poland.
Eksperci GFT rekomendują sposoby na oszczędności i optymalizację
Odpowiedzią na potrzebę szybszego dostarczania produktów i usług oraz bliższej współpracy biznesu i IT są platformy wykorzystujące podejście low code oraz no code, czyli takie, które zawierają gotowy graficzny interfejs umożliwiający budowanie produktu, procesu czy usługi, przy minimalnym wykorzystaniu wiedzy programistycznej.
Specjalistyczne narzędzia obszarowe
Przykładem platformy no code, która specjalizuje się w optymalizacji w obrębie danych w oparciu o Machine Learning jest Rulex. Przejrzystość relacji i reguł predykcyjnych, a także prosty interfejs użytkownika sprawia, że jest ona bardziej innowacyjna niż tradycyjna „czarna skrzynka” oparta na skomplikowanych, zaszytych formułach matematycznych. GFT wykorzystało potencjał tej platformy do zreorganizowania procesów zwalczających oszustwa dla włoskiej firmy ubezpieczeniowej, co podniosło odsetek wykrywania oszustw o 30%, a wydajność codziennego raportowania w czasie rzeczywistym o 40%.
Kolejnym tego typu rozwiązaniem jest Guidewire, który wspiera firmy z obszaru ubezpieczeniowego zapewniając gotowe procesy do obsługi i rozliczania zgłoszeń. Integracja platformy z płatnościami natychmiastowymi, podpisem cyfrowym i generatorem dokumentów pozwoliła klientowi GFT na spersonalizowanie cyfrowych polis ubezpieczeniowych oraz skrócenie czasu wprowadzenia na rynek nowych produktów digitalowych o 70%.
Zespół specjalistów oraz ekspertów GFT pomaga bankom, instytucjom finansowym i ubezpieczeniowym w dostosowaniu się do zmian organizacyjnych i gospodarczych, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka. Wykonuje analizę procesów w organizacji, a po audycie wspólnie z partnerem ustala obszary, w których warto wykorzystać innowacyjne technologie. Przez cały czas trwania projektu wspiera partnerów w realizacji założonych celów.