Sundar Pichai, CEO Alphabet, spotkał się w Warszawie z premierem Mateuszem Morawieckim. Co przyniosło to spotkanie?
Jedna z najważniejszych osób w świecie technologii, prezes Google i Alphabet, Sundar Pichai, był dziś w Warszawie gdzie m.in. spotkał się z premierem RP. Zapowiadana jest m.in. pomoc dla uchodźców, ale i walka z dezinformacją w sieci.
CEO Google i Alphabet, Sundar Pichai odwiedził dziś Warszawę. Takie wizyty nie są zbyt częste, bowiem prezesi czołowych firm technologicznych raczej nie odwiedzają państw naszego regionu. Teraz jednak sytuacja jest wyjątkowa.
W trakcie wizyty w Polsce Sundar Pichai spotkał się z premierem Mateuszem Morawieckim, a także odbył wideokonferencję z udziałem premiera Słowenii Janeza Janšy oraz przedstawiciela rządu Republiki Czeskiej. Rozmowy dotyczyły kryzysu humanitarnego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę, a także dalszej współpracy z rządami państw regionu w celu wspierania uchodźców oraz walki z dezinformacją. Przyjrzyjmy się zapowiedziom, które padły podczas spotkania.
Pomoc humanitarna od Google
Szef jednej z najważniejszych firm technologicznych na świecie poinformował, że Google, oraz pracownicy firmy, przekazali 35 mln USD (w formie finansowej lub rzeczowej) na rzecz pomocy humanitarnej w Ukrainie i w krajach przyjmujących uchodźców z objętego wojną kraju. Wsparcie skierowano m.in. do polskich organizacji pozarządowych – takich jak Nova Ukraine oraz Fight for Right, a także jednostki non-profit pomagające uchodźców przybywających do sąsiednich krajów – w tym dla Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej, Węgierskiej Pomocy Międzykościelnej, Rumuńskiego Czerwonego Krzyża oraz People in Need w Słowacji.
Google.org ogłosiło także dodatkowe finansowe wsparcie dla działań na rzecz uchodźców z niepełnosprawnościami oraz finansowanie i stypendium Google.org dla Tech to the Rescue, młodej polskiej organizacji pozarządowej która łączy firmy technologiczne i ekspertów-wolontariuszy z organizacjami humanitarnymi, aby udzielać im technicznego wsparcia. Ponadto, Campus Google for Startups w Warszawie udostępnia przestrzeń dla lokalnych organizacji pozarządowych, które oferują uchodźcom wsparcie prawne i psychologiczne.
Google przeciw dezinformacji
Poza deklaracjami dotyczącymi pomocy humanitarnej, CEO Google podał, że jego firma zainwestuje dodatkowe 10 mld USD w przeciągu 3 lat w działania regionalne na rzecz walki z dezinformacją. Ma się to odbywać m.in. poprzez partnerstwa z ośrodkami analitycznymi i organizacjami obywatelskimi w Europie Środkowo-Wschodniej.
Poza tym jednostka Google zajmująca się tworzeniem rozwiązań przeciwdziałających zagrożeniom w sieci, Jigsaw, będzie współpracować z lokalnymi grupami ekspertów i naukowców w celu opracowania nowych metod zarówno bezpośredniego przeciwdziałania dezinformacji, jak i pomagania ludziom w łatwiejszym jej identyfikowaniu.
Ponadto Google wprowadzi nowe usługi i funkcje, które ułatwiają dostęp do zaufanych informacji, w tym panele wiedzy w językach lokalnych oraz etykiety z informacjami o wydawcach publikujących treści na YouTube. Kroki te stanowią uzupełnienie działań podjętych przez Google w ciągu ostatnich czterech tygodni.