Szefowie największych banków USA: „Zrobimy więcej z mniejszą liczbą ludzi”

AI zwiększy produktywność, ale doprowadzi też do redukcji etatów – przyznają przedstawiciele amerykańskiego sektora finansowego
Najwięksi gracze amerykańskiego sektora finansowego – w tym JPMorgan Chase i Wells Fargo – otwarcie mówią o transformacji, jaką sztuczna inteligencja wywołuje w bankowości. Według liderów branży, AI już dziś znacząco podnosi wydajność pracy, a w kolejnych latach doprowadzi do stopniowego ograniczania liczby stanowisk.
Marianne Lake, szefowa segmentu bankowości detalicznej w JPMorgan Chase, poinformowała podczas konferencji Goldman Sachs, że dzięki wdrożeniom AI produktywność operacyjna banku wzrosła z 3% do 6%. Mało tego: w niektórych zespołach – zwłaszcza operacyjnych – spodziewany jest skok wydajności o 40–50%. Lake zaznaczyła, że rosnąca automatyzacja w dłuższej perspektywie przełoży się na mniejszą liczbę etatów, choć wpływ ten ma być „mniej dotkliwy netto”, ponieważ część ról zostanie przekształcona.
CEO Wells Fargo Charlie Scharf przyznał, że jego bank nie zmniejszył jeszcze zatrudnienia, ale dzięki AI osiąga znacznie więcej przy tych samych zasobach. Podkreślił, że wiele procesów będzie można wykonywać „z mniejszą liczbą osób”, choć technologia nie wyeliminuje całkowicie pracy ludzkiej. Scharf określił AI jako technologiczną rewolucję porównywalną do pojawienia się internetu – napędzającą gigantyczne inwestycje, wzrosty na giełdach, ale też braki chipów i rosnący niepokój dotyczący przyszłości pracy.
Goldman Sachs już w październiku uprzedził pracowników o możliwych cięciach i spowolnieniu rekrutacji. W wewnętrznej notatce – opisującej program „OneGS 3.0” – bank wymienił kluczowe obszary, które zamierza usprawnić dzięki AI: sprzedaż, onboarding klientów, udzielanie kredytów, raportowanie regulacyjne oraz zarządzanie dostawcami. Bank of America również planuje zainwestować miliardy w technologie oparte na sztucznej inteligencji, aby zwiększyć produktywność swoich bankierów i pozyskać nowych klientów.
Wszystkie te sygnały potwierdzają: sektor bankowy stoi u progu głębokiej restrukturyzacji. AI ma przyspieszyć procesy, zmniejszyć koszty i zwiększyć efektywność – ale jednocześnie wymusi nowe podejście do zatrudnienia i kompetencji pracowników.
A więcej, także o AI w sektorze finansowym, piszemy w AI Radar Trendbook:




















