Chatboty, wsparcie w podejmowaniu decyzji, zapobieganie oszustwom, poprawa wydajności. To tylko kilka przykładów zastosowania sztucznej inteligencji (AI) i myślenia maszynowego (Machine Learning), które mogą zrewolucjonizować sektor bankowy. Raport Digital Banking przynosi nowe dane na temat ich faktycznego wykorzystania.
Potężne dane dla maszyn
z klientami.
„Sektor bankowy ma pewne cechy charakterystyczne jak zaawansowana komputeryzacja, duże ilości danych, historia finansowa klientów, które sprawiają, że jest to preferowane pole do wdrażania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego. To dzięki takim rozwiązaniom banki będą mogły rozwijać nowe produkty i skupić się na tym co najważniejsze, czyli dopasowanie do potrzeb klienta i doradztwo na wysokim poziomie.” ‒ Tomasz Rokita, odpowiadający za sektor bankowy w Diebold Nixdorf.
Chatboty i personalizacja w planach
„Technologie, które pozwalają maszynom wykonywać zadania i rozwiązywać problemy wcześniej zarezerwowane dla ludzi, są olbrzymią szansą dla banków. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji mogą się lepiej dopasować do rosnących potrzeb klientów, a tym samym sprzedawać usługi szybciej i lepszej jakości. Najlepszym przykładem jest powszechne zastosowanie chatbotów, w coraz większej liczbie banków.” ‒ Maciej Nuckowski, członek zarządu Diebold Nixdorf.
Przewaga dzięki technologii
„Banki posiadają unikatową pośród instytucji finansowych cechę. Jest nią marka i rozpoznawalność, oparta na solidnych relacjach w swoich lokalnych środowiskach. Niewątpliwą szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej, będzie umiejętne połączenie nowych technologii z wysokospecjalizowaną wiedzą doradców. Właśnie te osoby mogą przekonać klienta do skorzystania z samoobsługowego urządzenia lub aplikacji, dzięki którym zrealizuje większość potrzebnych transakcji.” – Tomasz Rokita, odpowiadający za sektor bankowy w Diebold Nixdorf.
Na pytanie o znaczenie czynników napędzających biznes, przy wykorzystaniu AI i uczenia maszynowego, najczęściej wymieniana była chęć poprawy ogólnego doświadczenia klienta, przy czym prawie 90% organizacji stwierdziło, że jest to ‒ albo „niezwykle”, albo „bardzo” ‒ ważne. Następnymi wskazywanymi benefitami AI było obniżenie kosztów (79% „skrajnie” lub „bardzo” ważne), w tym poprawa szybkości i efektywności back-office’u (78% „niezwykle” lub „bardzo” ważne). Na kolejnym miejscu był wzrost przychodów, po którym ankietowani wymieniali spadek liczby oszustw.