Sztuczna inteligencja bez internetu: rewolucyjna edukacja offline w Gwatemali 

W jednym z najbiedniejszych regionów Gwatemali, gdzie ponad połowa mieszkańców żyje w ubóstwie, a dostęp do internetu jest luksusem, który omija wielu uczniów, ruszył innowacyjny projekt edukacyjny z wykorzystaniem sztucznej inteligencji – działającej całkowicie offline.

W szkole Esperanza Juvenil w mieście Gwatemala dzieci uczą się z pomocą laptopów Dell wyposażonych w procesory Intel Core Ultra, które – dzięki wbudowanym jednostkom CPU, GPU i NPU – potrafią uruchamiać modele AI bez potrzeby łączenia się z siecią. Kluczowym elementem jest lokalnie zainstalowany model językowy (LLM) opracowany przez World Wide Technology. Umożliwia on spersonalizowaną naukę z zakresu języka hiszpańskiego, angielskiego i matematyki, dostosowaną do lokalnych realiów kulturowych.

Zastosowane rozwiązanie jest nie tylko efektywne, ale też skalowalne – może być wdrażane w kolejnych szkołach, krajach i językach, z naciskiem na otwarte oprogramowanie, by zminimalizować koszty i uniknąć uzależnienia od jednego dostawcy. Rozwiązanie to wyznacza także nowe ścieżki rozwoju dla innych sektorów gospodarki. Jak podkreśla Bob Olwig z World Wide Technology, celem jest demokratyzacja dostępu do nowoczesnej technologii:

– Udowadniamy, że technologia Intela może wspierać zaawansowane modele językowe działające na krawędzi sieci, bez potrzeby łączności i wsparcia technicznego.

 

 

Projekt ma zostać rozszerzony na szkoły w Indiach, Afryce i Ameryce Południowej. Dzieci, które dziś uczą się z pomocą AI, mają dostęp do zasobów wiedzy. Jak podkreślają organizatorzy: to nie AI rozwiąże wszystkie problemy świata, ale dzieci z AI mogą to zrobić.