Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Sztuczna inteligencja coraz częściej wdrażana przez organizacje – co czwarta firma wykorzystuje AI w większości procesów finansowych

24% organizacji wdraża AI w finansach w zaawansowanym zakresie – to jeden z wniosków płynących z globalnego raportu KPMG „KPMG Global AI in Finance Report”. Spośród 2900 dyrektorów finansowych z kluczowych rynków na świecie, aż 71% zaimplementowało rozwiązania AI do procesów finansowych w swojej firmie, a co czwarty stosuje sztuczną inteligencję w większości z nich. Co więcej, 57% organizacji będących liderami wdrażania AI wskazuje, że osiągany zwrot z inwestycji (ROI) w tę technologię przewyższa ich oczekiwania.

Raport KPMG wskazuje, że zespoły księgowe oraz zajmujące się planowaniem finansowym należą do pionierów we wdrażaniu AI. Już 10% organizacji stosuje AI w tych obszarach na szeroką skalę, co czyni je najbardziej zaawansowanymi w adopcji tej technologii. Równolegle, prawie połowa firm wdraża sztuczną inteligencję w zarządzaniu finansami i ryzykiem, co pozwala na lepsze prognozowanie przepływów pieniężnych, skuteczniejsze wykrywanie oszustw i bardziej precyzyjną ocenę ryzyka kredytowego.

Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania działów finansowych, mając pozytywny wpływ zarówno na jakość, jak i efektywność ich działania. AI automatyzuje powtarzalne zadania i zmniejsza liczbę błędów, co pozwala firmom obniżyć koszty. Ułatwia także wdrażanie zmian regulacyjnych, mimo ich złożoności i częstych modyfikacji. Dzięki temu organizacje mogą skupić się na działaniach strategicznych. Jednak skuteczność AI zależy od jakości danych – im są one lepiej uporządkowane i wiarygodne, tym trafniejsze analizy i rekomendacje dostarcza system. Bez odpowiednich danych AI może generować błędne analizy i prowadzić do niewłaściwych wniosków. Dlatego kluczowe jest odpowiedzialne zarządzanie AI, obejmujące przejrzystość, etykę i kontrolę jakości algorytmów. Firmy, które łączą nowoczesne technologie z dobrym nadzorem i kulturą odpowiedzialności, nie tylko optymalizują procesy finansowe, ale także budują trwałe zaufanie i przewagę na rynku – mówi Andrzej Gałkowski, Partner, Lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

 

Zdecydowanie wolniejszy postęp widoczny jest w obszarze zarządzania podatkami – tylko około jedna trzecia firm testuje lub aktywnie wykorzystuje AI w tym zakresie. Wynika to głównie z wyzwań regulacyjnych oraz potrzeby łączenia technologii z ekspertyzą podatkową specjalistów.

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje finanse, ale jej skuteczność zależy od integracji z wiedzą i danymi organizacji, które są dla niej paliwem napędzającym jej wydajność. Sukcesy we wdrażaniu AI odnoszą firmy, które nie traktują sztucznej inteligencji jako celu samego w sobie, lecz jako element szerszego systemu usprawnień. Kluczowe jest połączenie technologii z ludzką wiedzą i doświadczeniem oraz solidnymi procesami biznesowymi. Dzięki temu AI może efektywnie wspierać podejmowanie decyzji, przy minimalizacji ryzyka błędów. W nadchodzących latach liderami będą organizacje, które nie tylko wdrażają AI, ale także rozwijają kulturę jej odpowiedzialnego i świadomego wykorzystania – komentuje Leszek Ortyński, Dyrektor, Lider ds. AI i Data Science w KPMG w Polsce.

 

Największe wyzwania związane z wdrażaniem AI

Pomimo wielu korzyści, firmy stoją wciąż przed istotnymi trudnościami we wdrażaniu AI. Najczęściej wskazywanymi wyzwaniami są kwestie związane z bezpieczeństwem danych i prywatnością (57% wskazań), brak odpowiednich umiejętności w organizacjach (53%) oraz trudności w pozyskiwaniu spójnych danych (48%). Dodatkowo 45% firm wskazuje na wysokie koszty wdrożenia, a 40% zwraca uwagę na problem przejrzystości procesów AI.

Co istotne, organizacje będące liderami wdrażania AI są bardziej proaktywne w przeciwdziałaniu tym wyzwaniom – prawie 75% z nich wdrożyło zasady odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji. Dzięki takim działaniom możliwe jest minimalizowanie ryzyka i pełne wykorzystanie potencjału AI w finansach.