Sztuczna inteligencja – wyzwania dla branży. Czy rzeczywiście do niej należy przyszłość?
Świat nie mówi obecnie o niczym innym, tylko o sztucznej inteligencji. W wielu państwach zaczęto ją już wykorzystywać w różnych dziedzinach gospodarki. Czy rzeczywiście do niej należy przyszłość?
O SI mówi się oczywiście sporo również w naszym kraju. We wrześniu tego roku Sektorowa Rada ds. Kompetencji-Informatyka oraz Sektorowa Rada ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo działające przy Polskim Towarzystwie Informatycznym oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji zorganizowały cztery konferencje w różnych częściach kraju. Ich celem było wsparcie modelu współpracy regionalnego środowiska naukowego z firmami technologicznymi, przedstawienie propozycji zmian w programach kształcenia uwzględniających rozwój technologiczny oraz potrzeby dynamicznego rynku pracy, wymiana doświadczeń i transfer najlepszych praktyk pomiędzy sektorem edukacji formalnej i pozaformalnej czy przedsiębiorcami i instytucjami. Istotna jest także poprawa współpracy i zbudowanie partnerstwa pomiędzy podmiotami kształtującymi rynek pracy, możliwe dzięki identyfikacji potrzeb kompetencyjnych poszczególnych grup specjalistów z obszarów informatyki, telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa.
Natomiast 28 września Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Informatyka była partnerem merytorycznym konferencji „Sztuczna inteligencja, innowacje technologiczne. Wyzwania dla rozwoju kompetencji”. Wydarzenie było skierowane do przedstawicieli środowiska naukowego, biznesu z branży IT oraz nauczycieli i młodzieży ze szkół branżowych. Wystąpienia były poświęcone cyberbezpieczeństwu, sztucznej inteligencji, lukom kompetencyjnym w sektorze, a także hejtowi i mowie nienawiści.
Generalnie rzecz biorąc, prowadzący skupili się na analizie aktualnych trendów i wyzwań, jakie niesie z sobą dynamicznie rozwijający się świat technologii. Jak podkreślają organizatorzy, konferencja stanowiła ważny krok na drodze do poszerzenia wiedzy i zrozumienia w dziedzinach sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa oraz szeroko pojętych innowacji technologicznych.
Niedawno Sektorowa Rady ds. Kompetencji – Informatyka opublikowała też raport „Wpływ trendów rozwojowych nowych technologii na potrzeby kompetencyjne sektora IT. W szczególności sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w zakresie tworzenia oprogramowania”. Czytamy w nim między innymi: Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe przy odpowiednim zastosowaniu mogą przynosić korzyści w biznesie na wiele sposobów. Od zwiększania wydajności i work flow po zapewnianie wygody i dostępności dla użytkowników. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe znajdują zastosowanie m.in. w automatyzacji prostych codziennych zadań, podejmowaniu świadomych decyzji w oparciu o dane, rekrutacji, pozyskiwaniu talentów, jak i nowych klientów. Sztuczna inteligencja ma ogromną przewagę nad człowiekiem pod względem szybkości, dokładności i ilości przetwarzanych danych.
Ponad jedna trzecia menedżerów IT deklaruje, że ich organizacje już wdrożyły lub są w trakcie wdrażania rozwiązań wykorzystujących AI i uczenie maszynowe. 37 procent menedżerów planuje takie działania w bliżej nieokreślonej przyszłości bądź w ciągu najbliższych 2 lat. Jedynie jedna piąta nie planuje ich wcale. W sektorze IT najszybciej zaczęli wdrażać sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe menedżerowie firm zajmujących się przetwarzaniem danych i zarządzaniem stronami internetowymi – 40 proc. już wdrożyło takie rozwiązania, a 40 proc. jest w trakcie. Niemal połowa menedżerów deklaruje wdrażanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe jedynie w niewielkim stopniu, w wybranych obszarach, a jedna piąta wykorzystuje je na szeroką skalę. Niezależnie od wielkości firmy oraz tego, czy firma działa w sektorze IT, czy w innym, średnio przedsiębiorcy wdrażają takie rozwiązania w podobnym zakresie. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe cieszą się największą popularnością wśród menedżerów firm zajmujących się przetwarzaniem danych i zarządzaniem stronami internetowymi, 60 proc. wdraża te rozwiązania na szeroką skalę.
Warto też wrócić do raportu z II edycji badań „Sektor IT. Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego” opublikowanego dwa lata temu przez Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mówi się w nim m.in.: Trendy typowane przez polskich ekspertów dobrze wpisują się w globalną wizję rozwoju informatyki. Polscy eksperci zaangażowani do badania w roku 2020 wytypowali 12 jednostkowych trendów technologicznych, które ich zdaniem wpływają na polską branżę IT. Są to: Przemysł 4.0/Gospodarka 4.0, Autonomiczny transport, Big Data/Data Science, Internet rzeczy/Autonomiczne przedmioty, Sztuczna Inteligencja/Uczenie maszynowe, Wirtualna i poszerzona rzeczywistość, User Experience Design (ergonomia rozwiązań), Personalizacja doświadczeń użytkownika końcowego, Cyberbezpieczeństwo, Chmury obliczeniowe/Przetwarzanie brzegowe, Software Defined Networks/5G, Komputery kwantowe. Trendy te dobrze wpisują się w debaty prowadzone na poziomie globalnym. Pozwala to na wyciągnięcie wniosku, iż polska branża IT pracuje nad rozwiązaniami, które nie są oderwane od tego, nad czym pracują firmy wyznaczające kierunki rozwoju dla światowej informatyki.
Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Informatyka prowadzona jest przez partnerstwo Polskie Towarzystwo Informatyczne i Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.
Publikacja w ramach projektu „Utworzenie i funkcjonowanie Rady ds. Kompetencji Sektora IT” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.