Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szwedzi zatrzymali statek towarowy w związku z podejrzeniem sabotażu

Starek sabotaż

Władze Szwecji zatrzymały jednostkę podejrzaną o uszkodzenie kluczowego łącza światłowodowego między krajem a Łotwą. Incydent wzmaga obawy o bezpieczeństwo infrastruktury podmorskiej w regionie Bałtyku, w którym coraz częściej dochodzi do tajemniczych awarii kabli.

Szwedzkie służby zabezpieczyły statek (prawdopodobnie masowiec „Vezhen” pod banderą Malty) po poważnym incydencie z 26 stycznia, kiedy doszło do uszkodzenia kabla łączącego łotewskie miasto Ventspils i szwedzką wyspę Gotlandię. Linia należy do Łotewskiego Państwowego Centrum Radiofonii i Telewizji (LVRTC).

Podejrzenia o sabotaż nie są bezpodstawne. W ostatnich miesiącach w regionie Bałtyku odnotowano kilka podobnych zdarzeń. 25 grudnia uszkodzone zostały dwa podmorskie kable należące do fińskiego operatora Elisa oraz linia energetyczna Estlink 2 łącząca Finlandię z Estonią, a w listopadzie zakłócenia dotknęły C-Lion1 i BCS East-West Interlink. Większość uwagi kieruje się w stronę Rosji, której „flota cieni” – jak twierdzą europejskie służby – korzysta z bander wygodnych i skomplikowanych struktur prawnych, aby skutecznie ukrywać właścicieli oraz ładunki.

Według szwedzkiej Prokuratury Krajowej do Spraw Bezpieczeństwa Państwa, działania rozpoczęto po sygnale z Łotwy, która pierwsza zauważyła problemy z kablem. Prokurator Mats Ljungqvist stwierdził:

„Prowadzimy obecnie szereg konkretnych czynności śledczych, ale nie mogę ujawnić ich charakteru ze względu na trwające postępowanie.”

„Ustaliliśmy, że istnieje duże prawdopodobieństwo uszkodzenia przez czynniki zewnętrzne i że jest ono poważne.” – dodała premier Łotwy Evika Silina.

NATO nie pozostaje bezczynne. Organizacja zapowiada wzmożone patrole w akwenie Morza Bałtyckiego, przygotowuje też podwodne drony do ochrony strategicznych łączy komunikacyjnych. Podobne technologie testuje Task Force 59 w Stanach Zjednoczonych, gdzie autonomiczne i załogowe drony morskie są już w fazie zaawansowanych ćwiczeń.

Zaniepokojenie budzi również informacja z Wielkiej Brytanii. Tamtejszy sekretarz obrony John Healey ogłosił, że w ubiegłym tygodniu dostrzeżono rosyjski okręt „Yantar”, który miał zbierać dane o infrastrukturze podwodnej. Brytyjska marynarka wojenna i lotnictwo wojskowe monitorowały jego ruchy aż do opuszczenia przez niego strefy ekonomicznej Zjednoczonego Królestwa.