Szwedzka firma Klarna rekomenduje chatboty AI dla zwiększenia rentowności

Szwedzka grupa płatnicza Klarna poinformowała, że ​​zredukowała setki miejsc pracy i przewiduje dalsze redukcje, wdrażając sztuczną inteligencję do obsługi zapytań klientów. Podmiot stwierdził, że chatboty mogą znacznie skrócić czas rozwiązywania problemów. 

Asystent AI Klarny wykonywał pracę 700 pracowników, skracając średni czas rozwiązywania problemów z 11 minut do zaledwie dwóch.

Jak podaje Reuters, w momencie szczytowej wyceny na poziomie 46 miliardów dolarów w 2021 roku – na podstawie przeprowadzonej wówczas zbiórki funduszy – Klarna była nierentowna, miała znacznie mniejsze przychody i zatrudniała około 7000 pracowników.

„Około 12 miesięcy temu w firmie byłoby około 5000 aktywnych stanowisk, a teraz jest ich około 3800 – powiedział w wywiadzie dyrektor generalny Sebastian Siemiatkowski, dodając, że prawie cała redukcja została osiągnięta poprzez rotację, a nie zwolnienia. – Po prostu nie zatrudniając, czego nie robiliśmy od września… firma staje się coraz mniejsza.

Średni przychód na pracownika w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrósł o 73%, z 4 milionów koron do 7 milionów.

Firma „kup teraz, zapłać później”, która powszechnie oczekuje, że w przyszłym roku będzie notowana na giełdzie, była jednym z pierwszych użytkowników, którzy użyli genAI, by obniżyć koszty i zwiększyć produktywność.

Firma osiągnęła skorygowany zysk w pierwszej połowie roku w wysokości 673 milionów koron szwedzkich (66 milionów dolarów).

Klarna odnotowała przychody w pierwszej połowie roku w wysokości 13,3 miliarda koron, co stanowi wzrost o 27% w porównaniu z rokiem poprzednim i jest wynikiem wzrostu przychodów o 38% w USA. Jej skorygowany zysk jest porównywalny ze stratą w wysokości 456 milionów koron w zeszłym roku.