Szwedzki Northvolt zapowiada budowę wielkiej fabryki baterii dla samochodów elektrycznych.
Northvolt, szwedzka firma zajmująca się projektowaniem nowoczesnych ogniw litowo-jonowych, poinformowała o swoich najnowszych planach rozwojowych. Te obejmują powstanie naprawdę potężnej fabryki w północnej części Niemiec.
Szwedzka firma planuje zbudować fabrykę akumulatorów litowo-jonowych o rocznej wydajności 60 gigawatogodzin (GWh) w niewielkim mieście Heide w północnych Niemczech (land Schleswig-Holstein). Northvolt spodziewa się, że fabryka wyprodukuje swoje pierwsze akumulatory pod koniec 2025.
Największy udziałowiec Northvoltu, Volkswagen, będzie jednym z czołowych beneficjentów powstania nowej fabryki. Niemiecki gigant motoryzacyjny od kilku lat intensywnie rozwija swoje samochody elektryczne, a znajdująca się blisko zakładów ich montażu fabryka akumulatorów z pewnością usprawni łańcuch logistyczny. Firma korzysta z tego, że europejski przemysł motoryzacyjny potrzebuje akumulatorów. Northvolt do tej pory uzyskał kontrakty na ponad 50 miliardów dolarów od takich klientów, jak BMW, Scania, Volkswagen i Volvo.
Northvolt swoją działalność produkcyjną dopiero zaczyna w dużej skali. Pierwsza fabryka firmy, zlokalizowana w szwedzkim mieście Skelleftea, rozpoczęła produkcję w grudniu. Druga fabryka firmy powstaje w szwedzkim Göteborgu. Zakład w niemieckim Heide będzie trzecią dużą placówką produkcyjna firmy. Niewielka (o mocy produkcyjnej 5 Gwh) ma powstać także w Gdańsku. Northvolt podaje, że spodziewa się zbudować co najmniej dwie kolejne duże zakłady w Europie w ciągu nadchodzącej dekady i że zamierza zlokalizować przynajmniej jedną z nich w Niemczech.
„Nowa gigafabryka zwiększy obecnie opracowywaną zdolność produkcyjną akumulatorów Northvolt do ponad 170 GWh” – napisano we wtorek w oświadczeniu – „Oprócz produkcji akumulatorów, Northvolt Drei (red. fabryka w Heide) skupi się na recyklingu akumulatorów, co zapewni wydajne ponowne wykorzystanie produktów ubocznych z procesu produkcyjnego”