T‑Mobile Polska zalicza dynamiczny początek 2024 roku, poprawiając wszystkie kluczowe wskaźniki operacyjne i finansowe
Na koniec pierwszego kwartału 2024 r. liczba klientów T‑Mobile Polska osiągnęła poziom 12,6 mln. Oznacza to konsekwentny wzrost 22 tys. netto (r/r). Było to możliwe dzięki znacznemu zwiększeniu bazy klientów abonamentowych – o 198 tys. (r/r). Z drugiej strony, pozytywne tendencje w segmencie postpaid zostały w ostatecznym rozrachunku osłabione przez zmniejszenie się liczby klientów usług przedpłaconych. Było to konsekwencją decyzji o dezaktywacji partii 150 tysięcy nieużywanych kart SIM pierwotnie rozdanych uchodźcom z Ukrainy w ramach działań pomocowych. Warto natomiast podkreślić, że w pierwszym kwartale roku, klienci coraz chętniej wybierali wyższe i oferujące więcej korzyści plany taryfowe, co miało pozytywny wpływ na przychody T‑Mobile.
W połączeniu z konsekwentnym wzrostem bazy klientów usług światłowodowych i stale poprawiającą się sprzedażą oferty konwergentnej sprawiło to, że okres od stycznia do marca był jednym najmocniejszych pierwszych kwartałów od lat. W tym czasie EBITDA AL wzrosła o 3,3% (r/r), osiągając poziom 453 mln zł, a całkowite przychody z usług wzrosły o znaczące 5,8% w porównaniu do roku ubiegłego. W tym samym czasie całkowite przychody wzrosły o prawie 1% (r/r)i osiągnęły poziom 1,7 mld zł.
Nasza strategia rynkowa opiera się na dążeniu do zapewnienia najwyższej jakości usług sieciowych oraz portfolio produktów, przy silnej koncentracji na zadowoleniu klienta. Wszystko to robimy w sposób odpowiedzialny, zgodnie ze strategią ESG i ambitnymi celami w tym obszarze. Najlepsza technologia znalazła się wyjątkowo mocno w centrum uwagi w tym kwartale, ponieważ uruchomiliśmy największą sieć 5G C-band, co umożliwiło nam dotarcie do klientów z usługami mobilnymi o niespotykanej dotąd jakości, konkurencyjnymi nawet w porównaniu do usług światłowodowych. Widzimy, że klienci, którzy otrzymali możliwość przetestowania pełni możliwości 5G, chętniej wybierają wyższe plany, które oferują im jeszcze więcej możliwości niż dotychczas– powiedział Andreas Maierhofer, prezes Zarządu T‑Mobile Polska. W ostatnim czasie przekroczyliśmy próg 1 miliona użytkowników naszego programu Magenta Moments, co wyraźnie pokazuje, że klienci doceniają korzyści, jakie otrzymują będąc z nami. Uruchomiliśmy również Magenta Experience Center, aby być jeszcze bliżej naszych klientów, którzy w naszym pierwszym sklepie flagowym nowego typu mogą doświadczyć pełni możliwości świata T‑Mobile.
Pomimo spadku inflacji w porównaniu do roku 2023, wpływ wzrostu cen w ostatnich kwartałach wciąż jest bardzo zauważalny. Ten kwartał był pierwszym, w którym na wynik operatora wpływ miały podwyżki płac wprowadzone pod koniec ubiegłego roku. Spółka musiała się również zmierzyć z wyższymi kosztami niemal wszystkich usług zewnętrznych, a także wzrostem cen wynajmu powierzchni handlowych, indeksowanych w stosunku do inflacji z ubiegłego roku.
Umowa energetyczna vPPA, która pozwoliła T‑Mobile zniwelować bardzo odczuwalne w ubiegłym roku wzrosty cen energii, nadal przynosi pozytywne rezultaty, gdyż potrzeby energetyczne operatora pokrywane są w 100% ze źródeł odnawialnych, w tym farm wiatrowych i słonecznych wybudowanych specjalnie na potrzeby tego projektu. Kolejnym ważnym elementem wpływającym na wynik T‑Mobile było przeprowadzenie zapoczątkowanego jeszcze jesienią ubiegłego roku procesu budowy sieci 5G w paśmie C. Rollout sieci 5G Bardziej był kontynuowany przez cały pierwszy kwartał, co pozwoliło operatorowi na osiągniecie i utrzymanie pozycji lidera w tym obszarze.
To był mocny początek roku, zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym. Połączenie dezaktywacji nieużywanych kart przedpłaconych, negatywnych skutków regulacji MTR i wciąż rosnących cen stanowiło prawdziwe wyzwanie. Natomiast dzięki utrzymaniu mocnego komercyjnego momentum, udało nam się poprawić wszystkie kluczowe czynniki operacyjne i finansowe, byliśmy wstanie pokonać wszystkie przeszkody, ale także osiągnąć solidny wzrost i utrzymać tempo działania – powiedział Juraj Andras, członek Zarządu T‑Mobile Polska ds. finansowych. Wzrost przychodów z usług o 5,8% pokazuje, że jest to jeden z najbardziej dynamicznych pierwszych kwartałów w ostatnich latach. To najlepszy dowód, że jesteśmy nie tylko gotowi do radzenia sobie z wyzwaniami, ale także do skutecznego konkurowania na rynku i osiągania celów bez względu na otoczenie.
Wzrost w segmencie rynku prywatnego napędzany 5G
Głównym celem T‑Mobile w pierwszym kwartale 2024 roku było udostępnienie klientom ofert umożliwiających korzystanie z superszybkiej sieci 5G Bardziej zarówno na smartfonach, jak i w ramach oferty internetu domowego. Inwestycje w sieć i usługi przełożyły się pozytywnie na sprzedaż abonamentów komórkowych, która w pierwszym kwartale 2024 wzrosła o 15% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Pierwszy kwartał to dla T‑Mobile także stabilny rozwój rozwiązań konwergentnych. Operator odnotował wzrost sprzedaży pakietów usług dla domu, które w tym okresie stanowiły blisko 45% podpisanych kontraktów światłowodowych w T-Mobile. Kampania reklamowa operatora promująca najwyższą jakość sieci 5G Bardziej spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, co także przyczyniło się pozytywnie do wzrostu sprzedaży w segmencie prywatnym.
Kontynuując strategię synergii produktowej, T‑Mobile udostępnił kolekcję VOD Redbull TV wszystkim klientom MagentaTV, umacniając tym samym współpracę z marką Red Bull i dostarczając klientom jeszcze większą różnorodność treści do oglądania.
W I kwartale operator postawił również na rozwój segmentu prepaid, oferując klientom T‑Mobile na kartę paczkę aż 5200 GB. Dodatkowo, z okazji uruchomienia sieci 5G Bardziej, T‑Mobile umożliwił na kilka miesięcy bezpłatne korzystanie z sieci 5G wszystkim klientom T‑Mobile na kartę, Heyah na kartę oraz Heyah MIX oraz MIX, bez względu na posiadaną ofertę.
Napędzamy polskie firmy
W obszarze rozwiązań korporacyjnych, T‑Mobile skupiał się na promocji oferty T Business składającej się z siedmiu linii produktowych: Mobile, Next Generation Connectivity, Cybersecurity, Modern Workplace, ERP, Smart City / IoT oraz Data Center & Cloud. Podobnie jak w przypadku poprzednich kwartałów, w tym segmencie operator notował zwiększone zainteresowanie klientów produktami cyberbezpieczeństwa. Wśród interesujących projektów zrealizowanych w pierwszym kwartale warto wskazać zwodowanie bojki pomiarowej pozwalającej na kontrolę jakości wody w Wiśle na wysokości Krakowa. T‑Mobile informowało również o wygraniu przetargów na obsługę PGW Wody Polskie oraz Polskiej Grupy Górniczej.
W segmencie mniejszych firm oferta MagentaBIZNES, teraz także oferująca dostęp do sieci 5G Bardziej, cieszyła się stale rosnącym zainteresowaniem klientów. W marcu T‑Mobile zaprezentował nową odsłonę kampanii reklamowej przygotowanej z udziałem przedsiębiorców będących stałymi klientami magentowej sieci. Bardzo dużym powodzeniem w tym sektorze cieszyła się także oferta cybersecurity skierowana do przedsiębiorców – w pierwszym kwartale liczba klientów usługi „Bezpieczna sieć” przekroczyła 100 tysięcy.
Dynamiczny rozwój sieci 5G Bardziej
W obszarze technologii i działań obliczonych na zapewnienie klientom najwyższej jakości sieci, jeden temat zdominował wydarzenia w pierwszym kwartale: przygotowania do uruchomienia 5G w paśmie C, uruchomienie i późniejszy dynamiczny rozwój sieci. By zapewnić sobie gotowość do uruchomienia kolejnych stacji bazowych natychmiast po otrzymaniu odpowiednich pozwoleń, główna faza przygotowań do realizacji projektu rozpoczęła się w 2023 roku. Duża liczba stacji bazowych została wyposażona wcześniej w sprzęt najnowszej generacji, a jednocześnie T‑Mobile rozwijał infrastrukturę światłowodową, aby połączyć większość stacji 5G Bardziej szybkimi łączami optycznymi. Dzięki temu, po uruchomieniu sieci 19 stycznia, operator z powodzeniem mógł przeprowadzić błyskawiczny rollout, szybko przekraczając próg pokrycia 25% populacji. Po sfinalizowaniu pierwszej fazy wdrożenia, w oparciu o infrastrukturę przygotowaną przed uruchomieniem nowej sieci, T‑Mobile przeszedł do rozbudowy zasięgu w sposób organiczny, dzięki czemu w tej chwili daje już swoim klientom możliwość korzystania z 5G w paśmie C w zasięgu 2187 stacji bazowych, co oznacza dotarcie do przeszło 26% populacji Polski. Obecnie prawie 90% wszystkich własnych lokalizacji T‑Mobile obsługujących sieć 5G Bardziej jest podłączonych światłowodem.
Operator kontynuował także inwestycje w swoją infrastrukturę szkieletową. W pierwszym kwartale zbudował prawie 200 km własnych łączy światłowodowych i oraz zwiększył przepustowość każdego z trzech łączy do światowego internetu do 800 Gb/s. Widać wyraźnie, że wyższa prędkość i komfort sieci 5G Bardziej skłania klientów do większej aktywności online. W pierwszym kwartale roku ruch danych w sieci T‑Mobile wzrósł o 16% (r/r) i przekroczył 800 petabajtów.
Kolejnym procesem pozwalającym podnosić jakość usług jest postępująca adopcja standardu VoLTE. Obecnie prawie 80% wszystkich połączeń głosowych w T-Mobile jest zestawianych poprzez VoLTE lub VoWiFi. Klienci T‑Mobile mogą w pełni korzystać z najwyższej jakości połączeń także poza granicami Polski, ponieważ VoLTE jest dostępne w roamingu w 32 krajach u 43 różnych operatorów zagranicznych.
Odpowiedzialność w centrum działań T‑Mobile
T-Mobile konsekwentnie realizuje swoje zaangażowanie w strategię ESG, która stanowi integralną część misji i wartości spółki, a także w realizację ambitnych celów w tym obszarze. Poprzez podejmowane działania, firma dąży do osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2040 roku oraz promuje zrównoważony rozwój, dbając o środowisko, społeczeństwo i skuteczne zarządzanie.
W pierwszym kwartale 2024 roku T‑Mobile kontynuował swoje zaangażowanie w kampanię #HejtOut, rozszerzając ją o nową inicjatywę #HejtOutLoveIn, która zdobyła ogromną popularność na platformie TikTok, przekraczając 20 milionów wyświetleń. Kampania ta stanowiła nie tylko próbę zwrócenia uwagi na problem mowy nienawiści w sieci, ale również propagowała pozytywne postawy w internecie.
Wspieranie seniorów w korzystaniu z nowych technologii również jest jednym z priorytetów dla T‑Mobile. Specjalna infolinia dedykowana seniorom otrzymała prestiżowy certyfikat OK Senior, przyznawany przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej. W samym pierwszym kwartale 2024 roku infolinia obsłużyła ponad 36 tysięcy połączeń, co świadczy o jej znaczeniu i skuteczności w dostarczaniu wsparcia oraz informacji seniorom.
Operator kontynuował też działania prowadzące do realizacji planu osiągnięcia pełnej cyrkularności w obszarze produktowym do 2030 r. Każdy zbędny smartfon oddany do recyklingu w jednym z punktów T‑Mobile w ramach akcji „Stare Telefony Działają Cuda” przekładał się na wsparcie dla fundacji Szlachetna Paczka.