Telefony od botów zostaną uregulowane
Trwają prace nad uregulowaniem czegoś, co nazywane jest „robocall”, a w praktyce często przybiera formę irytujących telefonów od botów, kiepsko napisanych i usilnie próbujących nam sprzedać cokolwiek.
„Nazywam się <tu wstaw losowe, fikcyjne imię i nazwisko> i dzwonię z firmy…” – jak wiele takich telefonów odebraliście? Szybko okazuje się, że po drugiej stronie nie ma żywego człowieka, a specjalnie wytrenowany program, który uroczo odpowiada na zarzuty, że jest botem. Wygląda na to, że w końcu ktoś wziął się za tego typu praktyki. Zakazu wprawdzie nie będzie, ale przynajmniej pojawi się jasna informacja nt. tego, z kim, czy raczej z czym rozmawiamy.
Amerykańska Federalna Komisja Łączności (FCC) rozpoczęła konsultacje dotyczące definicji pojęcia „robocall” i „robotext” generowanych przez sztuczną inteligencję oraz propozycji nowych regulacji w tym zakresie. W ramach nowych przepisów, FCC chce, aby treści generowane przez AI były wyraźnie oznaczane, zamiast całkowicie zakazywać takich komunikatów.
Propozycje FCC zakładają, że firmy musiałyby uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na otrzymywanie wiadomości i połączeń generowanych przez AI, a każda taka komunikacja musiałaby zawierać informację, że została stworzona przez sztuczną inteligencję. Celem tych regulacji jest umożliwienie konsumentom łatwiejszej identyfikacji i unikania potencjalnie ryzykownych treści, które mogą wiązać się z oszustwami.
FCC podkreśla również, że nowe przepisy mają chronić pozytywne zastosowania AI, takie jak wspomaganie osób z niepełnosprawnościami w korzystaniu z telefonów. Wcześniej FCC zaproponowała także przepisy, które wymagałyby ujawniania stosowania AI w reklamach politycznych oraz rozpoczęła działania przeciwko robocallom wykorzystującym klonowanie głosu.