Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Telefony służbowe źródłem zagrożenia dla danych? Sprawdź wyniki badania „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych” zleconego przez Cyfrowe Centrum Serwisowego S.A.

Telefony służbowe ułatwiają codzienną pracę, usprawniają komunikację i zwiększają możliwości niemal w każdym obszarze działalności firmy. Urządzenia mobilne, pomimo wielu swoich zalet przy niedostatecznej ochronie mogą być źródłem zagrożeń. Ryzyko jest tym większe, że aż 68% pracowników nie zna żadnych zabezpieczeń chroniących dane i tożsamość w telefonach służbowych[1]. Jak przekłada się to na bezpieczeństwo poufnych informacji firmowych?

 

Wykorzystanie technologii mobilnych w biznesie stawia przed firmami coraz to nowe wyzwania w zakresie ochrony danych cyfrowych. Od tego, jak sobie z tym poradzą, zależy to, czy budowany przez lata sukces, zaufanie klientów i reputacja będą bezpieczne w dzisiejszym zdigitalizowanym świecie.

 

Realne zagrożenia w wirtualnej rzeczywistości

Luki w zabezpieczeniach oraz stosowanych przez przedsiębiorstwa procedurach bezpieczeństwa są szybko wychwytywane i chętnie wykorzystywane przez hakerów. Dane klientów, tajemnice handlowe, innowacje czy technologie są atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, którzy coraz częściej upatrują swojej szansy w służbowych telefonach.

 

„Urządzenia mobilne, choć stały się podstawowym narzędziem pracy oraz nośnikiem ważnych danych firmowych, to często nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń. Co więcej, z racji niewielkich rozmiarów, są wyjątkowo narażone na zgubienie czy kradzież – powiedział Daniel Szoszew, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Cyfrowe Centrum Serwisowe S.A. A przecież służbowy smartfon bez odpowiedniej ochrony w niepowołanych rękach może stać się dla firmy poważnym zagrożeniem.”

 

Jak wynika z badania „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych”[2] firmy w Polsce nie są wystarczająco dobrze przygotowane na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem. Blisko co 5 zatrudniony spotkał się z tego typu incydentami w swoim miejscu pracy. Najczęściej dotyczyły one wycieku danych poprzez sieć (31%), ataku phishingowego (27%) czy wycieku informacji poprzez media społecznościowe (27%). Blisko ¼ tego typu zdarzeń była związana z wyciekiem danych poprzez urządzenia mobilne np. telefon służbowy lub tablet (24%).

 

 

 

Urządzenia elektroniczne pod kontrolą?

Niepokojącym zjawiskiem jest też fakt, że 51% pracowników nie zna zagrożeń związanych z bezpieczeństwem danych cyfrowych. Obok cyberprzestępców i nieuczciwej konkurencji to właśnie brak wiedzy, a także nieostrożność użytkowników urządzeń elektronicznych stanowią największe zagrożenie dla bezpieczeństwa przechowywanych i przetwarzanych przez firmę informacji. Jakie działania w tym obszarze podejmują pracodawcy? Większość przedsiębiorstw udostępniających pracownikom urządzenia elektroniczne posiada regulaminy określające zasady ich użytkowania (75%). Najczęściej dotyczą one konieczności zabezpieczania komputera przenośnego hasłem podczas nieobecności (56%).

 

Ponad połowa pracodawców ogranicza za pomocą takiego dokumentu możliwość korzystania z firmowych laptopów, tabletów, czy telefonów tylko do celów służbowych (54%). Ponadto użytkownicy mają też obowiązek zgłaszania utraty służbowego urządzenia w wyniku kradzieży lub zgubienia oraz sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych administratorowi bezpieczeństwa informacji (53%). Nieco rzadziej respondenci wskazywali na istnienie w ich firmowym regulaminie wymogu regularnego tworzenia kopii danych na serwerze (47%) czy konieczności szyfrowania danych na dysku i zabezpieczania ich hasłem (45%). Przeważająca część respondentów (61%) została też przeszkolona w zakresie zasad użytkowania służbowego telefonu.

 

Badanie „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych”

Badanie „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych” zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Cyfrowego Centrum Serwisowego S.A., dystrybutora telefonów BlackBerry na przełomie kwietnia i maja 2019 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1002 aktywnych zawodowo użytkowników służbowych telefonów komórkowych. Celem badania było sprawdzenie świadomości firm w zakresie ochrony danych cyfrowych, bezpieczeństwa użytkowania urządzeń elektronicznych, w tym służbowych telefonów komórkowych oraz związanych z tym zagrożeń.

 

 

[1] Badanie „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych” przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Cyfrowego Centrum Serwisowego S.A., dystrybutora telefonów BlackBerry na przełomie kwietnia i maja 2019 r.