Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Tesla Cybercab i Semi opóźnione przez wojnę celną USA–Chiny

Tesla Semi Elon Musk

Tesla wstrzymała dostawy kluczowych komponentów z Chin do USA, co może znacząco opóźnić masową produkcję autonomicznego Cybercaba i elektrycznej ciężarówki Semi. Przyczyną jest gwałtowne zaostrzenie polityki celnej przez administrację Donalda Trumpa, które uderza nie tylko w giganta z Palo Alto, ale i w globalny łańcuch dostaw.

Tesla, jedna z ikon amerykańskiej rewolucji EV, mierzy się z poważnym kryzysem logistycznym. Jak poinformował chiński serwis ijiwei.com, producent samochodów elektrycznych wstrzymał transport kluczowych podzespołów dla modeli Cybercab i Semi z Chin do USA. Powodem są nowe taryfy celne nałożone przez administrację Donalda Trumpa – ich poziom wzrósł z dotychczasowych 34% aż do 145% (a być może i do 245%). Tak drastyczny wzrost kosztów importu przekroczył możliwości adaptacyjne wielu firm, w tym Tesli.

 

Plany produkcji do kosza

Według źródeł zaznajomionych ze sprawą przerwane dostawy uderzyły w harmonogram produkcji dwóch wyczekiwanych modeli. Cybercab, w pełni autonomiczny pojazd zapowiadany jako rewolucja w transporcie miejskim, miał trafić do produkcji seryjnej w 2026 roku w zakładach Tesli w Teksasie. Z kolei elektryczny ciągnik siodłowy Semi miał być produkowany na większą skalę w fabryce w Nevadzie, po planowanej w październiku 2025 serii próbnej. Dziś wiadomo już, że terminy te stoją pod znakiem zapytania.

Elon Musk, prezes Tesli, wielokrotnie krytykował protekcjonistyczną politykę handlową administracji. Publicznie apelował o zniesienie barier celnych, podkreślając, że globalna współpraca i złożone łańcuchy dostaw są kluczowe dla innowacji w branży motoryzacyjnej. Jak dotąd Biały Dom nie odniósł się do tych apeli.

 

 

Wojna celna a strategie rynkowe

Konflikt celny nie ogranicza się jednak wyłącznie do jednej strony. W odpowiedzi na działania USA, Chiny ogłosiły nałożenie 125% ceł odwetowych na niektóre towary amerykańskie. W efekcie Tesla zmuszona była zawiesić przyjmowanie nowych zamówień na modele Model S i Model X na chińskim rynku. Chociaż sprzedaż tych modeli w Chinach jest marginalna – stanowi mniej niż 1% całkowitej sprzedaży – sytuacja unaocznia, jak bardzo geopolityka potrafi zakłócić nawet najlepiej zaprojektowane strategie rynkowe.

W szerszej perspektywie obecny kryzys wskazuje na rosnącą podatność globalnych łańcuchów dostaw na decyzje polityczne. Eksperci od logistyki i międzynarodowego handlu ostrzegają, że kontynuacja protekcjonistycznej polityki może prowadzić do fragmentaryzacji rynku technologii i powrotu do kosztownej regionalizacji produkcji. Dla firm takich jak Tesla, które zbudowały swoją przewagę konkurencyjną na optymalizacji i skali globalnej, może to oznaczać konieczność głębokiej restrukturyzacji modeli operacyjnych.