Tesla ogłasza 1,31 miliona dostaw w 2022 roku, co oznacza wzrost o 40% w stosunku do ubiegłego roku
Tesla właśnie opublikowała raport dotyczący produkcji i dostaw pojazdów za czwarty kwartał 2022 roku, jak donosi CNBC.com.
Podsumowanie wygląda tak:
- Dostawy ogółem w IV kwartale 2022 r.: 405 278
- Całkowita produkcja Q4 2022: 439 701
- Całkowite roczne dostawy 2022: 1,31 mln
- Całkowita roczna produkcja 2022: 1,37 mln
Dostawy są najbardziej miarodajnym ekwiwalentem sprzedaży ujawnionej przez Teslę. Liczby te stanowią nowy rekord firmy Elona Muska i oznaczają wzrost dostaw o 40% rok do roku. Jednak dane za czwarty kwartał nie spełniły oczekiwań analityków. Zgodnie z konsensusem szacunków opracowanych przez analityków FactSet, na dzień 31 grudnia 2022 r. przedstawiciele Wall Street spodziewali się, że Tesla przedstawi dostawy na poziomie 427 000 w ostatnim kwartale roku. Szacunki zaktualizowane w grudniu i uwzględnione w konsensusie FactSet wahały się od 409 000 do 433 000.
Te nowsze szacunki były zgodne z konsensusem opracowanym przez firmę, dystrybuowanym przez wiceprezesa ds. relacji inwestorskich Tesli, Martina Viecha. Konsensus ten, opublikowany przez badacza branży pojazdów elektrycznych Troy’a Teslike, informował, że 24 analityków po stronie sprzedaży spodziewało się średnio około 417 957 dostaw Tesli w kwartale (i około 1,33 miliona dostaw w całym roku). Tesla rozpoczęła w tym roku produkcję w dwóch nowych fabrykach – w Austin w Teksasie i Brandenburgii w Niemczech – oraz zwiększyła produkcję w Fremont w Kalifornii i Szanghaju, ale nie podała jednak danych dotyczących produkcji i dostaw według regionów.
W czwartym kwartale 2022 roku Tesla podała, że dostawy jej podstawowego sedana Model 3 i crossovera Model Y wyniosły 388 131, podczas gdy dostawy wyższej klasy sedana Model S i SUV Model X były równe 17 147. W swojej prezentacji dla akcjonariuszy w trzecim kwartale firma Tesla napisała: „W horyzoncie wieloletnim spodziewamy się osiągnąć średni0 50-oprocentowy roczny wzrost dostaw pojazdów. Tempo wzrostu będzie zależeć od wydajności naszego sprzętu, czasu pracy fabryki, wydajności operacyjnej oraz wydajności i stabilności łańcucha dostaw”.
Okres kończący się 31 grudnia 2022 r. upłynął pod znakiem wyzwań dla Tesli, w tym wybuchu epidemii COVID w Chinach, co spowodowało tymczasowe zawieszenie i ograniczenie produkcji w fabryce w Szanghaju.
W czwartym kwartale Tesla oferowała również radykalne obniżki cen i promocje w Stanach Zjednoczonych, Chinach i innych krajach w celu pobudzenia popytu, mimo że taki zabieg może odcisnąć się na jej marżach.
W niedawnym e-mailu do pracowników Tesli Elon Musk poprosił ich, aby „zgłaszali się” na ochotnika, aby dostarczyć klientom jak najwięcej samochodów przed końcem 2022 roku. W swojej korespondencji miliarder zachęcał ich również, aby nie „martwili się” sytuacją rynkową, którą określił „szaleństwem giełdowym”.
Akcje Tesli spadły o ponad 45% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. W grudniu kilku analityków wyraziło zaniepokojenie słabnącym popytem na pojazdy elektryczne Tesli, które są stosunkowo drogie w porównaniu z rosnącą liczbą hybrydowych i w pełni elektrycznych produktów konkurencji. Cała branża, począwszy od weteranów branży Ford i GM po nowicjusza Riviana, ma w tym roku czerpać korzyści z ustawy Bidena o redukcji inflacji, która obejmuje zachęty do krajowej produkcji i zakupu w pełni elektrycznych samochodów.
Zarówno akcjonariusze detaliczni, jak i analitycy przypisywali po części spadek ceny akcji Tesli w 2022 r. tak zwanemu „nawisowi na Twitterze”. Musk sprzedał w zeszłym roku swoje warte miliardy dolarów udziały w Tesli, aby sfinansować wykup lewarowany firmy zajmującej się mediami społecznościowymi Twitter. Ta umowa została zamknięta pod koniec października. Musk mianował się dyrektorem generalnym Twittera i wywołał kontrowersje, wprowadzając gruntowne zmiany w firmie i jej platformie mediów społecznościowych.
Akcje Tesli zaczęły ponownie rosnąć w ostatnich dniach grudnia 2022 r.