Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Tesla traci grunt w Europie – Volkswagen i BMW przejmują rynek aut elektrycznych

Tesla odnotowała aż 44% spadek rejestracji samochodów elektrycznych w Europie w lutym 2025 roku. To najgorszy wynik firmy od pięciu lat. Tymczasem niemieccy giganci – Volkswagen i BMW – wyraźnie zyskali na znaczeniu, a coraz mocniejszą pozycję budują również producenci z Chin.

Według danych opublikowanych przez firmę analityczną JATO Dynamics Tesla znacząco straciła udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych (BEV) w lutym 2025 roku. Rejestracje nowych samochodów tej marki spadły o 44% rok do roku, osiągając poziom poniżej 16 tysięcy egzemplarzy w 27 analizowanych krajach: w tym całej Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii.

Udział rynkowy Tesli spadł do zaledwie 9,6%, co jest najniższym wynikiem dla lutego od pięciu lat. Tymczasem konkurencja nie tylko nie zwalnia, ale wręcz dynamicznie przyspiesza – sprzedaż pojazdów elektrycznych Volkswagena wzrosła aż o 180% do blisko 20 tysięcy sztuk, natomiast BMW (łącznie z marką Mini) sprzedało niemal 19 tysięcy pojazdów.

Na znaczeniu zyskują również marki z Chin. BYD zwiększyło sprzedaż o 94% rok do roku, a Polestar – o 84%. Wśród klientów coraz wyraźniej widać rosnącą akceptację dla mniej znanych, ale technologicznie konkurencyjnych marek z Azji.

 

 

Polityczne kontrowersje uderzają w wizerunek Tesli

Eksperci wskazują, że na wyniki Tesli wpływają nie tylko czynniki rynkowe, ale również kontrowersje wokół postawy Elona Muska. Szef Tesli od kilku miesięcy aktywnie angażuje się politycznie – zarówno w USA, jak i w Europie. Publiczne wsparcie dla Donalda Trumpa oraz skrajnie prawicowej niemieckiej partii AfD (Alternative für Deutschland), wyrażane za pośrednictwem platformy X, spotkało się z krytyką opinii publicznej i części klientów.

„Marki z ograniczoną liczbą modeli są szczególnie podatne na spadki rejestracji w czasie zmian modelowych” – komentuje Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, zwracając uwagę na wycofywanie z oferty aktualnej wersji Modelu Y, który stanowi trzon sprzedaży Tesli.

W podobnym tonie wypowiada się Michael Lohscheller, CEO Polestar: – „Otrzymujemy wiele wiadomości od klientów Tesli, którzy wyrażają swoje niezadowolenie z powodu politycznej aktywności Muska. To dla nas szansa”.

 

 

Konkurencja nie śpi – tradycyjni i nowi gracze przyspieszają

Europejscy klienci coraz chętniej wybierają samochody elektryczne marek tradycyjnych, które systematycznie poszerzają swoje oferty, oraz nowoczesnych producentów z Chin. Oprócz BYD i Polestara wzrosty notują również Xpeng i Leapmotor. Różnorodność modeli i elastyczność ofert dają przewagę nad Teslą, której portfolio pozostaje stosunkowo ograniczone.

Spadek sprzedaży Tesli to nie jednorazowy incydent. Już w styczniu firma odnotowała niemal 50-procentowy spadek rejestracji, co było jednym z najsłabszych miesięcy w historii marki w Europie. W Niemczech, będących największym rynkiem motoryzacyjnym Starego Kontynentu, sprzedaż Tesli spadła o 60% rok do roku – zaledwie 1277 zarejestrowanych pojazdów to najgorszy wynik od lipca 2021 roku.