Tesla traci grunt w Europie – Volkswagen i BMW przejmują rynek aut elektrycznych

Tesla odnotowała aż 44% spadek rejestracji samochodów elektrycznych w Europie w lutym 2025 roku. To najgorszy wynik firmy od pięciu lat. Tymczasem niemieccy giganci – Volkswagen i BMW – wyraźnie zyskali na znaczeniu, a coraz mocniejszą pozycję budują również producenci z Chin.
Według danych opublikowanych przez firmę analityczną JATO Dynamics Tesla znacząco straciła udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych (BEV) w lutym 2025 roku. Rejestracje nowych samochodów tej marki spadły o 44% rok do roku, osiągając poziom poniżej 16 tysięcy egzemplarzy w 27 analizowanych krajach: w tym całej Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii.
Udział rynkowy Tesli spadł do zaledwie 9,6%, co jest najniższym wynikiem dla lutego od pięciu lat. Tymczasem konkurencja nie tylko nie zwalnia, ale wręcz dynamicznie przyspiesza – sprzedaż pojazdów elektrycznych Volkswagena wzrosła aż o 180% do blisko 20 tysięcy sztuk, natomiast BMW (łącznie z marką Mini) sprzedało niemal 19 tysięcy pojazdów.
Na znaczeniu zyskują również marki z Chin. BYD zwiększyło sprzedaż o 94% rok do roku, a Polestar – o 84%. Wśród klientów coraz wyraźniej widać rosnącą akceptację dla mniej znanych, ale technologicznie konkurencyjnych marek z Azji.

Polityczne kontrowersje uderzają w wizerunek Tesli
Eksperci wskazują, że na wyniki Tesli wpływają nie tylko czynniki rynkowe, ale również kontrowersje wokół postawy Elona Muska. Szef Tesli od kilku miesięcy aktywnie angażuje się politycznie – zarówno w USA, jak i w Europie. Publiczne wsparcie dla Donalda Trumpa oraz skrajnie prawicowej niemieckiej partii AfD (Alternative für Deutschland), wyrażane za pośrednictwem platformy X, spotkało się z krytyką opinii publicznej i części klientów.
„Marki z ograniczoną liczbą modeli są szczególnie podatne na spadki rejestracji w czasie zmian modelowych” – komentuje Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, zwracając uwagę na wycofywanie z oferty aktualnej wersji Modelu Y, który stanowi trzon sprzedaży Tesli.
W podobnym tonie wypowiada się Michael Lohscheller, CEO Polestar: – „Otrzymujemy wiele wiadomości od klientów Tesli, którzy wyrażają swoje niezadowolenie z powodu politycznej aktywności Muska. To dla nas szansa”.

Konkurencja nie śpi – tradycyjni i nowi gracze przyspieszają
Europejscy klienci coraz chętniej wybierają samochody elektryczne marek tradycyjnych, które systematycznie poszerzają swoje oferty, oraz nowoczesnych producentów z Chin. Oprócz BYD i Polestara wzrosty notują również Xpeng i Leapmotor. Różnorodność modeli i elastyczność ofert dają przewagę nad Teslą, której portfolio pozostaje stosunkowo ograniczone.
Spadek sprzedaży Tesli to nie jednorazowy incydent. Już w styczniu firma odnotowała niemal 50-procentowy spadek rejestracji, co było jednym z najsłabszych miesięcy w historii marki w Europie. W Niemczech, będących największym rynkiem motoryzacyjnym Starego Kontynentu, sprzedaż Tesli spadła o 60% rok do roku – zaledwie 1277 zarejestrowanych pojazdów to najgorszy wynik od lipca 2021 roku.