Tesla traci grunt w rynku EV – udział spadł z 49% do 41% w USA podczas gdy Musk stawia na AI i roboty

Tesla

Tesla traci dominację w amerykańskim rynku pojazdów elektrycznych. Udział firmy w sprzedaży EV w USA skurczył się z 49% na koniec 2024 roku do zaledwie 41% w trzecim kwartale 2025, podczas gdy konkurenci tacy jak General Motors i Hyundai-Kia dynamicznie rosną. W tym samym czasie Elon Musk coraz głośniej deklaruje, że przyszłość Tesli leży w sztucznej inteligencji i robotyce – zapowiadając, że do 80% wartości firmy ma w przyszłości pochodzić z robotów Optimus, a nie z samochodów.

Choć Tesla odnotowała rekordowy trzeci kwartał 2025 roku, dostarczając 497 099 pojazdów (wzrost o ponad 100 000 w stosunku do Q2), wynik ten w dużej mierze wynikał z ostatniej fali zamówień przed wygaśnięciem federalnych ulg podatkowych na EV w USA. Eksperci ostrzegają, że ten “sztuczny” skok może skutkować słabszym Q4, ponieważ część popytu została “wyciągnięta” wcześniej. Tymczasem konkurenci nie próżnują – General Motors zwiększył swoją sprzedaż EV w Q3 2025 do 66 501 jednostek (wzrost z 32 095 rok wcześniej), a Hyundai-Kia dostarczyli łącznie 48 650 EV, dystansując Forda. Volkswagen Group również mocno przyspieszył, dostarczając 37 400 aut w Q3. Tesla wciąż prowadzi, ale jej przewaga kurczy się w zastraszającym tempie.

Równolegle Elon Musk coraz wyraźniej sygnalizuje, że jego uwaga przenosi się poza automotive. W ostatnim tygodniu ogłosił, że Tesla będzie budować więcej chipów AI niż wszyscy konkurenci łącznie, intensyfikując rekrutację inżynierów zajmujących się projektowaniem układów scalonych dla centrów danych i autonomicznej jazdy. Musk stwierdził też, że w perspektywie 10-20 lat AI i robotyka uczynią pracę opcjonalną, a pieniądze nieistotnymi, stawiając swoją wizję “Optimusa” – humanoidalnego robota przemysłowego – w centrum strategii Tesli. Problem w tym, że produkcja Optimusa nieustannie się opóźnia, a inwestorzy zaczynają się niecierpliwić, widząc jak Tesla gubi dystans w podstawowym biznesie samochodowym.

Globalne dane również nie napawają optymizmem dla dotychczasowego lidera EV. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku Tesla Model Y zachował pierwsze miejsce na światowym rynku BEV z 8,3% udziałem, ale konkurencja nieustannie kurczy dystans. W Europie udział aut elektrycznych w całym rynku wzrósł do 16,4% w październiku 2025 (z 13,2% rok wcześniej), ale to chińskie marki i europejscy producenci czerpią z tego największe korzyści, nie Tesla.