Tesla wobec pozwu zbiorowego w Kalifornii w związku z roszczeniami dotyczącymi zakresu pojazdów elektrycznych
Trzech właścicieli Tesli z Kalifornii w środę pozwało producenta samochodów w pozwie zbiorowym, który oskarża firmę o fałszywą reklamę szacowanych zasięgów jazdy jej pojazdów elektrycznych.
Jak podaje Reuters, pozew złożony w Sądzie Okręgowym Stanów Zjednoczonych dla Północnego Dystryktu Kalifornii cytuje artykuł Reutera opublikowany w zeszłym tygodniu, w którym podano, że Tesla utworzyła „zespół dywersyjny” w Nevadzie, aby anulować jak najwięcej spotkań związanych z zasięgiem po tym, jak został zalany skargami właścicieli. Reuters poinformował również, że około dekadę temu Tesla zdecydowała się napisać algorytmy dla swojego miernika zasięgu w desce rozdzielczej, który według źródła pokazywałby kierowcom „różowe” projekcje dotyczące odległości, jaką samochód mógłby przejechać na pełnej baterii.
Dyrektywa dotycząca przedstawienia optymistycznych szacunków zasięgu wyszła od dyrektora generalnego Tesli, Elona Muska, powiedziało źródło. Reuters nie był w stanie ustalić, czy Tesla nadal używa algorytmów, które zwiększają szacunki zasięgu.
Pozew zarzuca Tesli naruszenie gwarancji na pojazd oraz udział w oszustwie i nieuczciwej konkurencji. „Mówiąc prościej, Tesla ma obowiązek dostarczyć produkt, który działa zgodnie z reklamą” – powiedział w oświadczeniu Adam A. Edwards, prawnik z Milberg Coleman Bryson Phillips Grossman, firmy reprezentującej właścicieli Tesli w pozwie.
Trzech powodów pozwu przywołuje sytuacje, w których ich Tesle nie osiągały zbliżonych do reklamowanych zakresów i powiedzieli, że złożyli skargę do firmy bez powodzenia.
W pozwie stwierdza się: „Gdyby Tesla rzetelnie reklamowała swoją gamę pojazdów elektrycznych, konsumenci albo nie kupiliby modeli pojazdów Tesli, albo zapłaciliby za nie znacznie mniej”.
Skarga dotyczy statusu pozwu zbiorowego w celu reprezentowania „wszystkich osób w Kalifornii, które kupiły nowy pojazd Tesla Model 3, Model S, Model Y i Model X”. Domaga się w nim nieokreślonego odszkodowania.
Tesla stoi również w obliczu procesów sądowych i kontroli regulacyjnej w związku z technologią Autopilota i „w pełni autonomicznej jazdy” oraz twierdzeniami dotyczącymi bezpieczeństwa tych systemów.