Toyota i partnerzy rozpoczną sprzedaż elektrycznych mikrovanów

Toyota Motor Corp i dwaj sprzymierzeni producenci samochodów zaprezentowali w czwartek w Hiroszimie na marginesie szczytu Grupy Siedmiu (G7) miniaturową elektryczną furgonetkę skierowaną do japońskiego przemysłu dostawczego. 

Jak podaje Reuters, mały elektryczny samochód dostawczy będzie działał w systemie akumulatorowego pojazdu elektrycznego (BEV), który Toyota opracowuje wspólnie ze specjalistami od minipojazdów, Daihatsu i Suzuki Motor Corp, podały firmy we wspólnym oświadczeniu.

Redukcja emisji była kluczowym tematem tegorocznego spotkania G7. Wdrożenie przez Toyotę, która jest właścicielem 4,89% Suzuki, i jej partnerów, pojawia się również w czasie, gdy inni producenci samochodów w Japonii rozszerzają swoje oferty o elektryczne mini-komercyjne samochody dostawcze.

Furgonetka, która będzie dostępna w wersjach marki Toyota, Daihatsu i Suzuki, ma mieć zasięg na jednym ładowaniu około 200 km (124 mil) i zostanie wypuszczona do końca bieżącego roku finansowego, czyli do 31 marca 2024 r.

Daihatsu, które stało się spółką zależną Toyoty w 2016 roku, będzie produkować pojazdy, podały firmy w oświadczeniu. Furgonetka zostanie sklasyfikowana jako pojazd „kei”, który jest pojazdem o małej mocy i niskim opodatkowaniu. Pojazdy typu micro kei są niezwykle popularne wśród firm i gospodarstw domowych w dostarczaniu produktów rolnych, paczek i innych towarów na obszarach miejskich i wiejskich w Japonii, częściowo ze względu na ich stosunkowo niską cenę. Modele Kei stanowiły 40% z 78,8 miliona pojazdów czterokołowych posiadanych w Japonii pod koniec lutego, wynika z najnowszych danych ministerstwa transportu.

Postępowanie Toyoty nie jest precedensem. Honda Motor Co Ltd poinformowała w grudniu, że wiosną 2024 r. rozpocznie sprzedaż mikrokomercyjnej elektrycznej furgonetki o docelowym zasięgu 200 km, w ramach starań o elektryfikację gamy pojazdów. Mitsubishi Motors Corp w listopadzie ponownie wprowadził na rynek własny mały samochód dostawczy, Minicab-MiEV, który ma krótszy zasięg przelotowy wynoszący 133 km. Mitsubishi rozpocznie również produkcję furgonetki w Indonezji w 2024 roku, poinformowało w lutym, starając się zwiększyć sprzedaż pojazdu w różnych regionach geograficznych.

Japoński gigant dostawczy Sagawa Express Co powiedział wcześniej, że planuje rozpocząć wymianę wszystkich 7200 swoich komercyjnych mini-pojazdów na pojazdy elektryczne dostarczane przez chińską Guangxi Automobile Group od września ubiegłego roku.