Transformacji nie ma końca – Odpowiedzią na nowe wyzwania współczesnej gospodarki jest ciągłe wprowadzanie innowacji oraz optymalizacja procesów
Jeżeli infrastrukturę IT wykonano „prowizorycznie” – bez nacisku na otwartość i skalowalność – to mało prawdopodobne, aby była w stanie wesprzeć realizację projektów związanych z cyfrową transformacją. Pytanie: co zrobić z taką sytuacją?
Zmiana paradygmatu – Nowe wyzwania.
– Jeżeli projekty informatyczne są oceniane głównie przez pryzmat obniżania bieżących wydatków inwestycyjnych, zamiast wspomagania realizacji celów biznesowych i rozwijania innowacyjnej organizacji, często prowadzi to do powstawania odizolowanych systemów – wysp. Wówczas przechowują one tylko dane – bez możliwości nadania im wartości biznesowej – na podstawie której można podejmować trafniejszej decyzje – mówi Radosław Piedziuk, Unstructured Data Solutions Sales Manager w Dell Technologies.
Budowanie środowisk IT pod kątem otwartego dostępu do danych jest kluczowe ze względu na:
- Szybki przyrost danych – co jest wyzwaniem w zakresie planowania zasobów IT, tworzenia rezerw, zarządzania i cyberbezpieczeństwa. Wg Gartnera do 2025 roku 75% danych generowanych przez przedsiębiorstwa będzie tworzonych i przechowywanych poza tradycyjnym centrum danych lub chmurą. Taki trend stwarza niespotykane wcześniej wyzwania dla kierowników działów IT oraz centrów danych – w obszarze redukcji kosztów, zarządzania długiem technologicznym oraz reagowania na zmieniające się potrzeby użytkowników.
- Rosnące wymagania w zakresie współdzielenia dostępu do danych przez wiele aplikacji oraz popularność aplikacji zwirtualizowanych (opartych o kontenery aplikacyjne) zmienia podejście do planowania zdolności produkcyjnych. Obecnie skalowanie zasobów nie opiera się już jedynie na określaniu zasobów serwera, pamięci masowej i sieci koniecznych do obsługi procesów przez aplikacje, a bardziej na wdrażaniu połączonych zasobów na potrzeby setek i tysięcy operacji realizowanych równocześnie, co może znacznie przekraczać możliwości przestarzałych centrów danych.
Pierwszy krok
Aby wesprzeć realizację istotnych celów konieczna jest modernizacja komponentów infrastruktury, na której opiera się IT – a dokładniej przekształcenie jej w centrum obsługi danych gotowe reagować na obecne i przyszłe potrzeby biznesu. W przeszłości działy IT budowały swoją infrastrukturę i kupowały aplikacje. Aktualnie coraz częściej chcą odwrócić ten model, tzn. inwestować w proste, łatwe do wdrożenia platformy infrastrukturalne, na których mogą szybko budować i uruchamiać aplikacje biznesowe.
– Wg danych Forrester aż 81% firm twierdzi, że potrzebuje zewnętrznej wiedzy technologicznej, aby odnieść sukces. Znajduje to odzwierciedlenie w rzeczywistości – firmy coraz częściej zwracają się do dostawców usług informatycznych, aby nie tylko pomagali w codziennej działalności przedsiębiorstwa, ale także zapewniali strategiczne wskazówki zgodne z celami biznesowymi – wskazuje Radosław Piedziuk, Unstructured Data Solutions Sales Manager w Dell Technologies.
Wybór odpowiedniego partnera technologicznego oznacza możliwość korzystania z najlepszej wiedzy specjalistycznej i praktyk oraz transfer umiejętności. W efekcie firmy mogą podnieść kwalifikacje pracowników i umożliwiają im skupienie się na działaniach uwzględniających wdrażanie innowacji oraz osiąganie kluczowych celów w rozwoju organizacji.
Transformacja bez końca – proces
Model współpracy IaaS (Infrastructure-as-a-Service) pozwala firmom uniknąć kosztów oraz złożonych procesów związanych z zakupem i zarządzaniem własną infrastrukturą. Przedsiębiorstwa mogą skalować potrzeby infrastrukturalne w zależności od zapotrzebowania, płacąc tylko za faktycznie wykorzystywane zasoby. Zespoły IT nie są już odpowiedzialne za zarządzanie, monitorowanie i modernizację infrastruktury, ponieważ to dostawca IaaS zajmuje się tymi zadaniami. Dzięki temu IT może skupić się na priorytetach strategicznych dla rozwoju firmy – przy większej elastyczności i skalowalności zasobów informatycznych mogą łatwiej wprowadzać innowacje, aby usprawnić aktualizację oferty na rynku.
Wszystko to dopiero zaczyna układać się w opowieść na temat kierunku, w którym zmierzają firmy i ich zespoły IT za sprawą szybko postępującej transformacji cyfrowej procesów oraz pojawiających się nowych możliwości rynkowych.
– Transformacja nie ma końca, a jedynym sposobem na jednoczesne wprowadzanie innowacji oraz optymalizacji procesów jest przekształcenie infrastruktury technologicznej, tak aby była oparta na dostawcach kompleksowych rozwiązań IT. W efekcie firmy będą miały dostęp do najlepszych kompetencji, usług integracyjnych oraz innowacyjnych rozwiązań, które pozwalają im przekierować zasoby w kierunku lepszego zrozumienia potrzeb i oczekiwań klientów. Obsługa innowacyjnych centrów danych może być bowiem efektywniej realizowania przy wsparciu strategicznego doradcy i partnera technologicznego – podkreśla Radosław Piedziuk, Unstructured Data Solutions Sales Manager w Dell Technologies.