Trendy i wyzwania na rok 2023 zdaniem czołowych managerów z kluczowych dla branży producentów urządzeń IT w Polsce.

Jaki będzie rok 2023? Jakie trendy pojawią się, które się wzmocnią, a które w bieżącym roku osłabną? O prognozy i oczekiwania zapytaliśmy czołowych managerów kluczowych dla branży producentów urządzeń IT w Polsce.

Po sytych dla branży latach pandemicznych, przyszła oczekiwana (chociaż z pewnością nie wyczekiwana) korekta. Rozpoczęła się jednak wzmocniona w sposób, którego się nie spodziewaliśmy. W bieżący rok wchodziliśmy mając raczej nienajlepsze nastroje. Biznes rozwija się jednak dzięki wierze w sukces, a tej nie brakuje czołowym managerom firm technologicznych, z którymi mieliśmy okazję porozmawiać.

Maciej Kamiński, Dyrektor Samsung Memory w Polsce i regionie CEE nie ukrywa, że 2023 rok będzie obfitował w wyzwania. Samsung od dawna zajmujący pozycję lidera rynku pamięci, ma jednak plan, jak tę pozycje nie tylko obronić, ale i wzmacniać.

 

Rok 2023 będzie na pewno rokiem bardzo wymagającym. W tak konkurencyjnym otoczeniu biznesowym jakie mamy obecnie firmy będą bardziej starać się, aby generować dalsze wzrosty sprzedaży i zakładać dodatni profit oraz utrzymywać zainteresowanie odbiorców swoimi produktami. Dotyczy to również biznesu Memory. – powiedział Maciej Kamiński, Dyrektor Samsung Memory w Polsce i regionie CEE.– Globalnie Samsung będzie chciał utrzymać pozycję lidera w produkcji chipów i kości pamięci. Natomiast jako dywizja Memory w Samsung planujemy: nowe wdrożenia rynkowe, działania edukacyjne, zwiększanie naszej obecności w kanałach sprzedaży oraz dalszy rozwój sprzedaży w regionie CEE. Ponieważ jednym z naszych celów na 2023 jest rozwój kanału B2B, w związku z tym wdrażamy na rynek polski produkty DTC (Data Center Technology) oraz zwiększamy liczebność zespołu B2B.

 

Dyrektor Samsung Memory w naszym kraju dostrzega także pewne ryzyko, płynące ze spowolnionych zakupów w 2023 roku… co jednocześnie może mieć wartość stymulacyjną dla rynku. O jakie zjawisko chodzi? O nadprodukcję, która docelowo wywoła spadki cen pamięci, a wielu odbiorców mogą one skłonić do zakupów.

 

Maciej Kamiński, Dyrektor Samsung Memory w Polsce i regionie CEE.

 

Spodziewamy się że rok 2023 będzie rokiem, w którym rynek będzie dalej zmagać się z nadprodukcją półprzewodników. Przełoży się to z jednej strony na ich dobrą dostępność, z drugiej zaś strony na konkurowanie ceną, czyli znaczące obniżki. Dla konsumentów i klientów to lepsze ceny, dla producentów wyzwanie, ale i okazja do oferowania wyższych pojemności w lepszych cenach i szansa na dalszy rozwój kategorii NVMe i PSSD – twierdzi Maciej Kamiński, Samsung Memory.

Każdy kryzys to także szansa. Zmusza do szukania nowych ścieżek, wyjścia ze strefy komfortu. Dla firm to także często okazja do przyjrzenia się swojej działalności i dokonania optymalizacji swojej działalności. Szansę w obecnych czasach dostrzega także General Manager Lenovo Polska, Wojciech Zaskórski. Szef polskiego oddziału Lenovo stawia na poszerzanie portfolio i współpracę w kanale partnerskim.

 

Ten rok z pewnością będzie stanowić duże wyzwanie dla całej branży pod kątem biznesowym – ocenia Wojciech Zaskórski, Lenovo – Dla niektórych stanie się on szansą – podczas każdego kryzysu pojawiają się nowe rozwiązania, startupy i biznesy, które wykorzystują nową sytuację na rynku, jaka dokonuje się w trakcie dynamicznych zmian. Naszym największym wyzwaniem będzie przede wszystkim utrzymanie pozycji lidera , która jest jednym z naszych trzech filarów. Drugim jest realizacja założenia One-Stop-Shop czyli dostarczania klientom pełnej gamy produktów w ramach jednego producenta: od smartfonów i tabletów, przez komputery mobilne, po stacje robocze i serwery, które dopełnia bogaty wachlarz usług, w tym serwisowych i zaawansowanego wsparcia technicznego. Nie zamierzamy tego zmieniać, bo widzimy, że właśnie dzięki temu rynek wybiera nasze portfolio. Ostatni filar to oczywiście nasza kanałocentryczność, w której stawiamy na przejrzysty model współpracy z naszymi partnerami handlowymi. Jak wspomniałem podczas Gali Lenovo Top Partner Awards, działamy w taki sposób, że każdy nasz produkt sprzedawany jest przez partnera, a nie bezpośrednio i taki model chcemy nadal utrzymywać.

 

Lenovo miało świetny rok jeśli chodzi o produkty. Interesujący, znacznie poprawiony, składany ThinkPad X1 Fold gen. 2, cala seria nowych, gamingowych laptopów Legion, czy własne rozwiązania wideokonferencyjne. Pod względem produktowym, zdaniem szefa Lenovo w Polsce, w 2023 roku ma być jeszcze lepiej.

 

Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo Polska.

 

Niewątpliwie 2023 rok będzie jeszcze ciekawszy, niż poprzedni. Już zdążyliśmy pokazać na targach CES absolutnie niezwykły dwuekranowy model Yoga Book 9i o ogromnych możliwościach konfiguracji pracy, redefiniujący pojęcie wielozadaniowości czy ThinkBook Plus z konstrukcją Twist z podwójnym obrotowym wyświetlaczem – z panelem OLED po jednej stronie i kolorowym ekranem e-Ink z drugiej – a to dopiero początek roku. Widać jasno, że rynek potrzebuje innowacyjnych rozwiązań, które usprawnią codzienną pracą użytkowników, ale też wyróżnią ich na tle innych – wyjaśnia Wojciech Zaskórski

O przewidzenie charakterystyki bieżącego roku poprosiliśmy także Ryszarda Hordyńskiego. Senior Director of Strategy and Communications w Huawei Poland wskazuje na szanse, jakie znajdują się dla branży w nowych gałęziach gospodarki, takich jak elektromobilność czy zielona energetyka.

 

Kryzysy, z którymi zmagaliśmy się w ubiegłym roku wyraźnie pokazują, jak istotna jest współpraca na rzecz osiągania wspólnych celów. To zresztą wprost wpisane jest w Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Huawei ma świadomość, że kluczem do holistycznego i efektywnego ulepszania działalności sektorów jest partnerstwo, które pozwala na wymianę doświadczeń i potrzeb związanych z daną branżą. Dlatego też będziemy dalej stawiać na współpracę biznesową z sektorem przemysłowym, rolniczym, a także ze startupami i organizacjami pozarządowymi – powiedział Ryszard Hordyński, Huawei – Ogromną szansą na rynku polskim jest także fakt, iż elektromobilność, zielona energia czy integralność cyfrowa wszystkich sektorów gospodarczych nadal są dopiero w fazie rozwoju. Dla takiej firmy jak Huawei otwiera to wiele możliwości w obszarze nowoczesnych rozwiązań i inteligentnych inwestycji. Nie należy także zapominać, iż ważnym trendem biznesowym na przyszłość jest to, by inwestycje szły w parze z odpowiedzialnym podejściem do lokalnych społeczności, klimatu i skutków działań biznesowych. Huawei zamierza dalej prowadzić liczne programy i projekty, które wiążą się z branżą ICT, ale biorą pod uwagę szerszy obraz rzeczywistości niż jedynie wzrost gospodarczy.

 

O Huawei przywykliśmy myśleć w kategorii firmy zajmującej się rozwiązaniami telekomunikacyjnymi, ale ten chiński gigant ma potencjał i możliwości by być silnym graczem także w innych obszarach.

Huawei planuje dalsze prace nad swoimi flagowymi produktami, w tym nad chmurą obliczeniową i jej możliwościami w połączeniu ze sztuczną inteligencją, ponieważ te technologie pozwolą nam tworzyć inteligentny, cyfrowy świat dostępny dla wszystkich. Huawei tworzy również swoje MetaStudio – kompleksową platformę do zbierania danych, za pomocą Huawei Cloud i AI. Połączenie tych technologii będzie miało ogromny wpływ na efektywność bieżących działań dla różnych sektorów. – twierdzi Ryszard Hordyński z Huawei.

 

Ryszard Hordyński, Senior Director of Strategy and Communications w Huawei Polska.

 

Huawei angażuje się także konsekwentnie w ideę przemysłu 4.0, na czele z automatyzacją logistyki i górnictwa. Dla przedsiębiorców z tego sektora szczególne znaczenie ma wprowadzanie systemów informatycznych, robotyka, analiza danych i sztuczna inteligencja. Huawei już ruszył z systemem MineHarmony, który dzięki rozwiązaniom 5G i sztucznej inteligencji usprawni łączność i interoperacyjność w 13 kopalniach, w których dotąd zamontowano już ponad 3000 urządzeń Huawei. Dzięki wdrożeniu naszych technologii cyfrowych port Tianjin posiada obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie terminali konturowych na świecie. Dzięki zastosowaniu inteligentnych rozwiązań każdy kontener zużywa o 20% mniej energii, a dźwigi są średnio o 20% bardziej wydajne, przy czym każdy dźwig obsługuje 39 jednostek kontenerowych na godzinę. Chcemy w nadchodzących miesiącach wykorzystać te doświadczenia lokalnie, by wesprzeć cyfrowy rozwój polskiego przemysłu.

Chiński potentat technologiczny głośno deklaruje swoje przyzwiązanie do koncepcji zielonej energii. Nie są to tylko puste słowa, bowiem Huawei silnie rozwija się właśnie w kierunku tzw. zielonej energetyki, a Polska, z poważnymi brakami w tym obszarze, zdaje się być niemal idealnym rynkiem do rozwoju sprzedaży tych technologii.

 

Firma Huawei nadal będzie wspierać również zieloną transformację energetyczną w Polsce w obszarze fotowoltaiki. Już w 2021 tempo wzrostu rynku fotowoltaicznego przekroczyło 105%, a wartość inwestycji wyliczono na ponad 16 miliardów złotych. W swoich dążeniach do zapewniania czystej energii, Polska potrzebuje nowoczesnych rozwiązań, które Huawei będzie dostarczać na najwyższym poziomie – powiedział Ryszar Hordyński – Mowa tu o falownikach i inteligentnych rozwiązaniach magazynowania energii nie tylko dla infrastruktury przemysłowej, ale i dla domów prywatnych, jak i całych lokalnych społeczności i samorządów. Jesteśmy gotowi do służenia zarówno najwyżej klasy produktami, jak również ekspercką wiedzą, byśmy wspólnie mogli odnieść sukces w zakresie zielonej transformacji. Chcemy także dalej pracować nad rozwojem nowoczesnych komponentów i modułów potrzebnych do zasilania pojazdów elektrycznych oraz dążyć do tworzenia rozwiązań doskonalących stacje ładowania takich pojazdów.

 

Perspektywa na rok 2023 dla producentów komputerów zależna jest, w znacznej mierze, od nastrojów na rynku. Te natomiast poddawane są nieustannym zmianom, czy to wynikającym z koniunktury, czy sytuacji politycznej.

 

W 2023 roku spodziewamy się dużych turbulencji związanych z sytuacją ekonomiczną zarówno lokalną jak i globalną, ale także związaną z rynkiem IT i naszymi dostawcami, choćby takimi jak Intel. Obecna sytuacja bardzo rzutuje na wzrost cen komponentów oraz podzespołów służących do ich budowy, co ostatecznie przekłada się na wzrost ceny końcowej sprzętu. W związku z tym konsumenci szukają trwałych rozwiązań, które nie będą tylko najnowszym gadżetem, a największych wzrostów sprzedaży możemy oczekiwać w kategorii sprzętów premium. Klienci końcowi będą w stanie wydać odrobinę więcej na urządzenia, które wykonane są z trwalszych materiałów oraz posiadają lepsze parametry techniczne – m.in. mocniejsze układy, większą pojemność pamięci czy pojemności dysków masowych, co przełoży się de facto na dłuższy cykl życia urządzenia. To świadczy o dojrzałości polskiego rynku – ocenia Sławomir Stanik, Country Manager w ASUS Polska.

 

Mówiąc o perspektywie biznesowej na 2023 rok, trudno jest przemilczeć rządowy projekt kupna ponad 360 tysięcy laptopów dla 4-klasistów. Mimo charakteru jawnie przedwyborczego wabika, może się on okazać zastrzykiem energii dla działających w Polsce firm technologicznych.

 

Sławomir Stanik, Country Manager w ASUS Polska.

 

Dodatkowo w Polsce, ogromny wpływ na rynek będzie miał również ogłoszony przetarg rządowy, bazujący na budżecie z Krajowego Planu Odbudowy, który opiewa na dostawę 363 tysięcy notebooków dla 4-to klasistów – przypomina o rządowym projekcie szef firmy ASUSa w Polsce.

Jeśli zaś chodzi o produkty, dla ASUS bieżący rok prawdopodobnie będzie rokiem kontynuacji już zarysowanych trendów: ekranów OLED w laptopach oraz interesującej technologii wyświetlania 3D bez okularów.

 

W ASUS będziemy skupiać się na najnowszych innowacjach oscylujących wokół technologii wizualnych, przeznaczonych nie tylko do codziennej pracy, ale także podczas odpoczynku i rozrywki. Jedną z nich jest panel OLED, czyli technologia wyświetlania obrazu o niezwykle wyraźnych, żywych kolorach, bez nadwyrężania wzroku. W tym roku jednak ASUS poszedł krok dalej. W drugiej połowie roku do sprzedaży trafią pierwsze laptopy z technologią 3D OLED Spatial Vision, która pozwoli na trójwymiarową pracę i rozrywkę bez konieczności zakładania specjalnych okularów. – powiedział Sławomir Stanik, ASUS Polska – Pamiętajmy też, że część z innowacyjnych rozwiązań i ulepszeń stosowanych w produktach może nie być widoczna dla klientów na pierwszy rzut oka. Pomagają one jednak dostarczyć wysoką wydajność przy zachowaniu kompaktowych wymiarów i niskiej wadze – czyli dokładnie tego, czego klienci oczekują od nowego sprzętu.

 

Jeremi Rybak, Head of Marketing w Acer Polska, przewiduje, że bieżący rok upłynie pod kątem rozwoju w wyspecjalizowanych częściach rynku, diagnozując, że niektóre z nich np. sektor edukacji, potrzebuje nowoczesnych rozwiązań.

Bieżący rok będzie trudnym sprawdzianem przyjętej strategii, zawierzenia sile innowacji, profesjonalizmu oraz proaktywnego podejścia. Niezwykle ważnym dla nas będzie skupienie się na segmencie edukacji i specjalizacji urządzeń dla tego sektora. Wnioskując, rok 2023 będzie pełen wyzwań. Wysoka inflacja, społeczne obawy o kolejne podwyżki cen, które kierują decyzje zakupowe znacznie częściej w stronę koszyka dóbr podstawowych, takich jak żywność – powiedział Jeremi Rybak, Acer Polska – Z drugiej strony wciąż istniejące potrzeby i pragnienia wielu konsumentów, którzy bez nowoczesnej technologii nie wyobrażają sobie życia. Tu właśnie jest pole do działania dla marki Acer, nawet albo przede wszystkim w trudnych czasach. Komputery są narzędziem do zdobywania wiedzy, nauki, pracy, szybkiej komunikacji z otoczeniem zewnętrznym. Zatem uzmysławianie szeroko wielkiej wartości wciąż rozwijającej się technologii ma sens.

 

Jeremi Rybak, Head of Marketing w Acer Polska.

 

Pod względem produktowym, firma Acer zapowiada interesujący rok. Ma to być czas chmury, ChromeOS i ekologii. Konsekwentnie, powinniśmy oczekiwać też nowości w obszarze gamingu.

 

Z punktu widzenia kierunku rozwoju marki, jak i trendów produktowych w branży tech, rok 2023 będzie znaczący i bardzo ciekawy. Zakładamy, że najbliższe kwartały nie tylko zweryfikują, ale w pewien sposób jeszcze bardziej przedefiniują zakupowe preferencje Polaków, którzy do tej pory nie mieli nawyku nabywania produktów m.in. ze wspomnianym systemem operacyjnym ChromeOS. Dodatkowo, poprzez wprowadzenie na rynek laptopów Acer Chromebook, zwiększy się dostrzeganie znaczenia i wykorzystanie usług chmurowych. – powiedział Jeremi Rybak, Acer Polska – Poza tym dalej zmierzamy w “zieloną stronę” i rozbudowujemy rodzinę produktów szczególnie przyjazną środowisku – linię Vero. Jesteśmy i będziemy proekologiczni. Ten aspekt działalności Acer to element długofalowej strategii marki, którą wspierają świadomi naszych eko celów klienci. Inwestujemy również śmiało w sztuczną inteligencję (AI), Internet Rzeczy (IoT), Big Data i inne rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, pozwalające nam prężnie rozwijać się i być konkurencyjnym, wzrastać na rynku. Acer w styczniu tego roku wprowadził także nowe laptopy Nitro z procesorami Intel® Core™ 13. generacji i układami graficznymi NVIDIA® GeForce® RTX™ 40. Jest to nowe rozdanie w świecie komputerów gamingowych i tym samym propozycja nie do odrzucenia dla wielu graczy.

 

Gdy spróbujemy podsumować przewidywania na bieżący rok, wyłania się obraz wyjątkowo spójny – brak rewolucji technologicznej, za to silny nacisk na nowe elementy w portfolio, a więc dywersyfikację obszarów czerpania przychodów. Wśród wypowiedzi przewija się także wątek ekologiczny – pozostający w zgodzie z widocznym od kilku lat trendem, by przy projektowaniu produktów brać pod uwagę straty środowiskowe z tąże produkcją związane. Wreszcie: AI, sztuczna inteligencja, która od pewnego czasu coraz częściej pojawia się już nie jako buzzword, ale raczej jako rzeczywiste wspomagania różnych procesów. Te trendy mają być kontynuowane w 2023 roku.

Biznesowo 2023 rok ma być, czego wszyscy się chyba spodziewaliśmy już u jego progu, dość trudnym. Bez zakończenia czynników destabilizujących, takich jak wojna w Ukrainie czy coraz trudniejsza sytuacja na linii Tajwan-Chiny, trudno o warunki do stabilnego rozwoju. Poza tym, na rynku widzimy wspomnianą przez naszych rozmówców “korektę” po pandemicznym boomie. Ta jednak będzie miała swój kres. Laptopy, monitory, desktopy i inne urządzenia kupione w 2020 roku, podczas startu pandemii, będą w tym roku kończyły 3 lata, a to oznacza, że część użytkowników, tak indywidualnych, jak i korporacyjnych, będzie rozważało ich wymianę. Jeśli producenci zdołają nas, użytkowników, odpowiednio zachęcić do zmiany, to możliwe, że zobaczymy efekt wracającej fali po szalonych zakupach czasu pandemii już niedługo.

 

IT RESELLER nr. 348/2023 „Proponujemy niezrównaną wiarygodność – podkreśla w wywiadzie okładkowym Mariusz Ziółkowski, TD SYNNEX