Trendy IT 2024: „Jesteśmy świadkami kolejnej transformacji tym razem, zmienia się podejście grupy nabywczej (..) Kluczowe staje się budowanie oferty na kompetencjach” – podkreśla Piotr Baca, Dyrektor regionu BCEE w firmie Brother

Zapytaliśmy liderów i liderki kluczowych firm technologicznych o ich przewidywania na dalszą część roku. Trendy, które dostrzegają w branży IT, ich spostrzeżenia i przemyślenia są, być może zaskakująco, spójne. I chociaż nie będzie niczym dziwnym, że dominuje tu sztuczna inteligencja, to z pewnością nie jest ona jedynym z godnych uwagi kierunków rozwoju. W mini cyklu Trendy IT 2024 przedstawiamy opinie i wsłuchujemy się w głos liderów. 

Piotr Baca, Country Manager Poland/Ukraine i Dyrektor regionu Central and Eastern Europe w firmie Brother wnikliwie prognozuje szereg trendów, które zdominują krajobraz branży w dalszej części roku. Wśród nich znajdują się głównie zjawiska, które widzieliśmy już wcześniej, jak praca hybrydowa czy nacisk na cyberbezpieczeństwo, ale wiele z nich, jak np. druk jako usługa, ma zdaniem lidera japońskiej firmy w naszym regionie, wzmacniać się zauważalnie.

Piotr Baca, Country Manager Poland/Ukraine and Director Brother Central and Eastern Europe.

Myśląc o wyzwaniach w sektorze IT, nie możemy zapomnieć o panującej ogromnej niepewności z uwagi na wojnę za naszą wschodnią granicą. Sytuacja geopolityczna ma znaczący wpływ na nastroje całego biznesu oraz potencjalne współprace, inwestycje lub też ich wstrzymanie. Warto zauważyć, że Polska umacnia swoją pozycję w Europie i stopniowo staje się hubem technologicznym regionu. Stwarza to wiele nowych możliwości. Dodatkowo wyzwaniem w branży IT staje się kwestia pracy hybrydowej. Ta forma współpracy będzie musiała zostać zweryfikowana pod kątem oczekiwań pracowników oraz pracodawców. Od czasu przyspieszonego wdrożenia tego trybu pracy minęły już 4 lata – organizacje, które zdecydowały się utrzymać możliwość współpracy zdalnej, będą musiały zweryfikować, czy wdrożone rozwiązania pozwalają zachować wysoki poziom produktywności. Trzeba będzie również ocenić czy zatrudnione osoby mogą być tak samo wydajne – wykonując służbowe zadania w siedzibie firmy, jak podczas home office. Myśląc o wyzwaniach sektora IT, nie możemy zapomnieć o bolączkach w rekrutacji wykwalifikowanych pracowników oraz dbaniu o już istniejące zespoły. Należy zwrócić uwagę, jaki koszt ponosi firma przy pozyskiwaniu nowych pracowników – od zaangażowania działu HR, po czas szkoleń i wdrożeń. Dodatkowo w związku z inflacją odczuwalna jest na rynku znaczna presja związana z podnoszeniem wynagrodzeń. Ważnym wyzwaniem, przed którym stoi sektor IT, jest kwestia odpowiedniej ochrony przed cyberatakami i wyciekami danych. Uważam, że to zadbanie o cyberbezpieczeństwo powinno stać się priorytetem całej branży. Przedsiębiorstwa szukają ochrony swoich cyfrowych zasobów, rozumiejąc jakie straty może wywołać potencjalny wyciek informacji. Biznesy będą próbowały znaleźć bezpieczny sposób na rozwój, próbując optymalizować i automatyzować swoje procesy – tym bardziej trzeba skoncentrować się na dostarczeniu rozwiązań, które zapewnią kompleksową ochronę. Należy przyznać, że stopniowo wzrasta świadomość wagi dobrych praktyk, które ułatwiają chronienie krytycznych systemów i danych, jednak nadal dzieje się to wolno. Tu pozostaje dużo pracy dla nas i partnerów technologicznych, ponieważ powinniśmy stale budować świadomość swoich klientów i działać proaktywnie w ramach wsparcia ich cyberochrony. Dodatkowo branżę IT czeka szereg zmian w sektorze publicznym, na co wpływ miały wybory. Pojawia się znaczna niepewność w zakresie fiskalnym oraz samego wydatkowania – wpływ na to mają obietnice przedwyborcze nowego rządu oraz zbliżające się wybory samorządowe.

 

Jesteśmy świadkami kolejnej transformacji tym razem, jednak zmienia się podejście grupy nabywczej i dotarcie z przekazem promocyjnym będzie jeszcze trudniejsze. Kluczowe staje się budowanie oferty na kompetencjach, szybkie dostosowywanie się do zmian oraz kreatywność. To właśnie ta wartość może stać się realnym wsparciem w zachowaniu przewagi nad konkurencją i budowaniu pozycji na rynku. W tym roku będziemy się skupiać na dwóch głównych obszarach naszej działalności. Po pierwsze zamierzamy skoncentrować się na sprzedaży druku jako usługi. Znajdująca się w naszej ofercie Usługę Zarządzania Drukiem zamierzamy poszerzyć o kolejny segment. Dzięki temu rozwiązanie to będzie dopasowane do potrzeb każdego rozmiaru biznesu od mniejszych firm po większe organizacje. Chcemy dostarczać usługę druku również do sektora publicznego i SOHO, który jest kluczowy z naszej perspektywy. Z myślą o potrzebach tego sektora rozbudowujemy nasze portfolio produktowe o nowe serie drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych. Kolejnym naszym priorytetem jest również umacnianie kompetencji oraz budowanie sprzedaży we wszystkich kanałach z odpowiednim programem partnerskim, który pozwoli na dopasowanie marży.

 

Uważam, że obecny rok będzie zbliżony do poprzedniego w branży IT. Ze względu na sytuację geopolityczną na rynku wyczuwalna jest niepewność, z drugiej jednak strony może być on bogaty w inwestycje z racji odblokowania funduszy z UE. Dodatkowo przedsiębiorcy będą szukali rozwiązań technologicznych, które pozwolą na optymalizacje kosztów oraz automatyzacje pracy. Na popularności znacznie zyskują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które mogą usprawniać codzienne zadania zespołu. Dbanie o środowisko nadal jest wysoko na liście priorytetów wielu firm, jednak konieczne będzie szukanie rozwiązań pozwalających na optymalizacje kosztowe. Ważna staje się również symbioza ekologii i ekonomii – niski koszt druku, energooszczędne urządzenia w połączeniu z długowiecznością rozwiązań i naprawą przez wymianę konkretnych komponentów – mogą być idealnym połączeniem poszukiwanym przez biznes. A jeśli chodzi o naszą firmę, to znamy potrzeby i oczekiwania naszych klientów, dlatego stale rozbudowujemy portfolio produktowe Brother o nowe rozwiązania, z którymi będą oni w stanie budować konkurencyjność swojej firmy na rynku w 2024 roku.

 

IT RESELLER nr 356/2024 „Bycie dystrybutorem pierwszego wyboru to nasza odpowiedzialność i zobowiązanie” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Zbigniew Mądry, COO & Wiceprezes Grupy AB