Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Trump uderza w koreański przemysł – cła na samochody i koniec dotacji dla chipów

Donald Trump

Donald Trump zapowiada radykalne zmiany w polityce handlowej, które mogą wstrząsnąć koreańskim sektorem motoryzacyjnym i półprzewodnikowym. Planowane cła na importowane samochody oraz likwidacja dotacji dla producentów chipów to cios dla gospodarki Korei Południowej.

Donald Trump, zapowiedział wprowadzenie 25% ceł na importowane samochody oraz wycofanie miliardowych dotacji dla zagranicznych producentów chipów inwestujących w Stanach Zjednoczonych. To posunięcie może poważnie zaszkodzić koreańskim gigantom – Hyundaiowi i Samsungowi, które znaczną część swojej produkcji kierują na rynek amerykański.

Decyzja ta wywołała falę niepokoju wśród południowokoreańskich liderów biznesu. Jun Jae-min, dyrektor Koreańskiego Stowarzyszenia Przemysłu Półprzewodnikowego, przyznał, że sektor półprzewodników znalazł się w bardzo trudnej sytuacji:

„Jesteśmy bezradni wobec tej polityki. Możemy jedynie liczyć na większe zaangażowanie naszego rządu w negocjacje” – stwierdził.

 

Produkcja samochodów w USA ratunkiem dla Hyundaia

Koreańskie koncerny motoryzacyjne obawiają się, że nowe cła spowodują gwałtowny wzrost cen ich samochodów na rynku amerykańskim. Koreańskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne ocenia, że Hyundai i Kia, które rocznie eksportują do USA około 1,49 mln pojazdów, będą musiały zmienić strategię i zwiększyć produkcję na terenie Stanów Zjednoczonych, by uniknąć ceł.

 

 

Już teraz Hyundai prowadzi zakłady w Alabamie i Georgii, a według zapowiedzi firma chce zwiększyć moce produkcyjne o 300–500 tys. pojazdów rocznie. Oznacza to, że do 80% sprzedawanych w USA samochodów Hyundaia może pochodzić z amerykańskich fabryk.

Kim Ju-hong, dyrektor Koreańskiego Stowarzyszenia Motoryzacyjnego, przyznał, że sytuacja jest bardzo niepewna:

„Żyjemy w ciągłym niepokoju. Te decyzje mogą kompletnie zmienić układ sił na rynku”.

 

Samsung w trudnej sytuacji

Trump zagroził także likwidacją dotacji wynikających z amerykańskiej CHIPS and Science Act, co bezpośrednio uderzyłoby w Samsunga. Koreański gigant półprzewodnikowy miał otrzymać 4,75 miliarda dolarów wsparcia na budowę fabryki chipów w Teksasie, której koszt szacowany jest na 37 miliardów dolarów. Jeśli Trump powróci do Białego Domu i dotrzyma obietnicy wycofania wsparcia, projekt ten może stanąć pod znakiem zapytania.

 

Zagrożenia dla wzrostu gospodarczego Korei

Analitycy ostrzegają, że polityka Trumpa może odbić się na całej koreańskiej gospodarce, która silnie opiera się na eksporcie. Korea Południowa już teraz zmaga się z oznakami spowolnienia, a dodatkowe bariery handlowe mogą pogłębić ten trend.

Firma BMI, należąca do grupy Fitch Solutions, wskazuje, że Koreańsko-Amerykańska Umowa o Wolnym Handlu (KORUS) może nie wystarczyć, by ochronić Seul przed nowymi cłami. Z kolei Dave Chia, analityk Moody’s Analytics, ocenia, że zmiany mogą znacząco wpłynąć na handel i spowolnić wzrost gospodarczy Korei już w najbliższych miesiącach.