Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Trump zapowiada 25% cła na importowane samochody, chipy i leki

donald trump usa

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump zapowiedział wprowadzenie ceł sięgających nawet 25 procent na kluczowe towary importowane do kraju, w tym samochody, półprzewodniki oraz produkty farmaceutyczne. Plan ten może silnie wpłynąć na globalny rynek – zwłaszcza na sektor motoryzacyjny i technologiczny.

Amerykański prezydent Donald Trump ogłosił w swojej posiadłości Mar-a-Lago na Florydzie, że już 2 kwietnia zamierza ogłosić nową stawkę celną „mniej więcej w okolicach 25 procent” na importowane samochody. Ujawnił także, że podobne taryfy zostaną nałożone na półprzewodniki, czyli kluczowe komponenty dla branży elektronicznej, oraz na produkty farmaceutyczne.

„Będzie to 25% lub więcej i bardzo znacząco wzrośnie w ciągu roku. Ale chcemy dać im czas na przeniesienie produkcji … Ponieważ, jak wiecie, jeśli przyjeżdżają do Stanów Zjednoczonych i mają tutaj swoją fabrykę, nie ma żadnych ceł. Chcemy więc dać im trochę szansy” – stwierdził Trump pytany o dokładne stawki celne.

Choć nie ma pewności co do ewentualnych wyłączeń dla niektórych krajów, Trump jasno podkreślił niechęć do obecnego systemu handlowego, wskazując na przykład 10% cła, jakie Unia Europejska nakłada na import aut ze Stanów Zjednoczonych. Już wcześniej, 10 lutego, prezydent zapowiedział pierwsze w swojej drugiej kadencji cła sektorowe, obejmujące stal i aluminium. Teraz ostrzega, że nie zawaha się sięgnąć po kolejne restrykcje, aby zredukować amerykański deficyt handlowy oraz „ożywić krajowy przemysł”.

Wśród najbardziej dotkniętych sankcjami przedsiębiorstw mogą znaleźć się producenci i dostawcy półprzewodników, zwłaszcza z Azji. Chipy to jeden z filarów nowoczesnych technologii, obecne w sprzęcie elektronicznym – od komputerów po smartfony i urządzenia przemysłowe. Przesunięcie produkcji lub znalezienie alternatywnych łańcuchów dostaw w krótkim czasie może okazać się wyzwaniem, nawet dla największych koncernów. Zdaniem obserwatorów rynku, koszty badań i rozwoju, a także organizacji nowych linii montażowych w Stanach Zjednoczonych, są ogromne. Jeśli zapowiadane stawki wejdą w życie, producenci poniosą spore wydatki i przynajmniej część przeniosą na konsumentów.

Sytuacja w branży motoryzacyjnej również jest napięta. Japonia, Niemcy czy Korea Południowa sprzedają na rynek amerykański duże wolumeny aut, a wzrost ceł z 2,5 do 25% byłby dla nich drastycznym ciosem. W 2023 roku do Stanów Zjednoczonych trafiło około 1,44 mln japońskich samochodów, co stanowi blisko jedną trzecią całkowitego eksportu tej branży z Japonii. Podobne wyzwania mogą dotknąć rynek farmaceutyczny, choć Trump, mówiąc o lekach, również pozostawił furtkę na ewentualne opóźnienia czy negocjacje.