Trwa rewolucja chmurowa w telekomunikacji – Korzyści finansowe z chmury telekomunikacyjnej stanowią przekonujący argument biznesowy

Trwa rewolucja telekomunikacyjna, a transformacja opiera się w dużej mierze na przejściu od fizycznych funkcji sieciowych do oprogramowania działającego w chmurze. Obecnie 31% globalnej przepustowości sieci jest obsługiwane przez chmurę, a oczekuje się, że w ciągu najbliższych 3 do 5 lat wzrośnie do 46%. Operatorzy telekomunikacyjni coraz częściej dostrzegają istotne zyski płynące z tego rozwiązania. Korzyści finansowe z chmury telekomunikacyjnej stanowią przekonujący argument biznesowy. Operatorzy, którzy rozpoczęli transformację, spodziewają się również innego zysku – zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 5% w ciągu najbliższych 3-5 lat.

 

W najnowszym raporcie Capgemini „Networks on cloud: A clear advantage”, szczegółowo analizowany jest proces transformacji chmury telekomunikacyjnej. Podczas gdy wirtualizacja, która stanowi punkt wyjścia do transformacji chmury telekomunikacyjnej, trwa już od kilku lat, dziś obserwujemy coraz częstsze wdrażanie funkcji sieciowych w chmurze. Takie działanie może przynieść wiele korzyści, w związku z czym szybko zdobywa popularność wśród firm telekomunikacyjnych. Z badań przeprowadzonych przez Capgemini wynika, że przechodząc na chmurę, firma telekomunikacyjna może obniżyć całkowity koszt posiadania (TCO) o około 13%. Dla badanych firm telekomunikacyjnych, których średni roczny przychód to około 21 mld USD, oznacza to oszczędności rzędu 260 – 380 mln USD.

Firmy decydujące się na przejście na rozwiązania chmurowe mogą zaoszczędzić m.in. na inwestycji w sprzęt i infrastrukturę – korzystanie z rozwiązań chmurowych oznacza, że ​​organizacje nie muszą inwestować w zakup i utrzymanie własnych serwerów czy centrów danych. W związku z tym nie trzeba ponosić kosztów związanych z ich zakupem, utrzymaniem, modernizacją i eksploatacją. Rozwiązania chmurowe pozwalają także na elastyczne zarządzanie kosztami, co oznacza, że ​​firmy płacą tylko za zasoby, które faktycznie wykorzystują. Dzięki temu mogą łatwo skalować swoje potrzeby w zależności od zmieniających się wymagań biznesowych. Zarządzanie własnym centrum danych wymaga zatrudnienia specjalistów IT i wykwalifikowanych pracowników do zarządzania infrastrukturą. Korzystanie z rozwiązań chmurowych umożliwia outsourcing tych zadań i znaczne zmniejszenie kosztów związanych z zatrudnieniem. Firmy korzystające z rozwiązań chmurowych często mają dostęp do szerokiej gamy oprogramowania bez konieczności zakupu licencji na każde z osobna. Rozwiązania chmurowe pozwalają na szybsze wdrażanie nowych aplikacji i usług, a także umożliwiają pracownikom zdalną pracę i współpracę w czasie rzeczywistym, co może wpłynąć na wydajność i produktywność całej firmy.

Istotnym benefitem wynikającym z wdrożenia rozwiązań chmurowych jest znacznie przyspieszenie czasu reakcji — to kluczowe zagadnienie dla wielu aplikacji. Dla przykładu, jeśli w danej aplikacji kluczowe jest reagowanie na sytuacje kryzysowe, odzyskiwanie danych po awarii, czy alerty w czasie rzeczywistym – skrócony do minimum czas reakcji jest niezbędny. Co więcej, skalowanie zasobów w chmurze szybko zwiększa pojemność sieci i umożliwia obsługę nowych regionów lub klientów. To duża korzyść zarówno dla operatorów wchodzących na rynek, jak i dla operatorów istniejących od lat, którzy planują migracje dużej bazy klientów ze starszej technologii. Ponadto automatyczne skalowanie – umożliwiające dynamiczne wyłączanie i przełączanie bezczynnych zasobów sieciowych – może umożliwić bardziej efektywne ich wykorzystanie. Dzięki takim działaniom sieci telekomunikacyjne zużyją mniej energii i co za tym idzie, zmniejszą swój ślad węglowy.

Warto także wspomnieć o tym, że rozwiązania chmurowe są oparte o mikrousługi — małe, luźno powiązane i niezależne usługi, które składają się na aplikację. Można je opracowywać i wdrażać niezależnie od innych usług, a wszelkie modyfikacje można łatwo odizolować od aplikacji jako całości. Wykorzystanie mikroserwisów umożliwia znacznie szybszy rozwój nowych funkcji i usług, co prowadzi do skrócenia czasu wprowadzenia produktu na rynek.

Tym niewątpliwym zaletom, które niesie ze sobą transformacja chmurowa w telekomunikacji towarzyszą pewne istotne przeszkody. Wciąż trwają prace nad monetyzacją usług 5G dla przedsiębiorstw i konsumentów końcowych. Co więcej, niezawodność uruchamiania niektórych funkcji sieciowych w infrastrukturze chmurowej nie została jeszcze w pełni udowodniona.

 

– Nie zapominajmy, że transformacja „do chmury” może przybierać różne formy i zakres, a decyzja o skorzystaniu z benefitów wirtualizacji sieci i usług sieciowych musi być poprzedzona dokładną analizą potrzeb danego klienta. Dla jednych kluczowe będzie wykorzystanie chmurowych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo użytkowników i danych (proaktywna ochrona w czasie rzeczywistym wykraczająca poza tym co oferuje klasyczny IPS, czu URL filtering), a dla innych kluczowe będzie ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem klasycznych dedykowanych linii komunikacyjnych (WAN oparty o MPLS) na rzecz software-defined WAN (SD-WAN). Szeroko rozumiana transformacja do chmury nabiera rozpędu (ciężko kwestionować benefity z tego wypływające), niemniej nie zapominajmy, że jak wszystko co nowe, określne rozwiązania przy wszystkich swoich zaletach mogę być podatne na choroby wieku dziecięcego – mówi Michał Januszkiewicz, Network Team Lead w Capgemini Polska.

 

Na drodze do zmian stoją również istotne wyzwania, którym muszą sprostać organizacje rozpoczynające transformację. Należą do nich między innymi kwestie związane z kulturą organizacji, kontrolowaniem kosztów chmury, czy potencjalnymi przeszkodami regulacyjnymi. Aby skutecznie pokonać te wyzwania, operatorzy telekomunikacyjni będą musieli być przygotowani do umiejętnego wdrażania zarówno technicznych, jak i kulturowych zmian w swoich organizacjach. Ponieważ transformacja chmury telekomunikacyjnej zasadniczo zmienia projektowanie, wdrażanie i zarządzanie siecią, osoby pracujące w firmach muszą zmienić swoje podejście do sieci telekomunikacyjnej. Specjaliści i specjalistki zyskają nowe doświadczenie, a także stworzą znacznie bardziej elastyczne środowisko, ułatwiające skrócenie czasu realizacji, z mniejszymi zasobami i wysiłkiem poświęconym na instalację i utrzymanie, a więcej na złożone rozwiązywanie problemów i wsparcie klienta.

 

Chmura telekomunikacyjna ma wzrosnąć o 50% w ciągu najbliższych pięciu lat

Korzyści wynikające z transformacji do chmur zdecydowanie przewyższają pojawiające się trudności i firmy telekomunikacyjne coraz chętnie podejmują się tego wyzwania. Oczekuje się, że 31% przepustowości sieci telekomunikacyjnej (globalnie, w sieciach 4G/5G), które jest obecnie w całości obsługiwane przez platformy oparte na chmurze, wzrośnie do 46% w ciągu najbliższych pięciu lat. W skali globalnej zwirtualizowano już 29% funkcji sieciowych — jest to kluczowy pierwszy krok w przejściu do chmury. Najczęściej wdrażanym modelem jest chmura prywatna – 9 na 10 firm telekomunikacyjnych wybiera to rozwiązanie.

 

– Adopcja chmury niewątpliwie przyśpiesza w wielu obszarach, zastawiające jest więc dlaczego tak wiele firm z branży telekomunikacyjnej nadal nie posiada kompleksowej strategii wykorzystania tego rodzaju usług. Widzimy jednak, że zainteresowanie chmurą rośnie. To zdecydowanie dobra wiadomość – szerokie wykorzystywanie tej technologii ma szansę stać się ważnym narzędziem w walce ze zmianą klimatu – mówi Michał Wieczorek, Technical Delivery Manager w Capgemini Polska.

 

Przejście na rozwiązania chmurowe może pomóc w zmniejszeniu śladu węglowego. Przede wszystkim, chmura jest zwykle bardziej efektywna energetycznie niż tradycyjne centra danych. Czołowi dostawcy, tacy jak AWS, Google i Microsoft, inwestują w energooszczędne technologie, aby zmniejszyć zużycie energii i koszty. Co więcej, w tym rozwiązaniu zasoby są dzielone między wielu klientów, co oznacza, że jedno centrum danych może obsługiwać wiele firm. Dzięki temu wykorzystanie zasobów jest bardziej optymalne, a do utrzymania centrum danych potrzeba mniej energii. Chmura pozwala także na łatwe skalowanie zasobów w zależności od potrzeb, dzięki czemu można uniknąć marnowania energii na nieużywane zasoby. Często także dostawcy decydują się na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (np. farmy wiatrowe czy panele słoneczne), wobec czego rozwiązania te generują mniej gazów cieplarnianych.

Sieci telekomunikacyjne stale ewoluują w kierunku niemalże autonomicznej obsługi w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. W przyszłości zasoby sieciowe będą znacznie bardziej zrównoważone i efektywne energetycznie, często zasilane energią odnawialną. Wdrażanie rozwiązań chmurowych to jeden z pierwszych kroków wiodących do tej rewolucji. To fundamentalna zmiana – do tej pory telekomunikacja była zdominowana przez fizyczne urządzenia i infrastrukturę. Wiodące w branży firmy wdrożyły najnowsze rozwiązania chmurowe i już teraz czerpią z nich korzyści, zachęcając pozostałe do rozpoczęcia tych pionierskich działań.

 

Wystartował Roadshow IT 2023 – Ingram Micro! Dystrybutor zaprasza do Rzeszowa, Lublina, Białegostoku, Gdańska, Szczecina, Zielonej Góry i Torunia