TSMC potwierdza, że budowa pierwszej europejskiej fabryki chipów rozpocznie się w IV kwartale 2024 r.
Paul de Bot, prezes TSMC Europe, potwierdził podczas seminarium w Holandii 14 maja, że TSMC rozpocznie budowę swojej pierwszej fabryki chipów w Europie w Dreźnie we wschodnich Niemczech. Projekt ma rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku, a produkcja ma ruszyć w 2027 roku.
W sierpniu ubiegłego roku TSMC ogłosiło projekt fabryki joint venture w Niemczech, o łącznej wartości inwestycji 11 mld USD. Oprócz TSMC, Infineon, NXP i Bosch posiadają po 10% udziałów.
Według agencji Reuters, Kevin Zhang, starszy wiceprezes ds. rozwoju biznesu i operacji zagranicznych w TSMC, stwierdził, że projekt otrzymał silne wsparcie ze strony Unii Europejskiej i niemieckiego rządu, dzięki czemu TSMC jest przekonane o uzyskaniu dotacji w ramach European Chips Act. Kevin Zhang stwierdził, że ekosystem półprzewodników w Europie jest obecnie ekscytujący, wskazując, że utworzenie odlewni w Niemczech pozwoli TSMC na bezpośredni dostęp do głównych klientów z branży motoryzacyjnej.
Przyjmuje się, że fabryka TSMC w Niemczech początkowo skupi się na 22-nanometrowym procesie, produkując głównie mikrokontrolery samochodowe. Istnieje możliwość rozszerzenia produkcji o bardziej zaawansowane chipy w przyszłości.
Ponadto Intel, inny gigant półprzewodników, również zaplanował znaczną inwestycję w wysokości 30 miliardów euro na budowę dwóch nowych fabryk w Magdeburgu we wschodnich Niemczech.
Globalna ekspansja TSMC objęła lokalizacje w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Niemczech, umacniając swój cel bycia „długoterminowym i godnym zaufania dostawcą technologii i mocy produkcyjnych”.
Fabryka TSMC w Kumamoto w Japonii została otwarta w lutym, a masowa produkcja ma rozpocząć się w czwartym kwartale. Kevin Zhang podkreślił również, że TSMC będzie nadal rozwijać swoją działalność w Japonii.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie klientów, TSMC ogłosiło w lutym plany rozpoczęcia budowy fabryki Kumamoto Fab 2 do końca roku, która będzie drugą, bardziej zaawansowaną fabryką w Japonii, której uruchomienie zaplanowano na koniec 2027 roku.
Z kolei postęp budowy fabryki w Arizonie w Stanach Zjednoczonych był stosunkowo powolny. Ze względu na opóźnienie harmonogramu produkcji pierwszej fazy z końca 2024 r. do pierwszej połowy 2025 r., harmonogram produkcji drugiej fazy również zostanie przesunięty na początek po 2027 r.