Tysiące firm czeka rewolucja, czas na transformację SAP S/4 HANA. Aż 54% użytkowników badanych przez SAP planuje migrację do S/4 HANA.

 

 

Według badań SAP i IDC, 54% użytkowników SAP planuje wdrożenie rozwiązań S/4 HANA w ciągu najbliższych 3 lat. Więcej niż 7 na 10 menedżerów zamierza zrealizować wdrożenie w chmurze. W najbliższych latach rewolucja czeka wielu spośród ponad 400 tysięcy klientów SAP. Do 2025 roku firma planuje pełne wygaszenie aplikacji SAP ERP. Stawką tej zmiany jest dalsza skuteczna cyfryzacja m.in. polskich championów, będących klientami największego gracza polskiego rynku ERP.

 

Migracja S/4 HANA – czas na decyzje

Ekosystem S/4 HANA miał premierę w 2015 roku, ale dla wielu firm to właśnie najbliższe lata przyniosą istotną rewolucję związaną z jego wykorzystaniem. SAP zapowiedział wygaszenie do 2025 roku klasycznych aplikacji SAP ERP. Oznacza to, że większość korzystających z nich klientów czeka w ciągu sześciu lat przejście na S/4 HANA. Na całym świecie grono firm-klientów SAP liczy 437 000, a w samej Polsce ma około 40% udziałów w rynku rozwiązań ERP – dlatego proces ten będzie mieć znaczący wpływ na wiele firm o istotnym znaczeniu zarówno dla globalnej, jak i lokalnej gospodarki.

 

Ze względu na specyfikę wdrożeń oraz migracji między systemami, trwających nawet parę lat, firmy już teraz muszą przygotowywać się do tego procesu. Jak pokazuje najnowszy raport SAP i IDC, grono firm gotowych na zmiany stale rośnie.

 

 – Badania oparte na rozmowach z klientami SAP z 10 krajów pokazują, że migrację do S/4 HANA w ciągu najbliższych 3 lat planuje aż 54% z nich. Wśród firm deklarujących przejście na nowy system 73% było w trakcie planowania tej migracji, a 18% już w trakcie procesu zmiany. To pokazuje z jednej strony chęć jeszcze szybszej transformacji biznesowej, ale z drugiej fakt, że w najbliższych kilkunastu miesiącach czeka nas duża fala wdrożeń. Klientom i partnerom podkreślamy, że 2025 rok może wydawać się odległą datą. Jednak aby migracja była przemyślana i dobrze przeprowadzona, potrzeba na nią czasu – komentuje Tomasz Niebylski, Dyrektor ds. Wsparcia Sprzedaży w SAP Polska.

 

Jak podkreśla ekspert, każdy kolejny rok zwłoki we wdrożeniu S/4 HANA zwiększa ryzyko związane z transformacją cyfrową i wdrożeniem systemu przed 2025 rokiem. Aktualizacja do S/4 HANA to proces wymagający doboru odpowiedniego partnera, strategicznego planowania wpływu wdrożenia na całe przedsiębiorstwo, zaplanowania kosztów, a w końcu – od kilku miesięcy do nawet kilku lat przygotowań i wdrożenia. Bardzo ważna w tym procesie jest rola sieci partnerskiej SAP – ze wsparcia partnerów wdrożeniowych skorzystać planuje 77% badanych.

 

2025: skok w stronę trendów

Jak zauważa ekspert SAP Polska, raport IDC i SAP potwierdza zmiany preferencji wielu klientów SAP. Pokazują to preferencje chmurowe i chęć konsolidacji źródeł danych, wyrażane przez badanych menedżerów.

 

– Według danych z całego świata, aż 72% z badanych przez nas osób planuje przeniesienie się na S/4 HANA w modelu chmurowym, a tylko 26% na on-premise. Ponadto 43% z badanych firm w ramach przejścia na S/4 HANA planuje konsolidację kilku systemów ERP do jednego rozwiązania, by lepiej zarządzać danymi z różnych źródeł – mówi Tomasz Niebylski, Dyrektor ds. Wsparcia Sprzedaży w SAP Polska.

 

Jak jednak dodaje Tomasz Niebylski, S/4 HANA dostępne jest w wersjach odpowiadających na różne potrzeby klientów: on-premise, chmurowej i hybrydowej. Preferencje badanych potwierdzają jednak rolę chmury jako najszybciej rozwijającego się modelu w świecie rozwiązań dla biznesu. Potwierdza to także rosnąca baza subskrybentów rozwiązań SAP w chmurze, która obecnie sięga już około 195 mln osób.

 

Cele transformacji

SAP i IDC zapytały, czym kierują się klienci, planując lub rozpoczynając przejście na S/4 HANA. Badani menedżerowie najczęściej wskazywali na system jako ważny element ich strategii cyfrowej (41%), jego większą elastyczność w porównaniu do starszych wersji (39%) oraz skalowalność, pobudzającą innowacje (37%).

 

Ogółem, do kluczowych zalet wdrożenia S/4 HANA wymienianych przez menedżerów zarówno z punktu widzenia procesów biznesowych, jak i zaplecza procesów IT należą: większa elastyczność i szybkość działania systemu, łatwiejsza adopcja innowacji, redukcja kosztów i lepsza organizacja pracy. Z uwagi na to, że S/4 HANA to zarówno system transakcyjny, jak i analityczny niejako w pakiecie otrzymujemy analitykę na danych źródłowych oraz możliwość symulacji różnych procesów biznesowych – wylicza Tomasz Niebylski.

 

Badacze IDC i SAP wyliczają trzy grupy firm, które już korzystają z rozwiązań S/4 HANA. Pierwszą z nich stanowią firmy znające systemy SAP, chcące pozostać w ekosystemie firmy. Druga to marki decydujące się na testowe wdrożenia S/4 HANA w mniejszych spółkach lub w wybranych działach, by przetestować system przed wdrożeniem w głównej części biznesu. Trzecia to nowi klienci SAP, decydujący się na przejście od dostawców mniej efektywnego oprogramowania.

 

Zmiana pod kontrolą

SAP wspiera klientów w planowaniu i przeprowadzaniu procesu migracji do S/4 HANA, oferując im m.in. trzy kluczowe narzędzia. SAP BSR (Business Scenario Recommendations) – identyfikuje procesy biznesowe firmy, które mogą zostać usprawnione dzięki S/4 HANA i pozwala porównywać obecne procesy klienta z rynkowymi benchmarkami. SAP Transformation Navigator to z kolei narzędzie tworzące „mapę drogową” zmian danej firmy, związanych z przejściem na nowy system, z uwzględnieniem różnych elementów działalności firmy. W końcu SAP Readiness Check pozwala zmapować techniczne wymogi i działania potrzebne, by możliwa była konwersja firmy do systemu S/4 HANA.

 

System nowej generacji

Jak podaje SAP, w I kwartale 2019 roku z rozwiązań SAP S/4 HANA korzystało 10 900 klientów korporacyjnych. Według danych SAP, S/4 HANA to inteligentny system ERP, pozwalający firmom zmierzyć się z wyzwaniami stawianymi przez nowoczesną gospodarkę. Stworzony został z myślą o pełnym wykorzystaniu najważniejszych trendów w transformacji cyfrowej, w tym rozwiązań sztucznej inteligencji, internetu rzeczy, szybkiej analizy Big Data. System eliminuje typowe trudności związane z aplikacjami ERP starszej generacji, wynikające z przetwarzania dużych ilości danych w ramach złożonej infrastruktury.