Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

UE nałożyło na Apple karę antymonopolową w wysokości ponad 1,95 mld USD za streaming muzyki

Komisja Europejska, organ wykonawczy Unii Europejskiej, nałożyła w poniedziałek na Apple’a grzywnę antymonopolową w wysokości 1,8 mld euro (1,95 mld USD) za nadużywanie dominującej pozycji na rynku dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki.

Komisja stwierdziła, że Apple zastosowało ograniczenia wobec twórców aplikacji, które uniemożliwiły im informowanie użytkowników iOS o alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki dostępnych poza aplikacją. Apple zakazało również twórcom aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki dostarczania jakichkolwiek instrukcji dotyczących tego, w jaki sposób użytkownicy mogą subskrybować te tańsze oferty, zarzuciła Komisja.

Jest to pierwsza grzywna antymonopolowa nałożona na Apple’a przez Brukselę i jedna z największych nałożonych na firmę technologiczną przez UE.

Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie Apple’a po skardze złożonej przez Spotify w 2019 roku. Dochodzenie zostało zawężone, aby skupić się na ograniczeniach umownych nałożonych przez Apple’a na twórców aplikacji, które uniemożliwiają im informowanie użytkowników iPhone’ów i iPadów o alternatywnych usługach subskrypcji muzyki po niższych cenach poza App Store.

Według Komisji postępowanie Apple’a trwało prawie 10 lat i „mogło sprawić, że wielu użytkowników iOS płaciło znacznie wyższe ceny za subskrypcje strumieniowego przesyłania muzyki z powodu wysokiej prowizji nałożonej przez Apple na deweloperów i przeniesionej na konsumentów w postaci wyższych cen subskrypcji za tę samą usługę w Apple App Store”.

Grzywna zwiększy napięcia między Big Tech a Brukselą w czasie, gdy UE zwiększa kontrolę nad tymi firmami.

W ubiegłym roku Komisja wyznaczyła Apple wśród innych firm technologicznych, takich jak Microsoft i Meta jako „strażników dostępu” na mocy przełomowego rozporządzenia o nazwie Digital Markets Act, które weszło w życie w zeszłym roku.

Termin „strażnicy dostępu” odnosi się do ogromnych platform internetowych, które zdaniem UE ograniczają dostęp do podstawowych usług platformowych, takich jak wyszukiwanie online, reklama oraz przesyłanie wiadomości i komunikacja.

Ustawa o rynkach cyfrowych ma na celu ograniczenie praktyk antykonkurencyjnych ze strony graczy technologicznych i zmuszenie ich do otwarcia niektórych usług dla innych konkurentów. Mniejsze firmy internetowe i inne przedsiębiorstwa skarżyły się, że są poszkodowane przez praktyki biznesowe tych firm.

Przepisy te miały już wpływ na Apple’a. Gigant z Cupertino w Kalifornii ogłosił w tym roku plany otwarcia iPhone’a i iPada na alternatywne sklepy z aplikacjami. Deweloperzy od dawna narzekali na 30% opłatę pobieraną przez Apple’a za zakupy w aplikacjach.