UE zatwierdza włoską pomoc dla fabryki chipów STMicro o wartości 5 miliarda euro 

Fabryka w Katanii na Sycylii otrzyma od Rzymu bezpośrednią dotację w wysokości około 2 miliardów euro na produkcję specjalistycznych mikrochipów zwiększających efektywność energetyczną samochodów elektrycznych. 

W piątek Komisja Europejska zatwierdziła włoską pomoc państwa dla STMicroelectronics na budowę fabryki chipów o wartości 5 miliardów euro w związku z walką Europy o zmniejszenie swojej zależności od importu z Azji w zakresie kluczowych komponentów produkcyjnych.

Zakład STMicro będzie produkował chipy wykonane z węglika krzemu, który jest bardziej energooszczędny niż standardowy krzem. Plany firmy pokazują, że ma pewność, że niedawna słabość na rynku pojazdów elektrycznych ma charakter tymczasowy i że chipy z węglika krzemu będą coraz szerzej stosowane przez producentów samochodów.

Masowe zakłócenia w łańcuchu dostaw podczas pandemii i wzrost napięć handlowych z Chinami wzmogły kontrolę nad zależnością Europy od Azji w zakresie dostaw chipów, a niedawne zakłócenia na szlaku handlowym przez Morze Czerwone zwiększyły obawy na tym polu.

Ponieważ Stany Zjednoczone również oferują duże zachęty, aby przyciągnąć producentów chipów, Unia Europejska zareagowała, ustanawiając własną ustawę o chipach, próbując zrobić to samo w przypadku komponentów niezbędnych dla branż zaawansowanych technologii, od komputerów po produkcję samochodów.

„Kampus w Katanii pomoże odwrócić tendencję nadmiernego polegania na imporcie urządzeń, które są szczególnie istotne z punktu widzenia europejskich celów transformacji cyfrowej i ekologicznej” – stwierdziła Komisja w oświadczeniu.

Posiadanie dużego, zintegrowanego europejskiego zakładu produkującego i pakującego chipy z węglika krzemu będzie miało „szeroko pozytywne skutki dla europejskiego ekosystemu półprzewodników” i pomoże zagwarantować regionalne bezpieczeństwo dostaw, stwierdziła Komisja.

Oczekuje się, że zakład osiągnie pełną wydajność w 2032 roku. STMicro to największy producent chipów z węglika krzemu, które są droższe w produkcji niż zwykłe chipy krzemowe, ale są preferowane przez producentów samochodów ze względu na energooszczędność, lekkość i wytrzymałość.