UNESCO apeluje o wprowadzanie regulacji dotyczących wykorzystania GenAI w edukacji 

W czwartek UNESCO opublikowało swoje pierwsze wytyczne dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w edukacji, wzywając agencje rządowe do uregulowania wykorzystania tej technologii, w tym ochrony prywatności danych i nałożenia ograniczenia wiekowego dla użytkowników. 

Jak podaje Reuters, wśród szeregu wytycznych zawartych w 64-stronicowym raporcie UNESCO podkreśliło potrzebę wprowadzenia usankcjonowanych przez rząd programów nauczania sztucznej inteligencji w edukacji szkolnej oraz kształceniu i szkoleniu technicznym i zawodowym.

„Dostawcy GenAI powinni ponosić odpowiedzialność za zapewnienie przestrzegania podstawowych wartości i celów zgodnych z prawem, poszanowanie własności intelektualnej i przestrzeganie praktyk etycznych, a jednocześnie zapobieganie rozprzestrzenianiu się dezinformacji i mowy nienawiści” – stwierdziło UNESCO.

Uruchomiony w listopadzie przez OpenAI i wspierany przez Microsoft (MSFT.O) chatbot GenAI ChatGPT stał się jak dotąd najszybciej rozwijającą się aplikacją na świecie, a jego pojawienie się spowodowało wypuszczenie na rynek konkurentów, takich jak Bard firmy Google. Studenci polubili także GenAI, która umożliwia wygenerowanie wszystkiego, od esejów po obliczenia matematyczne, za pomocą zaledwie kilku linijek podpowiedzi.

UNESCO wezwało także do ograniczenia dostępu do narzędzi GenAI, jeżeli pozbawiłoby to uczniów możliwości rozwijania zdolności poznawczych i umiejętności społecznych poprzez obserwacje świata rzeczywistego, praktyki empiryczne, takie jak eksperymenty, dyskusje z innymi ludźmi i niezależne logiczne rozumowanie. UNESCO stara się także chronić prawa nauczycieli i badaczy oraz wartość ich praktyk podczas korzystania z GenAI.

Chiny sformułowały już zasady dotyczące GenAI, a unijna ustawa o sztucznej inteligencji zostanie prawdopodobnie zatwierdzona jeszcze w tym roku. Inne kraje pozostają jednak daleko w tyle w opracowywaniu własnych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji.