Unia Europejska przyjrzy się akumulatorom. Planowane są nowe regulacje.
Władze Unii Europejskiej porozumiały się w sprawie przeglądu przepisów dotyczących akumulatorów montowanych w pojazdach, sprzęcie AGD i zastosowaniach przemysłowych. Wśród najbardziej wyjątkowych zasad znajdzie się obowiązek ułatwienia wymiany baterii oraz zapewnienia, aby były one bardziej zrównoważone, wydajne i trwałe, z uwzględnieniem całego ich cyklu życia, od projektu po ostateczny recykling.
Wykorzystanie baterii elektrycznych w transporcie, urządzeniach i przemyśle budzi nowe obawy o środowisko. Unia Europejska chce zaostrzyć przepisy, stawiając nowe wymagania producentom akumulatorów. Parlament Europejski i Rada Europejska osiągnęły porozumienie w sprawie przeglądu przepisów dotyczących akumulatorów sprzedawanych w UE, które obejmują akumulatory przenośne, akumulatory SLI (do pojazdów konwencjonalnych), lekkie akumulatory do środków transportu, takich jak rowery i motorowery (LMT), akumulatory pojazdów elektrycznych (EV) i akumulatory przemysłowe.
Dyskusje poprzedzające zawarcie tej umowy koncentrowały się na kilku głównych kierunkach działania, w tym na zaostrzeniu wymagań dotyczących bardziej zrównoważonych, wydajnych i trwalszych baterii . Akumulatory EV, LMT i przemysłowe o pojemności powyżej 2 kWh będą musiały posiadać deklarację śladu węglowego i specjalną etykietę. Ponadto po trzech latach od wejścia w życie znowelizowanej ustawy baterie przenośne w urządzeniach gospodarstwa domowego muszą być tak zaprojektowane, aby konsumenci mogli je łatwo wyjąć i wymienić .
Ponadto informacje oferowane klientom zostaną ulepszone, aby ułatwić identyfikowalność i zapobiegać podrabianiu. Posłużą do tego etykiety i kody QR, które będą zawierały dane dotyczące pojemności, wydajności, trwałości i składu chemicznego oraz będą opatrzone symbolem „selektywnej zbiórki”. Akumulatory LMT, akumulatory przemysłowe o pojemności większej niż 2 kWh oraz akumulatory EV muszą posiadać „cyfrowy paszport akumulatora” , który będzie zawierał dane dotyczące modelu akumulatora oraz szczegółowe informacje o akumulatorze i jego użytkowaniu.
Z drugiej strony UE chce, aby wszystkie podmioty gospodarcze wprowadzające baterie na rynek UE, z wyjątkiem MŚP, opracowały i wdrożyły tzw. „politykę należytej staranności”, która jest zgodna z regulacjami międzynarodowymi. Służyć to będzie ograniczeniu zagrożeń społecznych i środowiskowych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i obrotem surowcami i surowcami wtórnymi.
Zgodnie z zapowiedziami cele zbiórki baterii przenośnych zostaną ustalone na poziomie 45% do 2023 r., 63% do 2027 r. i 73% do 2030 r. W przypadku baterii LMT wartości procentowe wyniosą 51% do 2028 r. i 61% do 2028 r. 2031. Ponadto UE chce zwiększyć odsetek odzysku pierwiastków chemicznych z odpadów produkcyjnych i konsumenckich, które będą musiały być ponownie wykorzystane w produkcji. W przypadku kobaltu będzie to 16%, ołowiu 85%, litu i niklu 6%.
Ponadto wszystkie odpady z akumulatorów LMT, EV, SLI i przemysłowych muszą być zbierane bez generowania dodatkowych opłat dla użytkowników końcowych , niezależnie od ich charakteru, składu chemicznego, stanu, marki czy pochodzenia. A najpóźniej do 31 grudnia 2030 r. Komisja Europejska oceni możliwość wycofania jednorazowych baterii przenośnych ogólnego przeznaczenia.