Urzędnicy pytają Teslę o tweet Muska na temat funkcji monitorowania kierowcy
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) w poniedziałek poinformowała, że jest w kontakcie z Teslą w sprawie tweeta, który dyrektor naczelny Elon Musk napisał o funkcji monitorowania kierowców.
Jak informuje Reuters, w grudniu 2021 r. NHTSA wszczęła dochodzenie w sprawie decyzji Tesli zezwalającej pasażerom na granie w gry na przednim środkowym ekranie dotykowym obejmującym 580 000 pojazdów w ramach „Play Passenger Play” pojazdu w związku z obawami dotyczącymi rozpraszania uwagi kierowcy. Wkrótce po rozpoczęciu dochodzenia przedstawiciel Tesli powiedział NHTSA, że przestaną zezwalać na granie w gry wideo na ekranach pojazdów, gdy samochody są w ruchu.
Tweet z 31 grudnia sugerował z kolei, że kierowcy, którzy przejechali ponad 10 000 mil, korzystając z systemu oprogramowania „Full Self-Driving” (FSD) Tesli, powinni mieć możliwość wyłączenia „steering wheel nag”, ostrzeżenia, które instruuje kierowców, aby przytrzymali kierownicę, aby potwierdzić, że są w stanie się skupić. Musk odpowiedział: „Zgadza się, aktualizacja pojawi się w styczniu”. NHTSA w poniedziałek przyznało, że „jest w kontakcie z Teslą w celu zebrania dodatkowych informacji”.
Associated Press poinformowało wcześniej o oświadczeniu NHTSA. Agencja bezpieczeństwa samochodowego potwierdziła, że pytania dotyczące tweeta Muska są związane z trwającym badaniem usterek w 830 000 pojazdów Tesli z systemem wspomagania kierowcy Autopilot i obejmującym zderzenia z zaparkowanymi pojazdami uprzywilejowanymi. NHTSA sprawdza, czy pojazdy Tesli nie sprzyjają rozpraszaniu uwagi kierowców. Wcześniej wspomniane dowody sugerowały, że kierowcy w większości analizowanych wypadków przestrzegali strategii ostrzegania Tesli, która ma na celu zwrócenie uwagi kierowcy, co z kolei rodzi pytania o jej skuteczność.
Tesla sprzedaje oprogramowanie FSD o wartości 15 000 USD jako dodatek, który umożliwia pojazdom zmianę pasa ruchu i autonomiczne parkowanie. Uzupełnia to jego standardową funkcję Autopilota, która umożliwia samochodom kierowanie, przyspieszanie i hamowanie na swoich pasach ruchu bez interwencji kierowcy. Oba systemy wykorzystują funkcję monitorowania kierownicy.
W zeszłym miesiącu NHTSA poinformowała, że wszczęła dwa nowe specjalne dochodzenia w sprawie wypadków z udziałem pojazdów Tesli, w których podejrzewa się, że używane były zaawansowane systemy wspomagające kierowcę. Od 2016 roku NHTSA wszczęła ponad trzy tuziny specjalnych dochodzeń w sprawie wypadków Tesli, w których podejrzewano stosowanie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, takich jak Autopilot, i zgłoszono 19 ofiar śmiertelnych.