Biały Dom blokuje chińską i rosyjską technologię w pojazdach połączonych z siecią
Stany Zjednoczone zaostrzają przepisy wobec chińskich i rosyjskich dostawców oprogramowania oraz sprzętu dla pojazdów połączonych z siecią. Administracja Bidena uznała je za „niedopuszczalne ryzyko” dla bezpieczeństwa narodowego, dając producentom aut kilka lat na dostosowanie się do nowych regulacji.
Administracja Bidena, tuż przed zaprzysiężeniem Donalda Trumpa na urząd prezydenta, ogłosiła finalizację przepisów ograniczających stosowanie chińskich i rosyjskich rozwiązań technologicznych w pojazdach wyposażonych w funkcje komunikacji z internetem. Według Bureau of Industry and Security (BIS) oraz Office of Information and Communications Technology and Services (OICTS),
„Pewne technologie wykorzystywane w systemach wspomagania jazdy i automatyzacji stanowią nieuzasadnione i nieakceptowalne zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych”.
Zgodnie z nową regulacją, zabroniona będzie sprzedaż oraz import określonych elementów sprzętu i oprogramowania używanych w systemach łączności pojazdów, jeśli firma odpowiedzialna za ich produkcję ma „wystarczający związek” z Chinami lub Rosją. Zakaz dotyczy nie tylko importu, lecz także amerykańskich producentów samochodów powiązanych kapitałowo z tymi krajami. OICTS podkreśla, że pierwsze obostrzenia dotkną dostawców oprogramowania od roku modelowego 2027, a dostawców hardware’u od 2030.
„Pojazdy połączone oferują wiele korzyści, ale oprogramowanie i sprzęt pochodzące z Chin i innych krajów budzących obawy stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego” – podkreślił w komunikacie Jake Sullivan, doradca do spraw bezpieczeństwa narodowego.
Na mocy nowych przepisów z amerykańskiego rynku wykluczone zostaną również chińskie i rosyjskie samochody wyposażone w objęte zakazem rozwiązania. Decyzja ta następuje po wcześniejszym, czterokrotnym podniesieniu ceł na niektóre chińskie samochody elektryczne (EV) do ponad 100%.
Branża motoryzacyjna, reprezentowana między innymi przez Alliance for Automotive Innovation (AAI), zaakceptowała kierunek zmian, choć kluczowe było wydłużenie okresów przejściowych.
„Przebudowa najbardziej złożonych łańcuchów dostaw na świecie nie może nastąpić z dnia na dzień”.