Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Volkswagen detronizuje Teslę – niemiecki koncern liderem sprzedaży aut elektrycznych w Europie

Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł poważne przetasowanie na europejskim rynku pojazdów elektrycznych – Volkswagen prześcignął Teslę pod względem liczby zarejestrowanych samochodów BEV. Dane JATO Dynamics pokazują, że niemiecki producent odnotował imponujący wzrost, podczas gdy amerykańska firma zanotowała największy spadek wśród 30 najczęściej rejestrowanych marek.

 

Historyczny sukces Volkswagena

Według najnowszego raportu firmy analitycznej JATO Dynamics, Volkswagen zarejestrował w Europie 65 679 samochodów elektrycznych (BEV) w pierwszym kwartale 2025 roku, wyprzedzając Teslę, która osiągnęła wynik 53 237 egzemplarzy. Oznacza to wzrost aż o 157% rok do roku dla niemieckiego koncernu – ponad dwukrotny skok w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. Z kolei Tesla zanotowała spadek o 38%, co było największym spadkiem spośród wszystkich analizowanych marek.

Jest to istotny sygnał zmiany w krajobrazie elektromobilności w Europie. Pomimo że modele Tesla Model Y i Model 3 nadal zajmują dwa pierwsze miejsca na liście najczęściej rejestrowanych pojazdów elektrycznych, VW ID.4 znajduje się tuż za nimi – zaledwie 2 tys. rejestracji mniej niż Model 3 w skali kwartału.

 

JATO Dynamics

Źródło: JATO Dynamics

 

Rynek EV rośnie – ale nie dla wszystkich

Pierwszy kwartał 2025 roku był najlepszym okresem w historii europejskiej elektromobilności – samochody elektryczne na baterie stanowiły 16,9% wszystkich rejestracji w marcu, co oznacza wzrost o 2,7 punktu procentowego względem marca 2024 roku. Głównym motorem wzrostu był rynek brytyjski, który odnotował 13-procentowy wzrost wolumenów.

Mimo rosnącej popularności aut elektrycznych, Tesla nie wykorzystała tego trendu. Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, tłumaczy to m.in.

„problemami wizerunkowymi marki, ograniczoną dostępnością nowej wersji Modelu Y oraz koniecznością polegania na sprzedaży Modelu 3 w celu zrekompensowania strat”.

Dane miesięczne pokazują zróżnicowany obraz: rejestracje Modelu Y w marcu spadły o 43%, podczas gdy Model 3 zanotował nieznaczny wzrost o 1%.

 

JATO Dynamics

Źródło: JATO Dynamics

 

Tesla pod presją

Słabnąca pozycja Tesli w Europie zbiegła się z rozczarowującymi wynikami finansowymi firmy. W pierwszym kwartale 2025 roku przychody spadły o 9%, a zysk netto zmniejszył się aż o 64%, co znacząco odbiegało od prognoz analityków. Mimo to akcje spółki zyskały na wartości po zapowiedzi Elona Muska, że skupi się bardziej na zarządzaniu Teslą, a ograniczy swoją aktywność w kontaktach z rządami.

Spadek sprzedaży Tesli może być oznaką zmęczenia rynkiem lub niedostosowania oferty do oczekiwań europejskich konsumentów, którzy coraz częściej wybierają konkurencyjne produkty lokalnych marek. W szczególności Volkswagen, który konsekwentnie rozwija portfolio pojazdów elektrycznych oraz inwestuje w produkcję lokalną (jak np. zakład w Zwickau), zdaje się lepiej odczytywać potrzeby rynku.

 

JATO Dynamics

Źródło: JATO Dynamics

 

Perspektywa na kolejne kwartały

Jeśli Volkswagen utrzyma obecne tempo wzrostu, jego przewaga nad Teslą może się utrwalić. Nie bez znaczenia będzie również polityka unijna wspierająca rozwój elektromobilności oraz oczekiwane premiery nowych modeli – zarówno z Niemiec, jak i z Azji.

Dla Tesli z kolei to moment krytyczny. Firma musi udowodnić, że potrafi nie tylko utrzymać pozycję lidera technologii, ale też odpowiedzieć na zmieniające się uwarunkowania rynkowe – od konkurencji po zmiany regulacyjne i preferencje konsumentów.