Volkswagen detronizuje Teslę – niemiecki koncern liderem sprzedaży aut elektrycznych w Europie

Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł poważne przetasowanie na europejskim rynku pojazdów elektrycznych – Volkswagen prześcignął Teslę pod względem liczby zarejestrowanych samochodów BEV. Dane JATO Dynamics pokazują, że niemiecki producent odnotował imponujący wzrost, podczas gdy amerykańska firma zanotowała największy spadek wśród 30 najczęściej rejestrowanych marek.
Historyczny sukces Volkswagena
Według najnowszego raportu firmy analitycznej JATO Dynamics, Volkswagen zarejestrował w Europie 65 679 samochodów elektrycznych (BEV) w pierwszym kwartale 2025 roku, wyprzedzając Teslę, która osiągnęła wynik 53 237 egzemplarzy. Oznacza to wzrost aż o 157% rok do roku dla niemieckiego koncernu – ponad dwukrotny skok w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. Z kolei Tesla zanotowała spadek o 38%, co było największym spadkiem spośród wszystkich analizowanych marek.
Jest to istotny sygnał zmiany w krajobrazie elektromobilności w Europie. Pomimo że modele Tesla Model Y i Model 3 nadal zajmują dwa pierwsze miejsca na liście najczęściej rejestrowanych pojazdów elektrycznych, VW ID.4 znajduje się tuż za nimi – zaledwie 2 tys. rejestracji mniej niż Model 3 w skali kwartału.

Źródło: JATO Dynamics
Rynek EV rośnie – ale nie dla wszystkich
Pierwszy kwartał 2025 roku był najlepszym okresem w historii europejskiej elektromobilności – samochody elektryczne na baterie stanowiły 16,9% wszystkich rejestracji w marcu, co oznacza wzrost o 2,7 punktu procentowego względem marca 2024 roku. Głównym motorem wzrostu był rynek brytyjski, który odnotował 13-procentowy wzrost wolumenów.
Mimo rosnącej popularności aut elektrycznych, Tesla nie wykorzystała tego trendu. Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, tłumaczy to m.in.
„problemami wizerunkowymi marki, ograniczoną dostępnością nowej wersji Modelu Y oraz koniecznością polegania na sprzedaży Modelu 3 w celu zrekompensowania strat”.
Dane miesięczne pokazują zróżnicowany obraz: rejestracje Modelu Y w marcu spadły o 43%, podczas gdy Model 3 zanotował nieznaczny wzrost o 1%.

Źródło: JATO Dynamics
Tesla pod presją
Słabnąca pozycja Tesli w Europie zbiegła się z rozczarowującymi wynikami finansowymi firmy. W pierwszym kwartale 2025 roku przychody spadły o 9%, a zysk netto zmniejszył się aż o 64%, co znacząco odbiegało od prognoz analityków. Mimo to akcje spółki zyskały na wartości po zapowiedzi Elona Muska, że skupi się bardziej na zarządzaniu Teslą, a ograniczy swoją aktywność w kontaktach z rządami.
Spadek sprzedaży Tesli może być oznaką zmęczenia rynkiem lub niedostosowania oferty do oczekiwań europejskich konsumentów, którzy coraz częściej wybierają konkurencyjne produkty lokalnych marek. W szczególności Volkswagen, który konsekwentnie rozwija portfolio pojazdów elektrycznych oraz inwestuje w produkcję lokalną (jak np. zakład w Zwickau), zdaje się lepiej odczytywać potrzeby rynku.

Źródło: JATO Dynamics
Perspektywa na kolejne kwartały
Jeśli Volkswagen utrzyma obecne tempo wzrostu, jego przewaga nad Teslą może się utrwalić. Nie bez znaczenia będzie również polityka unijna wspierająca rozwój elektromobilności oraz oczekiwane premiery nowych modeli – zarówno z Niemiec, jak i z Azji.
Dla Tesli z kolei to moment krytyczny. Firma musi udowodnić, że potrafi nie tylko utrzymać pozycję lidera technologii, ale też odpowiedzieć na zmieniające się uwarunkowania rynkowe – od konkurencji po zmiany regulacyjne i preferencje konsumentów.