Volkswagen, Mercedes-Benz współpracują z Kanadą w poszukiwaniu materiałów do produkcji akumulatorów

Niemieccy producenci samochodów Volkswagen i Mercedes-Benz zawarli umowę współpracy z Kanadą, dotyczącą dostępu do materiałów potrzebnych do produkcji akumulatorów, intensyfikując tym samym wysiłki w celu zabezpieczenia dostępu do litu, niklu i kobaltu.

Krok ten następuje w momencie, gdy producenci samochodów rozwijają swoje strategie ekspansji pojazdów elektrycznych na całym świecie, starając się rzucić wyzwanie liderowi sektora, firmie Tesla. Strategie te zależą od wystarczających dostaw istotnych materiałów do produkcji baterii.

Nie ujawniono żadnych szczegółów finansowych dotyczących umów o porozumieniu (MoU, memorandum of understanding), które zostały podpisane w Kanadzie podczas wizyty kanclerza Niemiec Olafa Scholza i delegacji przedstawicieli niemieckich firm.

„Dostawy surowców do produkcji baterii oraz produkcja półfabrykatów i materiałów katodowych o niskim śladzie węglowym pozwolą na szybkie i zrównoważone zwiększenie mocy produkcyjnych baterii — co stanowi kluczową dźwignię dla naszej strategii wzrostu w Ameryce Północnej” – powiedział ustępujący szef Volkswagena Herbert Diess.

Volkswagen zamierza zbudować, wraz z partnerami, sześć dużych fabryk ogniw akumulatorowych w Europie do 2030 roku o pojemności około 240 gigawatogodzin, a także dedykowaną fabrykę w Ameryce Północnej, dla której obecnie bada potencjalne lokalizacje.

VW zakłada początkową wydajność na około 20 gigawatogodzin w fabryce w Ameryce Północnej, powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Volkswagen AG i szef jednostki akumulatorów Power Co. Na briefingu dla mediów we wtorek, Schmall powiedział, że firma ma na celu ogłoszenie lokalizacji zakładu w Ameryce Północnej i potencjalnych partnerów w zakresie wydobycia i rafinacji do końca roku.

„Wszystko w naszym planowanym rolloucie pojazdów elektrycznych zależy od dostaw baterii” – powiedział Schmall.

Pablo Di Si, nadchodzący prezes i dyrektor generalny VW Group of America, powiedział, że amerykańska fabryka motoryzacyjna w Chattanooga w stanie Tennessee dąży do zbudowania 90 000 pojazdów elektrycznych w przyszłym roku, dodając, że nowy ID4 ma się kwalifikować w tym roku do pełnej ulgi podatkowej w wysokości 7 500 USD w ramach nowej ustawy o obniżeniu inflacji.

Mercedes-Benz tymczasem przygotowuje się do przejścia na pojazdy w pełni elektryczne do końca dekady, jeśli tylko pozwolą na to warunki rynkowe, a ostatnio zawarł umowę z chińskim CATL, aby zapewnić dostawy ogniw akumulatorowych w Europie.

W ramac porozumienia MoU Mercedes-Benz zbada strategiczne partnerstwo z Rock Tech Lithium, w ramach którego kanadyjska firma dostarczy niemieckiemu producentowi samochodów i jego partnerom akumulatorów do 10.000 ton wodorotlenku litu rocznie od 2026 roku.