W 2019 wydatki na transformację cyfrową będą równe PKB Polski, Szwecji i Czech – Jak podaje IDC, przez najbliższe 4 lata globalne wydatki na digitalizację, będą rosły w 17% tempie rok do roku.
Cyfrowa transformacja trwa i ma się coraz lepiej. Jak podaje IDC, przez najbliższe cztery lata globalne wydatki na digitalizację, będą rosły w 17% tempie rok do roku. Tylko w 2019 cyfryzacja wystawi firmom rachunek opiewający na łączną sumę aż 1,25 biliona dolarów. To ponad dwukrotnie tyle, co PKB Polski.
Cyfrowa transformacja to określenie, które odmieniane jest przez wszystkie przypadki w każdej branży. Mówiąc krótko, cyfryzacja nie bierze jeńców, dlatego firmy, które nie zainwestują w digitalizację w długiej perspektywie nie mogą czuć się bezpiecznie, myśląc o swojej biznesowej pozycji. Jak wynika z danych IDC, które w listopadzie ujrzały światło dzienne, w przyszłym roku wydatki na cyfrową transformację będą rekordowo wysokie.
Prognozy firmy analitycznej zakładają, że do 2022 wydatki na digitalizację będą rosły w blisko 17% tempie rok do roku.
„Apetyt firm na wdrażanie nowych technologii to żadne novum. We współczesnym biznesie kluczowa jest elastyczność. To ona pozwala na dopasowanie odpowiednich produktów do oczekiwań odbiorców czy też szybkie reagowanie na zmiany rynkowe. Technologie usprawniają szereg procedur na poziomie operacyjnym, logistycznym, a co za tym idzie łańcuchu dostaw, a nawet w obsłudze klienta. Firmy z roku na rok są coraz bardziej otwarte na zmiany.” – komentuje Andrzej Morawsko wiceprezes BPSC.
Jeżeli prognozy się zmaterializują, oznaczać to będzie, że dokładanie za 12 miesięcy na całym globie wydatki biznesu na cyfrową transformację wyniosą aż 1,25 biliona dolarów, a za 24 miesiące prawie 2 biliony.
„W ciągu dwóch najbliższych lat, tj. do 2020 roku firmy z grupy G2000, czyli największe przedsiębiorstwa świata, na cyfrową transformację będą przeznaczały 10% rocznych przychodów. A to ogromne sumy – zapowiada Shawn Fitzgerald Research Director w IDC. – Ta zmiana, w zakresie finansowania kapitału jest o tyle ważna, że jest to jasny komunikat od kadry kierowniczej – transformacja cyfrowa jest inwestycją strategiczną. To zobowiązanie dotyczące finansowania będzie napędzać wydatki na kolejne lata.” – kończy ekspert IDC.
Liderzy transformacji
Co nas czeka w 2019? W przyszłym roku wydatki na cyfrową transformację na całym świecie wyniosą aż 1,25 biliona dolarów. Cztery branże będą odpowiadały za połowę tej kwoty. Według danych IDC najwięcej wydawać będą firmy produkcyjne. 220 mld dolarów na cyfrową transformację spożytkuje produkcja dyskretna, a procesowa 135 mld dolarów. W sumie oba wspomniane sektory na cyfryzację swoich struktur przeznaczą zawrotną kwotę 355 mld dolarów.
„Od lat mówi się o potrzebie cyfryzacji. Często eksperci alarmują, że to ostania szansa dla firm i jeżeli nie zrobią zwrotu ku cyfryzacji – zginą. Czy tak jest w rzeczywistości, trudno powiedzieć. Wydaje mi się, że momentami jest to wróżenie z fusów albo strachy na lachy – mówi prezes Morawski i kontynuuje — To, co trzeba powiedzieć otwarcie i co ma potwierdzenie w rzeczywistości to fakt, że cyfrowa transformacja przynosi korzyści, które się zwracają. Każdy z naszych klientów, który rozpoczął cyfrową zmianę, zaczynając od wdrożenia ERP-a, dostrzegł zmiany. Na lepsze oczywiście. A wdrożenie systemu klasy ERP to tylko jeden z elementów cyfrowej transformacji. Chodź kluczowy, to nie jedyny.” — zauważa ekspert BPSC.
Eksperci z IDC przewidują, że największą część wspomnianych 355 mld dolarów, sektor wytwórczy inwestował będzie w smart manufacturing. Inteligentna produkcja będzie priorytetem w wydatkach produkcji procesowej i dyskretnej. Szacuje się, że łączne wydatki na nią wyniosą aż 165 mld dolarów. To ponad jedna trzecia łącznej sumy, którą sektor wytwórczy wyda w przyszłym roku na cyfryzację.
Nieco mniej na cyfrową transformację niż produkcja wyda sektor logistyczny. Firmy zajmujące się transportem zainwestują w 2019 roku aż 116 mld dolarów. Co będzie priorytetem dla branży logistycznej? Przede wszystkim cyfrowa optymalizacja łańcucha dostaw. Dlatego przedsiębiorstwa transportowe przeznaczą aż 65 mld dolarów na technologie pomagające w zarządzaniu dystrybucją towarów i planowanie dostaw. W czołowej czwórce liderów w cyfrowej transformacji znajdzie się sektor handlowy. Sprzedawcy na całym świecie w 2019 roku na projekty cyfrowe przeznaczą 27 mld dolarów, a ich priorytetem stanie się rozwój platform multikanałowych i poprawa doświadczeń klientów kupujących online.
„Informacje, jakie płyną z rynku, jasno dowodzą, że w każdej branży zachodzą zmiany. Tempo jest zróżnicowane, ale to normalne i naturalne. Jednak cała cyfrowa ewolucja ma wspólne cechy dla każdego sektora. Do nich możemy zaliczyć większe zorientowanie na klienta, a także coraz silniejsza integracja procesów wewnętrznych i elastyczność w działalności operacyjnej. Technologia jest bodźcem, który prowadzi do reorganizacji biznesu. Pełna transformacja wymaga także zmiany podejścia do wykorzystania IT i jego możliwości w codziennej pracy w firmie jako całości. Warto by przedsiębiorstwa z każdej branży o tym pamiętały.” – podsumowuje Andrzej Morawski z BPSC.