W jaki sposób metawersum ma szansę zmienić nasze życie i biznes? Eksperci DXC Technology przedstawiają najważniejsze z nich.
Kiedy termin metaverse został po raz pierwszy użyty w 1992 roku przez Neala Stephensona w jego książce Snow Crash, wszyscy uważali to zjawisko za science fiction. Trzydzieści lat później, wirtualny świat 3D przeszedł drogę z futurystycznego marzenia do rzeczywistości.
Myśląc o rozwoju i kierunkach wykorzystania tej technologii, można już teraz stwierdzić, że czeka nas jednak o wiele więcej. W ciągu najbliższych pięciu lat metaverse zmieni nasze życie na kilku płaszczyznach. Eksperci DXC Technology – globalnego lidera w dziedzinie rozwiązań IT – przedstawiają najważniejsze z nich.
- Praca zespołowa już nigdy nie będzie taka sama
Metaverse może wkrótce stać się codziennością dla milionów pracowników na całym świecie. Zamiast w trakcie wideokonferencji wpatrywać się w siatkę dwuwymiarowych twarzy na ekranie, będziemy mogli wybrać miejsce przy wirtualnym stole, a w przerwie między spotkaniami pójść ze współpracownikami na plażę lub udać się na wirtualny spacer ze swoim szefem.
„W DXC już teraz dostrzegamy pozytywny wpływ wirtualnego świata na wyższy poziom zaangażowania, kreatywności i produktywności wśród naszych użytkowników. Niedawna ankieta przeprowadzona wśród dwustu pracowników DXC wykazała, że 57 proc. z nich uczestniczy w wydarzeniach w naszym prywatnym środowisku metaverse, a ponad jedna trzecia twierdzi, że jest bardziej zaangażowana w swoją pracę ze względu na możliwość spotkania w wirtualnym świecie.” – przekonuje Nathalie Vancluysen, Head of XR, DXC Technology.
Metaversum to jednak nie tylko swego rodzaju alternatywa dla spotkań online prowadzonych na takich platfromach, jak na Zoom czy Teams. W niedługim czasie może się stać również doskonałym narzędziem dla wzmocnienia różnorodności i odpowiedzią na potrzeby osób, które czują się niepewnie w tradycyjnym środowisku biurowym. Z analizy Virbela – firmy, która od 2012 roku projektuje immersyjne przestrzenie 3D – wynika bowiem, że w metaversum „introwertycy z większym komfortem dzielą się swoją wiedzą, pomysłami i efektami pracy z grupą współpracowników”.
- Globalne wydarzenia przeniosą się do świata wirtualnego
Metawersum zmienia postrzeganie tradycyjnego modelu spotkań biznesowych na dużą skalę, umożliwiając tysiącom awatarów kontrolowanych przez ludzi z rozmaitych zakątków świata na spotkanie w wybranej przez nich, wirtualnej lokalizacji. Zamiast uczestniczyć w targach, szkoleniach i konferencjach, już dziś kadry kierownicze, managerowie i specjaliści spotykają się w metaverse, minimalizując tym samym koszty i ślad węglowy związane z podróżami w świecie fizycznym.
Spotkanie w metaversum umożliwia bowiem robienie wielu takich samych rzeczy, jak podczas tradycyjnego wydarzenia, od paneli dyskusyjnych, przez networking, po tańce na afterparty, pokonując jednocześnie fizyczne ograniczenia wideokonferencji. Jeśli to wszystko wciąż brzmi nieprawdopodobnie, warto zwrócić uwagę na The Economist, który niedawno zorganizował szczyt Metaverse w wirtualnym świecie, łącząc fizyczne spotkanie dla ponad 400 uczestników w San Jose z wirtualną konferencją udostępnioną dla ponad 2000 awatarów.
- Muzyczne i sportowe emocje wkroczą w wirtualny wymiar
Metaverse to nie tylko spotkania biznesowe. W ciągu najbliższych kilku lat eksperci przewidują także przeniesienie do wirtualnej rzeczywistości świata kultury i rozrywki. Artyści będą grać na żywo w metawszechświecie, sprzedając bilety na wirtualne wydarzenia, w których biorą udział awatary fanów. Jednym z wykonawców, który już to zrobił jest DJ, David Guetta, który wykonał set w internetowej grze Roblox we współpracy z Warner Music.
Drużyny sportowe również skierują się ku przestrzeni wirtualnej, oferując kibicom możliwość oglądania meczów na stadionach online czy poznania piłkarzy w świecie 3D. Niezależnie od tego czy chodzi o Erlinga Haalanda z Manchesteru City, Roberta Lewandowskiego z FC Barcelony, czy Lionela Messiego z Paris Saint-Germain, fani nie muszą czekać zbyt długo – wszystkie trzy kluby są już obecne w metaverse.
Warto także wspomnieć o… randkowaniu. Już dziś swoje usługi w metaverse oferują takie aplikacje randkowe jak Nevermet i Flirtual, które umożliwiają zorganizowanie spotkania w VR. Eksperci przewidują, że inne, duże platformy randkowe również zdecydują się na ten krok w niedalekiej przyszłości.
- Znane marki wykorzystają metaverse do sprzedaży online
Louis Vuitton, Adidas, Gucci, Coca-Cola i Nike należą do wciąż wydłużającej się listy marek, które otwierają sklepy w metaverse, obok firm samochodowych takich jak Nissan, Toyota i Ferrari, które zaczęły oferować wirtualne doświadczenia dla klientów.
„Rzeczywiście, możliwości jest mnóstwo nie tylko w przestrzeni handlowej. W ciągu najbliższych pięciu lat coraz więcej marek działających w modelu B2B otworzy centra obsługi klienta w metaverse, by zademonstrować rozwiązania i usługi, które wcześniej były możliwe tylko w ‘klasycznych’ czterech ścianach. Dla przykładu, w DXC stworzyliśmy centrum doświadczeń Metaverse, w którym klienci mogą porozmawiać z ekspertami i sprawdzić jak wyglądają oferowane przez nas usługi” – zauważa Nathalie Vancluysen.
- Nowe doświadczenie w HR – rekrutacja i onboarding ulegną metamorfozie
Przyciąganie najlepszych talentów jest integralną częścią sukcesu każdej firmy – a dotarcie do nich to pierwszy krok. W ciągu najbliższych pięciu lat organizacje będą coraz częściej korzystać z metaverse, by kontaktować się z kandydatami w jeszcze bardziej angażujący sposób.
Rozmowy kwalifikacyjne i rekrutacje przeniosą się do metaversum, pomagając organizacjom zidentyfikować kandydatów o odpowiednim profilu behawioralnym, a nie tylko tych z odpowiednimi referencjami CV. Zespoły HR będą w coraz większym stopniu wykorzystywać wirtualne przestrzenie do wdrażania, szkoleń i wydarzeń wewnętrznych, umożliwiając nowym pracownikom budowanie zaufania i rozwijanie pozytywnych relacji ze współpracownikami – nawet jeśli nie mogą spotkać się osobiście.
Przykładów z rynku jest sporo – na początku tego roku Carrefour uruchomił swoje pierwsze wydarzenie rekrutacyjne, w tym rozmowy kwalifikacyjne w metaverse, podczas gdy firma LG zajmująca się elektroniką użytkową i sprzętem domowym prowadzi już kolejną z kolei rekrutację w wirtualnym świecie.
„Istnieje niezliczona ilość możliwości, jak metaversum wpłynie na nasze życie w ciągu 5 najbliższych lat. Dostępność wirtualnego świata rośnie, a z wielu platform można już teraz skorzystać za pośrednictwem zwykłego komputera. Nie oznacza to jednak, że metaverse zastąpi doświadczenia z prawdziwego świata. Metawszechświat wciąż ma bowiem za zadanie stanowić przedłużenie świata fizycznego. Można zatem śmiało powiedzieć, że przed nami niezwykle ekscytujący czas” – podsumowuje Nathalie Vancluysen.