W Wielkiej Brytanii, USA i Hiszpanii najmłodsi użytkownicy sieci korzystają z serwisu TikTok niemal tyle samo czasu co z YouTube.
Nowe badanie na temat zwyczajów korzystania z aplikacji i nawyków dzieci w internecie wskazuje na poważne zagrożenie dla dominacji YouTube’a, głównie ze strony platformy TikTok. W czołówce także Netflix i gry mobilne.
Dane pochodzą z raportu rocznego aplikacji bezpieczeństwa cyfrowego Qustodio. Zostały zebrane przez 60 000 rodzin z dziećmi w wieku od 4 do 14 lat w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, więc ich dane nie są reprezentatywne dla światowych trendów. Badanie obejmuje nawyki dzieci w Internecie od lutego 2019 r. do kwietnia 2020 r. Uwzględnia więc częściowo kryzys COVID-19 i koncentruje się na czterech głównych kategoriach aplikacji mobilnych: wideo online, media społecznościowe, gry wideo i edukacja.
Jak wynika z badań, YouTube, co nie jest zaskoczeniem, pozostaje jedną z najczęściej używanych aplikacji wśród dzieci. Dzieci w wieku od 4 do 15 lat spędzają teraz średnio 85 minut dziennie na oglądaniu filmów na YouTube, w porównaniu do 80 minut dziennie spędzonych na TikTok. Ta ostatnia aplikacja przyczyniła się również do wzrostu korzystania z aplikacji społecznościowych przez dzieci o 100% w 2019 r. i 200% w badanej części 2020 r.
Z aplikacji YouTube korzysta obecnie 69% dzieci w USA, 74% dzieci w Wielkiej Brytanii i 88% dzieci w Hiszpanii. Tymczasem aplikacja dla młodszych dzieci, YouTube Kids, jest używana tylko przez 7% dzieci w USA, 10% dzieci w Wielkiej Brytanii i nie załapała się nawet na statystykę godną odnotowania w Hiszpanii. Kolejną największą aplikacją do oglądania filmów online jest Netflix, oglądany przez 33% dzieci w USA, 29% dzieci w Wielkiej Brytanii i 28% dzieci w Hiszpanii. Na początku 2020 r. dzieci w USA spędzały 86 minut na YouTube dziennie, w porównaniu z 88 minutami w 2019 r. W Wielkiej Brytanii dzieci oglądają średnio 75 minut wideo dziennie, w porównaniu z 77 minutami w 2019 r. W Hiszpanii dzieci oglądają 63 minut dziennie, w porównaniu do 66 minut w 2019 r. Wydawać by się mogło, że dzieci spędzają zatem mniej czasu „w telefonie” niż rok temu? Niezupełnie…
Po części spadek łącznej liczby minut w YouTube może wynikać z rosnącej liczby dziennych minut spędzanych przez dzieci na TikTok. W zeszłym roku TikTok stał się jedną z pięciu najczęściej pobieranych aplikacji na świecie, która nie była własnością Facebooka, i stale rośnie wśród wszystkich grup demograficznych wieku. Od maja 2019 r. do lutego 2020 r. średnia liczba minut dziennie spędzanych przez dzieci na TikTok wzrosła o 116% w USA do 82 minut, wzrosła o 97% w Wielkiej Brytanii do 69 minut i wzrosła o 150% w Hiszpanii do 60 minut . Chińska aplikacja może zyskać na popularności, jeśli więcej twórców z YouTube’a opuści platformę wideo należącą do Google w wyniku jej przepisów i cięć monetyzacji.
Ten ostatni aspekt jest widocznym problemem YouTube’a. Algorytm należącej do Google’a platformy wideo niestety działa dość specyficznie np. regularnie demonetyzując filmy poświęcone historii. Ta, jak wiadomo, obfitowała w konflikty zbrojne, a wszelkie hasła związane z wojną powodują natychmiastowe pozbawienie filmu monetyzacji.
Tu przyznaję, że fenomenu jakim stał się TikTok nie rozumiem, podobnie jak zapewne większość naszych czytelników. Platforma ta jest atrakcyjna przede wszystkim dla bardzo młodych ludzi, potrzebujących szybko dostarczonych multimedialnych bodźców – zero tekstu, dużo muzyki i kolorów. Wzrost zainteresowania TikTokiem najmłodszych użytkowników sieci jest zresztą poniekąd zrozumiały, bowiem bardzo podobne treści od lat forsuje YouTube. Wystarczy wejść z nowego urządzenia, niezalogowanym, by otrzymać głównie propozycje teledysków i tzw. śmieszne filmiki. TikTok po prostu lepiej dopasował narzędzie do podobnej treści. Treści, do odbioru której wcześniej odbiorców „wychował” YouTube.
https://itreseller.pl/itrnewslack-podal-wyniki-finansowe-okres-trzech-miesiecy-od-lutego-do-kwietnia-zakonczyl-sie-dla-firmy-wyraznym-wzrostem-znacznie-mniejszym-jednak-niz-oczekiwali-analitycy/