Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Waymo podwoi produkcję robotaksówek w Arizonie do końca 2026 roku

Waymo

Alphabet i Magna International ogłosiły ambitne plany podwojenia produkcji autonomicznych pojazdów Waymo w nowym zakładzie w Mesa. To odpowiedź na rosnącą konkurencję na rynku robotaksówek i rosnące zapotrzebowanie na w pełni autonomiczne środki transportu.

 

Nowe centrum autonomicznej mobilności

Waymo, spółka zależna Google’a należąca do koncernu Alphabet, wspólnie z kanadyjskim gigantem motoryzacyjnym Magna International ogłosiła, że do końca 2026 roku planuje podwoić produkcję autonomicznych pojazdów w swoim zakładzie w Mesa, w stanie Arizona. Obiekt o powierzchni 22 200 m² nazwany Waymo Driver Integration Plant rozpoczął działalność w październiku 2024 roku i już teraz odgrywa kluczową rolę w strategii produkcyjnej firmy.

W najbliższych miesiącach zakład rozpocznie montaż nowoczesnych robotaksówek opartych na elektrycznym SUV-ie Jaguar I-PACE, a także modeli Zeekr RT produkowanych przez chińskie Geely. Nowe pojazdy będą wyposażone w szóstą generację systemu Waymo Driver, który łączy lidar, radar, sonar i kamery, zapewniając wysoce precyzyjną nawigację w środowisku miejskim.

Waymo zapowiada, że gdy zakład osiągnie pełną wydajność, będzie zdolny produkować „dziesiątki tysięcy” w pełni autonomicznych pojazdów rocznie. Biorąc pod uwagę, że aktualnie flota liczy około 1 500 robotaksówek, a planowana produkcja przekroczy 2 000 dodatkowych aut do końca 2026 roku, firma zbliża się do pozycji lidera w zakresie rzeczywistego wdrożenia autonomicznego transportu w USA.

 

 

Ambitne plany i rosnąca konkurencja

Waymo obecnie realizuje 250 000 płatnych przejazdów tygodniowo w Phoenix, Austin, rejonie Zatoki San Francisco oraz Los Angeles. W 2026 roku firma planuje rozpocząć działalność w Atlancie, Miami i Waszyngtonie. Tym samym sieć usług autonomicznych znacząco się rozszerzy, co może wzmocnić pozycję Waymo wobec konkurencji — zwłaszcza Tesli.

Tesla planuje uruchomić własną usługę robotaksówek w czerwcu 2025 roku w Austin, opartą na SUV-ach Model Y oraz systemie Unsupervised Full Self-Driving. Jednak pojazdy Elona Muska nadal wymagają obecności kierowcy gotowego przejąć kontrolę, co plasuje je poniżej poziomu pełnej autonomii. Musk wielokrotnie krytykował Waymo za stosowanie drogich i skomplikowanych sensorów, które – jego zdaniem – nie są konieczne.

 

Przyszłość autonomii i nowe modele własności

Pomimo dynamicznego rozwoju technologii i ekspansji floty, dyrektor generalny Alphabet Sundar Pichai zaznacza, że długoterminowy model biznesowy Waymo wciąż nie jest w pełni zdefiniowany.

„Istnieje opcja związana z prywatnym posiadaniem pojazdów wyposażonych w technologię Waymo” – zaznaczył Pichai.

Dowodem na to jest niedawno ogłoszone porozumienie między Waymo a Toyotą, które ma na celu eksplorację zastosowania autonomicznych technologii w prywatnych pojazdach.