Waymo przebija 450 000 płatnych kursów tygodniowo i ucieka konkurencji

waymo_hollywood

Waymo osiągnęło nowy kamień milowy, osiągając 450 000 płatnych kursów tygodniowo. To znaczący wzrost wobec kwietniowych 250 000 przejazdów, który potwierdza rosnącą skalę usług autonomicznych Alphabetu i jego przewagę nad Teslą. Dane pochodzą z funduszu Tiger Global, jednego z inwestorów Waymo.

 

Waymo podwaja liczbę płatnych kursów w pół roku

Waymo, spółka córka Alphabet, weszło w końcówkę roku z wynikiem, który wyraźnie przesuwa granice komercyjnego zastosowania robotaksówek. Fundusz Tiger Global poinformował inwestorów, że spółka przekroczyła 450 000 płatnych przejazdów tygodniowo. W kwietniu Waymo raportowało połowę tego rezultatu, co oznacza szybkie poszerzanie skali działania w największych metropoliach Stanów Zjednoczonych.

W liście funduszu znalazło się jedno z najbardziej bezpośrednich dotychczasowych porównań konkurencyjnych na rynku autonomicznej mobilności.

„Waymo jest wyraźnym liderem jazdy autonomicznej, niedawno przekroczyło 450 000 kursów tygodniowo, oferując produkt dziesięciokrotnie bezpieczniejszy od kierowców” – informuje Tiger Global.

Dane, które posłużyły do tej oceny, oparto na publicznie dostępnych informacjach oraz analizach rynku.

Alphabet nie komentuje wyników, jednak rosnąca aktywność operacyjna Waymo jest dobrze widoczna. Tylko w tym roku firma wprowadziła obsługę tras autostradowych w trzech miastach i rozszerzyła usługę na kolejne lokalizacje, między innymi Miami, Dallas, Houston, San Antonio i Orlando. W lipcu Waymo przekroczyło także barierę 100 milionów w pełni autonomicznych mil przejechanych flotą robotaksówek.

 

Tesla daleko w tyle w segmencie w pełni autonomicznych przejazdów

Nowy rekord Waymo wyraźnie kontrastuje z tempem rozwoju Tesli. Choć firma Elona Muska prowadzi testy usług przewozowych w Austin i oferuje przejazdy w rejonie zatoki San Francisco, jej rozwiązania różnią się od modelu Alphabetu. Tesla korzysta z kierowców lub nadzorców bezpieczeństwa, a pojazdy nie działają w pełnej autonomii.

W trakcie ostatniej telekonferencji wynikowej przedstawiciele Tesli poinformowali, że flota przejechała 250 000 mil w Austin oraz ponad milion w rejonie San Francisco. To wartości nieporównywalnie mniejsze niż osiągnięcia Waymo w trybie całkowicie bezzałogowym, zarówno pod względem zakresu działań, jak i dojrzałości technicznej.

Dla branży to sygnał, że rynek autonomicznej mobilności zaczyna różnicować się pod względem jakości oferowanych usług. Waymo, rozwijane od ponad dekady, korzysta z infrastruktury danych i długotrwałych testów w realnym środowisku. Tesla, pomimo ogromnej skali produkcyjnej i bazy użytkowników, stoi przed wyzwaniami dotyczącymi stabilności i certyfikacji systemów autonomii wyższego poziomu.