Waymo rozszerza usługę robotaxi na Dolinę Krzemową

Waymo, należąca do Alphabetu firma specjalizująca się w pojazdach autonomicznych, ogłosiła kolejne rozszerzenie swojej usługi robotaxi. Tym razem jej flota obejmie dodatkowe 71 kilometrów kwadratowych w rejonie Zatoki San Francisco, w tym miasta takie jak Mountain View, Los Altos, Palo Alto oraz części Sunnyvale. To kolejny krok w ekspansji po otwarciu usługi dla ogółu mieszkańców San Francisco w czerwcu ubiegłego roku.
Nowe obszary obsługiwane przez Waymo One będą dostępne początkowo wyłącznie dla mieszkańców z odpowiednimi kodami pocztowymi, ale firma zapowiada, że z czasem zwiększy dostępność swoich usług dla szerszej grupy odbiorców. W ramach ekspansji Waymo wykorzystuje w pełni elektryczne samochody Jaguar I-Pace, wyposażone w piątą generację sensorów i oprogramowania autonomicznego opracowanego przez firmę.
„Otwarcie naszej w pełni autonomicznej usługi ride-hailingowej w Dolinie Krzemowej to ważny kamień milowy na naszej drodze w regionie Zatoki San Francisco” – skomentował Saswat Panigrahi, szef produktu Waymo. „To tutaj rozpoczęła się nasza historia i tu znajduje się nasza główna siedziba”.
Dalsze plany i konkurencja
Waymo konsekwentnie rozwija swoją obecność w Kalifornii. W ubiegłym roku firma rozszerzyła swoje usługi na Daly City, Broadmoor i Colma. Na razie jej pojazdy nie przewożą pasażerów na lotnisko San Francisco International Airport (SFO), jednak trwają aktywne rozmowy w tej sprawie.

Waymo nie ogranicza się jedynie do Kalifornii – niedawno firma uruchomiła komercyjną usługę robotaxi w Austin w stanie Teksas, „zbiegiem okoliczności” na czas dorocznego festiwalu South by Southwest.
Mimo silnej konkurencji ze strony firm takich jak Tesla czy Zoox (należącej do Amazona), Waymo wyróżnia się na tle amerykańskiego rynku autonomicznych pojazdów. Przed ostatnią ekspansją Waymo obsługiwało ponad 200 000 płatnych przejazdów tygodniowo w San Francisco, Los Angeles i Phoenix.
Wyniki finansowe i przyszłość
Alphabet nie ujawnia szczegółowych wyników finansowych Waymo, ale firma funkcjonuje w ramach segmentu „Other Bets”. Według najnowszych danych finansowych segment ten wygenerował w czwartym kwartale 2024 roku 400 mln dolarów przychodu, przy jednoczesnych stratach operacyjnych na poziomie 1,17 miliarda dolarów.