Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

UWAGA: Wchodzi w życie ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa implementująca europejską dyrektywę NIS (Network and Information Systems Directive) dotyczącą bezpieczeństwa sieci i informacji.

28 sierpnia br. wchodzi w życie ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa implementująca europejską dyrektywę NIS (Network and Information Systems Directive) dotyczącą bezpieczeństwa sieci i informacji. Na jej mocy część firm zostanie wpisana do rejestru operatorów usług kluczowych, na których będą ciążyły obowiązki związane z  zapewnieniem cyberbezpieczeństwa. Nowe wymogi będą obowiązywały m.in. dostawców prądu i gazu, firmy transportowe, służbę zdrowia oraz banki.

 

Dyrektywa NIS weszła w życie w sierpniu 2016 roku. Jest pierwszym ogólnounijnym aktem prawnym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a zawarte w niej regulacje mają gwarantować równy poziom zabezpieczeń sieci i systemów w całej Unii Europejskiej oraz wzmacniać ochronę państw członkowskich przed cyberatakami. Określone w polskiej ustawie ministerstwa i regulatorzy, czyli tzw. organy właściwe ds. cyberbezpieczeństwa do 9 listopada br. mają czas na podjęcie decyzji odnośnie podmiotów, które zostaną wpisane do rejestru operatorów usług kluczowych. Po tym czasie firmy wpisane do rejestru będą musiały w dość krótkim czasie wdrożyć nałożone na nie nowe obowiązki.

 

W terminie zaledwie trzech miesięcy operatorzy usług kluczowych będą musieli m.in. powołać wewnętrzne struktury do zarządzania cyberbezpieczeństwem (lub skorzystać z outsourcingu), wdrożyć program systematycznej analizy i zarządzania ryzykiem oraz uruchomić sprawnie funkcjonujący proces zarządzania incydentami bezpieczeństwa, pozwalający m.in. na  zgłaszanie poważnych incydentów do krajowego zespołu CSIRT (sieć Zespołów Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego) w czasie nieprzekraczającym 24 godzin od ich wykrycia.

 

Dla większości dużych przedsiębiorstw powyższe wymagania nie są czymś nowym, ale  mniejsze podmioty lub firmy z sektorów gospodarki o niższym poziomie dojrzałości bezpieczeństwa mogą mieć duży problem z wypełnieniem nowych obowiązków. Wdrożenie powyższych wymagań od podstaw w trzy miesiące jest praktycznie niemożliwe. Z kolei dla dojrzałych firm wyzwaniem może być posiadanie sformalizowanego, systematycznego procesu oceny i zarządzania ryzykiem, jak również sprawnego procesu zarządzania incydentami, zapewniającego szybką analizę incydentów, by sprostać wymaganiu 24 godzin na notyfikację – mówi Michał Kurek, parter, szef zespołu ds. cyberbezpieczeństwa w KPMG w Polsce.

 

Wdrożenie powyższych obowiązków nie będzie oznaczało końca spełniania wymagań nałożonych ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. W terminie do sześciu miesięcy operatorzy usług kluczowych będą bowiem zobowiązani: wdrożyć zabezpieczenia proporcjonalne do oszacowanego ryzyka, obejmujące m.in. wdrożenie planów ciągłości działania, czy objęcie systemów informatycznych monitorowaniem w trybie ciągłym, uruchomić sprawny proces zarządzania podatnościami i gromadzenia wiedzy na temat cyberzagrożeń, a także opracować i zapewnić aktualność dokumentacji dotyczącej cyberbezpieczeństwa systemów informatycznych wykorzystywanych do świadczenia usługi kluczowej.

 

Po spełnieniu wszystkich obowiązków oraz ich uporządkowaniu operatorzy usług kluczowych, będą zobowiązani do przeprowadzenia w terminie jednego roku zewnętrznego audytu bezpieczeństwa. Później audyty będą musiały być realizowane co dwa lata. Brak wywiązania się z tego obowiązku może kosztować operatora usługi kluczowej 200 tys. zł.

 

Wiele z podmiotów już dziś wie, że znajdzie się w rejestrze operatorów usług kluczowych. Dlatego jeśli jeszcze nie zostały uruchomione stosowne inicjatywy w zakresie dostosowania do wymogów ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, nie warto odkładać tego na później. Jeśli firmy mają niedociągnięcia w którychkolwiek z obszarów zarządzania cyberbezpieczeństwem – chociażby w zakresie posiadania właściwej dokumentacji – pół roku może okazać się zbyt krótkim terminem na uzupełnienie posiadanych luk. Przykładowo, jeśli firma nie dysponuje formalnie wdrożonym i funkcjonującym planem zapewnienia ciągłości działania, należy już dziś rozpoczynać działania w tym zakresie. Także objęcie kluczowych systemów monitorowaniem bezpieczeństwa w trybie ciągłym wiąże się z reorganizacją, której czas realizacji zwykle liczy się w miesiącach – dodaje Michał Kurek, parter, szef zespołu ds. cyberbezpieczeństwa w KPMG w Polsce.