„Wciąż mamy olbrzymi potencjał rozwoju!” O tym jak działa Chmura Krajowa, opowiada Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.

Kiedy mówimy o chmurze publicznej, zwykle mamy w głowie globalnie działające firmy, zwykle amerykańskie. Zapewniane przez nie usługi są kluczowe dla działania przedsiębiorstw i instytucji na całym świecie. Jednakże regionalizacja jest także udziałem transformacji cyfrowej, w tym operacji chmurowych, od cloud storage po cloud computing. Tymczasem w Polsce działa Chmura Krajowa, z której, świadomie lub nieco mniej, korzystają miliony Polaków. O tym jak działa, opowiada Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.

System rejestracji elektronicznych na szczepienia przeciwko COVID-19, jeśli dobrze się nad tym zastanowić, był kolosalnym wyzwaniem technologicznym. To właśnie za tę platformę Chmura Krajowa otrzymała nagrodę Google Cloud Customer Award w kategorii opieka zdrowotna i nauki przyrodnicze. Ten złożony system musiał uwzględniać trzy źródła zapisów: przez Internetowe Konto Pacjenta, aplikację “mojeIKP”, ale też telefonicznych zgłoszeń na infolinii Narodowego Programu Szczepień. A to tylko jedno z działań Chmury Krajowej. Przed nią chociażby takie wyzwania jak unowocześnienie, faktyczne ucyfrowienie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który to w maju 2021 podpisał list intencyjny odnośnie współpracy z Chmurą Krajową.

 

Czym właściwie jest Chmura Krajowa oraz do kogo jest skierowana?

Jesteśmy dostawcą usług chmurowych w modelu multicloud. Zapewniamy dostęp do platform chmur publicznych Google Cloud i Microsoft Azure oraz do naszej autorskiej Platformy Chmury Krajowej. Na obecnym etapie rozwoju koncentrujemy się na dostarczaniu naszym klientom usług dodanych, które są naszym wyróżnikiem na rynku. Zgromadziliśmy zespół ponad 120 wysokiej klasy certyfikowanych inżynierów i architektów chmurowych, których umiejętności i doświadczenie mogą być wykorzystane przy realizacji każdego typu projektu transformacyjnego. Zaczynając od pomocy w doborze technologii, projektowaniu architektury, czy budowaniu planu transformacji, poprzez proces migracji dotychczasowych aplikacji, budowanie, rozwój i utrzymanie natywnych rozwiązań w chmurach publicznych, po monitorowanie i zapewnienie bezpieczeństwa. Budujemy także kompetencje chmurowe po stronie klienta. Dzięki temu organizacje z którymi współpracujemy mogą w pełni wykorzystać potencjał chmury w realizacji swojej strategii biznesowej.

Nasza oferta skierowana jest zarówno do firm, jak i instytucji, które zauważają, że ich dotychczasowy model rozwoju w środowisku on-premise wyczerpał się, a także do tych, które od początku wiążą swój rozwój z cyfrowymi narzędziami upatrując w technologii główną dźwignię wzrostu. Naszymi klientami są zarówno przedsiębiorstwa z sektora MŚP, jak również duże firmy przemysłowe, handlowe, logistyczne ale też czołowe instytucje finansowe czy administracja publiczna. Mniejsze podmioty doceniają pomoc w doborze rozwiązań i możliwość skorzystania w prowadzonych projektach z usług ekspertów od rozwiązań chmurowych, big data czy sztucznej inteligencji, na których zatrudnienie nie mogą sobie pozwolić. Duże przedsiębiorstwa z sektorów regulowanych czy administracji publicznej do współpracy z nami przekonuje kompleksowe wsparcie w budowie wydajnych chmurowych środowisk IT z bardzo dużym naciskiem na bezpieczeństwo danych i zgodność regulacyjną. To co łączy te wszystkie organizacje, to świadomość, że bez odpowiednich narzędzi IT nie są w stanie konkurować na rynku.

 

Partnerstwo z Google Cloud jest oczywiście filarem Chmury Krajowej. Jak najprościej wyjaśnić firmom i instytucjom różnice między usługami Google Cloud, a Chmurą Krajową?

Google jest pierwszym z naszych partnerów strategicznych, ale nie jedynym. Dzięki naszej współpracy powstał Region Warszawa, dzięki któremu dane są przetwarzane na terenie Polski. Podobna relacja wiąże nas z Microsoft, który również zdecydował się na inwestycje w region chmury publicznej w naszym kraju. W 2022 roku na terenie naszego kraju zostaną zlokalizowane centra danych Microsoft Azure. Dzięki temu klienci z sektorów regulowanych, którzy są zobligowani do przetwarzania dane na terenie RP będą mieli większy wybór wariantów adopcji rozwiązań chmurowych. W każdym wypadku celem jest zbudowanie bezpiecznego i elastycznego środowiska IT, które będzie wspierało rozwój biznesu bądź realizację zadań instytucji, która z nami współpracuje.

 

Google jest pierwszym z naszych partnerów strategicznych, ale nie jedynym. Dzięki naszej współpracy powstał Region Warszawa, dzięki któremu dane są przetwarzane na terenie Polski. Podobna relacja wiąże nas z Microsoft, który również zdecydował się na inwestycje w region chmury publicznej w naszym kraju. – podkreśla Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.

 

Jakie są perspektywy rozwoju bazy użytkowników Chmury Krajowej w 2022 roku?

Rynek usług chmurowych w Polsce rósł w ostatnich latach dość dynamicznie i to się nie zmieni w najbliższym czasie – nadal mamy olbrzymi potencjał rozwoju. Według danych Eurostatu średnio w UE z usług chmurowych korzystało w 2020 roku 36 proc. przedsiębiorstw wobec 24 proc. w 2018 roku. W Polsce w 2020 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 24,4 proc. firm – ponad dwukrotnie więcej niż jeszcze w 2018, gdy odsetek ten wynosił zaledwie 11 proc. Choć adopcja chmury przyspieszyła, nadal mamy kogo gonić. W Finlandii, która jest liderem tego zestawienia, odsetek firm korzystających z usług chmurowych wynosi 75%.

Na ten trend nakłada się też sytuacja związana z epidemią koronawirusa: potrzeba bezpiecznych cyfrowych narzędzi do pracy zdalnej, zaburzone łańcuchy logistyczne, które spowodowały długi czas oczekiwania na dostawę infrastruktury IT, a nawet jej brak. Chmura rozwiązuje te problemy, ponieważ ma gotowe do użycia zasoby i aplikacje, które można uruchomić nawet w kilka minut, zamiast czekać rok na dostawę serwera.

Chmura pozwala nabyć środowisko IT w różnych modelach finansowych. Wbrew powszechnej opinii wydatki na usługi chmurowe nie zawsze są traktowane jako OPEX (wydatek operacyjny). Część z nich może być nabyta jako CAPEX i podlegać amortyzacji bez wpływu na wynik EBIDTA przedsiębiorstwa, co dodatkowo zwiększa elastyczność zakupową. To ma znaczenie zarówno w przypadku spółek notowanych publicznie, jak i organizacji podlegających pod Prawo Zamówień Publicznych – w ich przypadku nabycie zasobów w modelu CAPEX jest łatwiejsze.

To dobre wiadomości dla Chmury Krajowej, ale też dla polskiej gospodarki. Chmura obliczeniowa pobudza innowacyjność i przez to istotnie przyspiesza rozwój biznesu. W najnowszym raporcie McKinsey szacuje, że upowszechnienie chmury w polskich firmach i instytucjach publicznych może przynieść dodatkowe 4% PKB w 2030 roku, czyli 121 mld złotych rocznie.

Te tendencje widzimy nie tylko w statystykach i prognozach analityków, ale przede wszystkim w rozwoju naszej bazy klientów. Ich liczba systematycznie rośnie, a jednocześnie korzystają z coraz bardziej różnorodnej palety chmurowych rozwiązań. Apetyt rośnie w miarę jedzenia.

 

Hewlett Packard Enterprise podczas Kongresu Partnerów HPE 2022 pod hasłem „Przyszłość już tu jest” nagrodziło swoich najlepszych partnerów biznesowych.