Wdrażanie Gen AI trudniejsze niż się spodziewano – Najnowszy globalny raport SoftServe i Forrester Consulting pokazuje z jakimi przeszkodami borykają się firmy

Po ponad 18 miesiącach od hucznej premiery ChatGPT oraz rosnącej oferty produktów, rozwiązań i usług opartych na Gen AI, firmy odkrywają, że wdrożenia tych narzędzi są trudniejsze, a korzyści mniejsze niż oczekiwano. Tylko 22% organizacji efektywnie wykorzystuje tę technologię we wszystkich aspektach swojej działalności. Mimo to entuzjazm wobec Gen AI nie słabnie, a wielu liderów biznesowych nadal widzi w niej klucz do przyszłości i rewolucji w sposobie prowadzenia firm. Na jakie bariery napotykają firmy, które chcą zmieniać się z GenAI?

Globalny raport SoftServe i Forrester Consulting „Where Is Generative AI’s Transformational Value Hiding?” rzuca nowe światło na wykorzystanie sztucznej inteligencji generatywnej w biznesie. Oparty na badaniu przeprowadzonym wśród 777 decydentów ds. zakupów technologii, raport pokazuje, że firmy nie ustają w inwestycjach, testując liczne przypadki użycia Gen AI w poszukiwaniu najbardziej opłacalnych rozwiązań. Jednak organizacje te stają przed wyzwaniami związanymi z przygotowaniem danych, zarządzaniem i rozwijaniem kompetencji w zespołach. Oto najważniejsze wnioski z raportu:

  • Ponad połowa decydentów twierdzi, że ich firma ustanowiła cele biznesowe w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji, ale 79% jest zaniepokojonych zdolnością ich organizacji do realizacji tych celów przy obecnym poziomie wiedzy wewnętrznej lub zewnętrznej.
  • Mimo że ponad 75% organizacji napotyka wyzwania związane z gotowością do wdrożenia sztucznej inteligencji, nadal intensywnie gromadzą przypadki użycia. Większość firm wdrożyła już co najmniej trzy rozwiązania, planuje także rozszerzyć ich zastosowanie o kolejne dwa oraz przeprowadzić pilotaż nowego przypadku użycia w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy.
  • Zaledwie 51% liderów jest całkowicie przekonanych, że ich obecna strategia pozwoli im w pełni wykorzystać potencjał Gen AI w przyszłości. Jednocześnie 77% obawia się, że ich firma może nie zrealizować zakładanej wartości biznesowej zarówno w krótkim, jak i długim okresie.
  • Tylko 42% organizacji posiada umiejętności niezbędne do szkolenia modeli AI, a aż 89% zmaga się z trudnościami w przygotowaniu danych biznesowych do ich wykorzystania.
  • Mniej niż jedna czwarta firm (24%) ma opracowane plany zarządzania, mimo że 90% zgadza się, że ich wdrożenie jest kluczowe dla odpowiedzialnego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji i minimalizowania ryzyka.

 

– Sztuczna inteligencja szybko zyskała na popularności w biznesie, jednak gdy opadł początkowy entuzjazm, wiele firm odkryło, że nie jest w pełni przygotowana na wdrożenie rozwiązań GenAI. Problemy związane z przygotowaniem danych, infrastrukturą oraz brak odpowiednich kompetencji w zespołach często hamują realizację ambitnych inicjatyw. W takich przypadkach, naturalnym partnerem dla firm dążących do wdrażania zaawansowanych technologii są przedsiębiorstwa z sektora nowoczesnych usług biznesowych. Te organizacje, od dawna korzystające z AI, dysponują niezbędnym doświadczeniem i ekspertyzą, aby strategicznie podejść do transformacji i osiągnąć maksymalne efekty biznesowe – mówi Sebastian Drzewiecki, Country Manager SoftServe Poland oraz Wiceprezes ABSL, region: Kraków.

 

Pomimo szerokiego zakresu zastosowania GenAI 80% decydentów przyznaje, że ich pracownicy wciąż mają trudności ze zrozumieniem złożoności generatywnej sztucznej inteligencji i świadomością jej potencjalnego wykorzystania w praktyce. Dodatkowo aż 90% firm twierdzi, że potrzebuje partnera z zaawansowanymi umiejętnościami technicznymi, aby dostrzec transformacyjną wartość przyszłych wdrożeń Gen AI. Badanie ujawnia, że organizacje szukają partnerów, którzy oferują przyspieszone

wsparcie we wdrażaniu (89%) oraz posiadają dogłębną wiedzę na temat ich branży (88%). Te elementy są kluczowe dla skutecznej realizacji i implementacji nowatorskich rozwiązań technologicznych.

 

Brak danych

Chociaż respondenci zgodnie uznają, że dane są kluczowe dla skutecznych strategii wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji, jedynie 3% organizacji deklaruje zdolność do wykorzystywania pełnego zakresu sześciu lub więcej typów danych biznesowych – w tym operacyjnych, danych klientów, pracowników, kodu źródłowego, danych publicznych i partnerów. Dodatkowo utrzymuje się znacząca luka w umiejętnościach technicznych niezbędnych do prawidłowej analizy danych. 88% respondentów podkreśla rosnącą potrzebę zaawansowanej wiedzy technicznej, niezbędnej do integracji danych, optymalizacji modeli, rozwijania przypadków użycia oraz dalszego rozwoju aplikacji.

Badanie wykazało, że organizacje czerpiące znaczne korzyści z generatywnej sztucznej inteligencji priorytetowo traktowały dane, zarządzanie i rozwój umiejętności, korzystając z wsparcia partnerów technicznych i ekspertów.

 

Gen AI w różnych krajach i branżach

Wśród badanych krajów, największą wartość dodaną Gen AI osiągały USA, następnie Wielka Brytania, Singapur i Niemcy.

W sektorze detalicznym Gen AI znalazła najszersze zastosowanie, kiedy modele były szkolone na własnych danych. Natomiast sektor finansowy i ubezpieczeniowy (FSI) częściej napotykał trudności w uzyskaniu korzyści z Gen AI. Liderzy FSI zgłaszali również mniejszą liczbę planów wdrażania Gen AI w porównaniu do handlu detalicznego i innych branż.

Branże takie jak opieka zdrowotna, nauki przyrodnicze, przemysł naftowy i gazowy, produkcja, dostawcy oprogramowania (ISV) oraz technologie korporacyjne wykazywały równy podział w osiąganiu wartości Gen AI. Natomiast większe przedsiębiorstwa o przychodach przekraczających 5 miliardów dolarów rzadziej odnosiły sukcesy w Gen AI z powodu braku w organizacji niezbędnych zasobów w rozległych krajobrazach sprzętowych, programowych i infrastrukturalnych.