Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Potrzebna weryfikacja oczekiwań dotyczących AI – globalne badanie ,,AI at Work” przeprowadzone przez Jabra, ujawnia wyraźną przepaść między decydentami a pracownikami

Podczas gdy firmy na całym świecie integrują generatywną sztuczną inteligencję z codziennymi procesami biznesowymi, globalne badanie ,,AI at Work” przeprowadzone przez Jabra, światowego lidera w dziedzinie rozwiązań audio i wideo dla biznesu, ujawnia wyraźną przepaść między decydentami a pracownikami w zakresie znaczenia tej technologii. Decydenci postrzegają sztuczną inteligencję jako narzędzie zwiększające produktywność, podczas gdy pracownicy widzą w niej drogę do lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Podczas gdy sztuczna inteligencja obiecuje ułatwienie wykonywania czasochłonnych zadań, zmienia ona również postrzeganie produktywności i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, prowokując debaty na temat zaufania, zdrowia psychicznego i sposobu wykorzystania zaoszczędzonego czasu. Badanie, w którym wzięło udział 1800 decydentów ds. sztucznej inteligencji z 6 krajów i 4200 pracowników z 14 krajów (w tym w Polsce), rzuca światło na skomplikowany związek między możliwościami sztucznej inteligencji a dążeniem człowieka do osiągnięcia większej kontroli zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.

 

 

Wpływ sztucznej inteligencji na dobre samopoczucie: Droga do inteligentniejszej pracy

W świecie, w którym sztuczna inteligencja obiecuje wzrost produktywności, badanie Jabra ,,AI at Work” podkreśla ważny paradoks: pracownicy twierdzą, że spędzają większość czasu na zadaniach, które ich zdaniem nie przyczyniają się do wyników biznesowych. Zadania takie, jak e-maile i spotkania, są właśnie tymi, które mogłyby zostać w dużej mierze zautomatyzowane przez sztuczną inteligencję. Ta zmiana pozwoliłaby pracownikom skupić się na pracy, którą uważają za naprawdę ważną.

 

 

Istnieje jednak różnica oczekiwań między decydentami a pracownikami co do tego, jak wykorzystać ten dodatkowy czas. Kadra kierownicza widzi w nim szansę na zwiększenie wydajności, podczas gdy wielu pracowników woli wykorzystać go do zwiększenia równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dla menedżerów kluczowe znaczenie ma ustalenie realistycznych oczekiwań co do roli AI już na samym początku. Wysoko ceniona jest elastyczność – 30% pracowników stwierdziło, że wykorzystałoby czas zaoszczędzony dzięki sztucznej inteligencji na spędzenie czasu z bliskimi. W Polsce jest to odpowiednio 31%. Uświadomienie sobie tej potrzeby ma zasadnicze znaczenie dla zatrzymania najlepszych talentów i maksymalizacji zaangażowania.

 

Praca zespołowa

Choć sztuczna inteligencja może potencjalnie odciążyć pracowników w obowiązkach administracyjnych, raport Jabry ujawnia, że są oni niechętni do delegowania niektórych zadań AI, szczególnie tych wymagających ludzkiej perspektywy. Tylko 10% (w Polsce 6%) pracowników czuje się komfortowo polegając na sztucznej inteligencji w zadaniach takich jak kreatywność i innowacje. Ta niechęć dotyczy nie tylko zaufania, ale także satysfakcji płynącej z osobistego zaangażowania w te bardziej istotne zadania.

 

 

To niezdecydowanie podkreśla powszechne przekonanie, że ludzka umiejętność oceny sytuacji, kreatywność i zdolność nawiązywania kontaktów są niezastąpione w niektórych obszarach pracy. Stwarza to jednak okazję dla firm do zainwestowania w narzędzia i szkolenia, które budują zaufanie do sztucznej inteligencji, pozwalając pracownikom na automatyzację powtarzalnych zadań, jednocześnie rezerwując dla nich bardziej satysfakcjonującą pracę twórczą. W ten sposób sztuczna inteligencja i człowiek mogą współpracować, osiągając równowagę, która poprawia zarówno samopoczucie, jak i produktywność.

 

Różnice pokoleniowe: Wykorzystanie siły rzeczników AI

Badanie Jabra podkreśla wyraźny rozdźwięk pokoleniowy w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji, z milenialsami i pokoleniem Z na czele. Podczas gdy 42% milenialsów i 37% pokolenia Z ma pozytywny stosunek do sztucznej inteligencji, tylko 15% pokolenia wyżu demograficznego podziela tę perspektywę. Również młodsi pracownicy częściej korzystają ze sztucznej inteligencji w miejscu pracy, co stawia ich w roli kluczowych podmiotów stymulujących integrację AI w wielu sektorach.

 

 

„Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał. Bez wątpienia może poprawić zarówno produktywność, jak i samopoczucie pracowników, ale jej wdrożenie musi być przemyślane. Menedżerowie powinni skupić się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obszarach, które poprawiają efektywność zadań administracyjnych, dbając o to, by usprawniało to proces pracy, a nie dodatkowo obciążało pracowników. Podczas gdy technologia może zwiększyć wydajność, menedżerowie nie mogą zapominać o czynniku ludzkim, który nadal jest niezbędny w dzisiejszym biznesie. Stworzenie zrównoważonej kultury, w której sztuczna inteligencja wspiera pracowników, nie powodując przy tym obarczenia ich dodatkowymi zadaniami prowadzącymi do nadmiernej presji, ma kluczowe znaczenie. A jak najlepsze wykorzystanie pozytywnego nastawienia młodego pokolenia do technologii generatywnej będzie korzystne dla wszystkich użytkowników w dłuższej perspektywie” – powiedział Paul Sephton, Head of Brand Communications w Jabra.

 

Co więcej, badania dotyczące pokolenia Z przeprowadzone na początku tego roku podkreślają, że rozwój i zdobywanie wiedzy są dla młodszych pokoleń kluczowymi kryteriami przy wyborze miejsca pracy. Dając młodszym „superużytkownikom” możliwość zdobycia pozycji propagatorów AI, nie tylko wspieramy kulturę współpracy i innowacji, ale także stwarzamy cenną okazję do przyciągnięcia młodszych talentów. Proponując stanowiska, które zaspokajają ich pragnienie rozwoju i kształcenia, firmy mogą przyciągnąć kolejne pokolenie pracowników, jednocześnie przyczyniając się do adopcji sztucznej inteligencji.