Większość Amerykanów postrzega TikToka jako chińskie narzędzie wpływu

Większość Amerykanów uważa, że Chiny wykorzystują TikTok do kształtowania amerykańskiej opinii publicznej, wynika z sondażu Reuters/Ipsos przeprowadzonego w momencie, gdy Waszyngton zbliża się do potencjalnego zakazu korzystania z należącej do Chin aplikacji z krótkimi materiałami wideo.

Około 58% respondentów dwudniowej ankiety, która zakończyła się we wtorek, zgodziło się ze stwierdzeniem, że chiński rząd wykorzystuje TikToka, który jest własnością chińskiej firmy ByteDance, do „wpływania na amerykańską opinię publiczną”. Około 13% nie zgodziło się z tym stwierdzeniem, a reszta nie była pewna lub nie odpowiedziała na pytanie. Republikanie byli bardziej skłonni niż Demokraci do postrzegania Chin jako wykorzystujących aplikację do wpływania na opinie w USA.

TikTok twierdzi, że wydał ponad 1,5 miliarda dolarów na działania związane z bezpieczeństwem danych i nie udostępni danych dotyczących 170 milionów użytkowników w USA chińskiemu rządowi. Firma powiedziała Kongresowi w zeszłym roku, że „nie promuje ani nie usuwa treści na żądanie chińskiego rządu”.

Prezydent Joe Biden podpisał w zeszłym tygodniu ustawę dającą firmie ByteDance 270 dni na zbycie aktywów TikToka w USA pod groźbą „zbanowania” aplikacji w kraju.

Sondaż Reuters/Ipsos wykazał, że 50% Amerykanów popiera zakaz TikToka, podczas gdy 32% mu się sprzeciwia, a reszta nie jest pewna. Ankieta dotyczyła tylko dorosłych Amerykanów i nie odzwierciedla poglądów osób poniżej 18 roku życia, które stanowią znaczną część użytkowników TikToka w Stanach Zjednoczonych. Około sześciu na 10 respondentów w wieku 40 lat i starszych poparło zakaz, w porównaniu z około czterema na 10 w wieku 18-39 lat.

Sondaż wykazał, że 46% Amerykanów zgodziło się ze stwierdzeniem, że Chiny używają aplikacji do „szpiegowania codziennych Amerykanów”, czemu Pekin zaprzeczył.

Aplikacja jest wszechobecna w Ameryce. Przewrotnie, z zauważalną szczyptą hipokryzji, nawet kampania reelekcyjna Bidena wykorzystuje TikToka jako narzędzie do pozyskania wyborców przed wyborami, które mają się odbyć 5 listopada.

Większość Amerykanów (60%) stwierdziła, że wykorzystywanie TikToka przez amerykańskich kandydatów politycznych do promowania ich kampanii jest niewłaściwe.

Sondaż, który został przeprowadzony online, zebrał odpowiedzi od 1022 dorosłych osób w USA w całym kraju i miał margines błędu około 3 punktów procentowych.

Izba Reprezentantów przegłosowała nowe prawo dotyczące TikToka