Większość pracowników obawia się, że AI zabierze im pracę – wynika z najnowszego badania
Technologia ułatwia nam pracę, prawda? A co jeśli ułatwi ją w 100%, sprawiając, że człowiek nie będzie na danym stanowisku potrzebny? Jest to jeden z tematów objętych badaniem opinii przeprowadzonym przez Ivanti.
Amerykańska firma Ivanti zajmująca się rynkiem pracy (szczególnie w IT) opublikowała wyniki swojego najnowszego badania „2023 DEX report” (DEX – digital emploee experience). Raport wskazuje, że 78% pracowników twierdzi, że mogliby być bardziej produktywni, korzystając z różnych narzędzi. Jednocześnie widać też lęk przed sztuczną inteligencją – szczególnie jej wpływem na rynek pracy.
Jak wynika z badania, 57% pracowników co najmniej raz w tygodniu zgłasza poważne problemy podczas korzystania z technologii w miejscu pracy. 17% zrezygnowało z pracy ze względu na słabą, niewystarczającą technologię lub rozważyłoby taką opcję, a odsetek ten jest prawie dwukrotnie wyższy w przypadku pracowników z pokolenia Z. 61% twierdzi, że negatywne doświadczenia technologiczne wpływają na morale zespołów.
W raporcie analizowano także, jak postęp w sztucznej inteligencji wpłynie na pracowników. Chociaż wielu pracowników IT dostrzega korzyści płynące ze sztucznej inteligencji w zakresie produktywności, 56% uważa, że przynosi ona większe korzyści pracodawcom niż pracownikom. Ponadto 63% obawia się, że generatywne narzędzia AI mogą odebrać im miejsca pracy w ciągu najbliższych pięciu lat. W przypadku jedynie grupy pracowników biurowych wynik ten jest niższy i wynosi 44%.
Co ciekawe, gdy pracownicy biurowi potrzebują IT do rozwiązania problemu, wolą mieć człowieka, a nie chatbot po drugiej stronie, co zwiększa obciążenie zespołów IT. Na pytanie o wykorzystanie chatbota/automatyzacji, która jest tak samo przydatna jak korzystanie z człowieka, 58% nadal preferuje interakcję z człowiekiem.
Zdecydowana większość specjalistów IT (84%) chce nadal pracować zdalnie przynajmniej przez część czasu, w porównaniu z innymi pracownikami biurowymi znacznie częściej doświadczają oni w pracy szerokiego zakresu problemów technologicznych. Wśród ankietowanych pracowników IT 85% spędza przynajmniej część tygodnia w domu, jednak ponad jedna czwarta (27%) twierdzi, że ich narzędzia technologiczne nie są tak skuteczne podczas pracy zdalnej. 39% zgłasza zbyt wiele logowań, 47% zgłasza zbyt wiele powiadomień cyfrowych, a 42% zgłasza zbyt wiele wymaganych narzędzi/platform jako problem technologiczny, którego doświadczają w pracy. Jedna na pięć osób twierdzi, że nie ma pełnego wglądu w to, z jakich aplikacji służbowych korzystają pracownicy.